Startmotor-problem
Moderator: Styremedlemmer
Startmotor-problem
Har i det siste fått symptomer på slitt startmotor - en gang på varm motor gikk ikke starteren rundt på første forsøk, kom på annen.
Og i går morges i kaldt regnvær gikk den heller ikke rundt, så måtte dytte igang. Batteriet er OK, hvilespenning 12.63. Bruker bilen mye med mye oppstart, så kjøringen sliter litt på starter generellt over tid.
Tenkte tanken at rele kunne være slitt (hadde nøyaktig samme problem/løsning med en annen bil i vinter), men finner inget rele til startmotor? Er ikke i oversikten i instruksjonsboka.
Hva koster starter hos Mazda? Mx5-parts er utsolgt, og hos IL koster det 1300kr + dyr frakt. Blir ikke billig å handle utenlands uansett.
Og i går morges i kaldt regnvær gikk den heller ikke rundt, så måtte dytte igang. Batteriet er OK, hvilespenning 12.63. Bruker bilen mye med mye oppstart, så kjøringen sliter litt på starter generellt over tid.
Tenkte tanken at rele kunne være slitt (hadde nøyaktig samme problem/løsning med en annen bil i vinter), men finner inget rele til startmotor? Er ikke i oversikten i instruksjonsboka.
Hva koster starter hos Mazda? Mx5-parts er utsolgt, og hos IL koster det 1300kr + dyr frakt. Blir ikke billig å handle utenlands uansett.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
-
- Status: Offline
- siemens
- 7200 RPM
- Posts: 1657
- Joined: 01 Oct 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 623
- Location: Svelvik
- Status: Offline
Hei
er du 100% sikker på at batteriet ditt er ok?? hvilestrøm kan ikke si deg om hvordan kondisjonen er på batteriet,
Få en til og måle volten på batteriet mens du prøver og starte, detter volten under 11-12 volt så kan du tryggt bytte batteri.
Min hadde mye av de samme feilene, målte min til 9volt under starting, byttet batteri, vips alt i orden.
Ikke at dette trenger og være fasiten, men det er vært et forsøk.

er du 100% sikker på at batteriet ditt er ok?? hvilestrøm kan ikke si deg om hvordan kondisjonen er på batteriet,
Få en til og måle volten på batteriet mens du prøver og starte, detter volten under 11-12 volt så kan du tryggt bytte batteri.
Min hadde mye av de samme feilene, målte min til 9volt under starting, byttet batteri, vips alt i orden.
Ikke at dette trenger og være fasiten, men det er vært et forsøk.
Svelvikramp
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
Mulig, jeg vet ikke om det er ulik plassering av starter pga motorplassering. Er ikke sikkert festene matcher da. Er starteren montert under motor mot torpedoveggen? Byttet en slik i vinter, og det var et helvete. Har garasjeramper sånn at jeg får litt høyde på bilen dog...
Hvis noen vet hvilket rele det er som kan være slitent, si gjerne ifra.
Får prøve å få målt mens jeg fyrer bilen senere i dag, selvom jeg tviler på batteri. Har hatt flere biler med lignende problemer før, og alltid vært rele og/eller startmotor...
Hvis noen vet hvilket rele det er som kan være slitent, si gjerne ifra.
Får prøve å få målt mens jeg fyrer bilen senere i dag, selvom jeg tviler på batteri. Har hatt flere biler med lignende problemer før, og alltid vært rele og/eller startmotor...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Hører du en høy "klikkelyd" når du prøver å starte, eller er allt helt stille?
Dersom allt er stille er det sikkert solonoiden (f***, hvordan staver man dette ordet?) som ikke orker å "dra" fram startmotoren slik at den kommer i inngrep med startkransen.
Fiksa dette på en Opel en gang med et par velretta slag med en stor skrutrekker mot starteren. Funka i mange år etterpå helt til jeg solgte bilen.
Steinar
Dersom allt er stille er det sikkert solonoiden (f***, hvordan staver man dette ordet?) som ikke orker å "dra" fram startmotoren slik at den kommer i inngrep med startkransen.
Fiksa dette på en Opel en gang med et par velretta slag med en stor skrutrekker mot starteren. Funka i mange år etterpå helt til jeg solgte bilen.
Steinar
Last edited by Steinar on 17 May 2008, 16:10, edited 3 times in total.
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Staves solenoid, og den drar ikke startmotoren, men sørger for at bendixdrevet går i inngrep med svinghjulet. Ellers enig med deg om at det kan være solenoidproblemer.Steinar wrote:Hører du en høy "klikkelyd" når du prøver å starte, eller er allt helt stille?
Dersom allt er stille er det sikkert solonoiden (f***, hvordan staver man dette ordet?) som ikke orker å "dra" fram startmotoren slik at den kommer i inngrep med startkransen.
Fiksa dette på en Opel en gang med et par velretta slag med en stor skrutrekker mot starteren. Funka i mange år etterpå helt til jeg solgte bilen.
Steinar
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Starterproblematikk, prinsippforklaring.
Hei.
Er helt sikker på at bilen har et innslagsrele ganske nær startmotoren. Prinsippet er at tenningslåsen ikke har kapasitet til å håndtere så mange amp som en startmotor trenger. ! amp i bil er 12w, 1 amp hjemme er ca 230w.
Prinsippet er at det går en plusskabel (svært grov) mellom batteriet og inn på innslagsreleet. Videre går det en svært grov kabel mellom innslagsrelet og startmotoren. Når releet er aktivert går det "strøm" mellom batteriet og startmotoren, "minus-strømmen" går fra batteriet, via minuskabelen, gjerne via chassiet, gjennom motoren og så gjennom starterbraketten til starteren. På minus-siden er det ingen brytere/releer.
Innslagsreleet aktiveres av at vi vrir om tenningsnøkkelen. Da skal det gå en liten strømmengde (men fortsatt vanlig spenning 12v) gjennom en relativt vanlig kabel fra tenningslåsen og til aktivatoren i startreleet. Straks det er strøm på aktivatoren i releet åpner releet for at det går strøm direkte fra batteriet til startmotoren. Håper dette var litt avklarende.
En vesentlig ting å sjekke er å sjekke om innslagsreleet aktiviseres. En annen vesentlig ting å sjekke er spenningsfallet mellom batteriet og tilkoblinspunktet på starteren (der den tykke kabelen går inn på starteren). Dette måles enklest ved å koble den ene kabelen på måleinstrumentet på plusspolen på batteriet og den andre på tilkoblinspunktet på starteren. Det du måler ved å bruke voltmeter på denne måten er spenningsfallet. Du bør få et veldig lavt tall her.
En annen vesentlig sjekk er (som en annen også har nevnt) å sjekke batterispenningen ved belastning. En grei måte er å måle når starteren går, en bedre måte er å henge på en belastningsenhet for å simulere stort forbruk. Dette har de fleste verksteder og testen tar et øyeblikk.
Lykke til.
Er helt sikker på at bilen har et innslagsrele ganske nær startmotoren. Prinsippet er at tenningslåsen ikke har kapasitet til å håndtere så mange amp som en startmotor trenger. ! amp i bil er 12w, 1 amp hjemme er ca 230w.
Prinsippet er at det går en plusskabel (svært grov) mellom batteriet og inn på innslagsreleet. Videre går det en svært grov kabel mellom innslagsrelet og startmotoren. Når releet er aktivert går det "strøm" mellom batteriet og startmotoren, "minus-strømmen" går fra batteriet, via minuskabelen, gjerne via chassiet, gjennom motoren og så gjennom starterbraketten til starteren. På minus-siden er det ingen brytere/releer.
Innslagsreleet aktiveres av at vi vrir om tenningsnøkkelen. Da skal det gå en liten strømmengde (men fortsatt vanlig spenning 12v) gjennom en relativt vanlig kabel fra tenningslåsen og til aktivatoren i startreleet. Straks det er strøm på aktivatoren i releet åpner releet for at det går strøm direkte fra batteriet til startmotoren. Håper dette var litt avklarende.
En vesentlig ting å sjekke er å sjekke om innslagsreleet aktiviseres. En annen vesentlig ting å sjekke er spenningsfallet mellom batteriet og tilkoblinspunktet på starteren (der den tykke kabelen går inn på starteren). Dette måles enklest ved å koble den ene kabelen på måleinstrumentet på plusspolen på batteriet og den andre på tilkoblinspunktet på starteren. Det du måler ved å bruke voltmeter på denne måten er spenningsfallet. Du bør få et veldig lavt tall her.
En annen vesentlig sjekk er (som en annen også har nevnt) å sjekke batterispenningen ved belastning. En grei måte er å måle når starteren går, en bedre måte er å henge på en belastningsenhet for å simulere stort forbruk. Dette har de fleste verksteder og testen tar et øyeblikk.
Lykke til.
2000 mx5 1.8 British racing green
Takker for gode svar. Ingen klikkelyd, helt stille...
Hvordan ser denne solenoiden ut? Har jo hørt delenavnet før, men hvordan ser den ut i forhold til plasseringen av selve startmotoren? Hvis jeg kan bytte den(eventuellt slå til den med hammer) eller innslagsrele framfor byttestarter til 2300kr fra mekonomen prøver jeg heller det, da lønninga forsvinner på nok annet.
Hvordan ser denne solenoiden ut? Har jo hørt delenavnet før, men hvordan ser den ut i forhold til plasseringen av selve startmotoren? Hvis jeg kan bytte den(eventuellt slå til den med hammer) eller innslagsrele framfor byttestarter til 2300kr fra mekonomen prøver jeg heller det, da lønninga forsvinner på nok annet.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Hvordan solenoiden ser ut
Er ikke i nærheten av bilen nå men skal forsøke å få sett på den i løpet av morgendagen.
Du kan som nevnt betrakte den som et rele. På de aller fleste biler er dette relet montert på startmotoren, britiske biler har den ofte på innerskjerm/torpedovegg.
Om du følger den tykke ledningen fra startmotoren så vil du komme til noe som trolig er en eller annen form for sylindrisk greie. Der skal det være en tykk kabel i tillegg, den går til batteriet (noen ganger om en stor sikring). Den sistnevnte kabelen skal ha konstant 12v.
I tillegg til de to tykke ledninger så er det vanligvis en tynnere ledning, den går til tenningslåsen. I noen sære tilfeller er det også en jordingskabel på dette releet men tror du kan glemme det her.
Den tynnere ledningen (ofte rød eller sort/rød rød/sort) jeg omtaler over skal ha 12v når du vrir tenningsnøkkelen helt over. Om dette ikke er tilfelle så må du måle mot baksiden av tenningslåsen.
Om du ikke får strøm på den tynnere ledningen så kan du sjekke releet ved å koble en tynn ledning direkte fra + på batteriet mot den tynne ledningen. Da skal det tikke i releet og startmotoren bør gå rundt. Husk å sette bilen i fri og vær forsiktig. All testing naturligvis på eget ansvar.
Hører fra deg hvordan det går, lykke til.
Du kan som nevnt betrakte den som et rele. På de aller fleste biler er dette relet montert på startmotoren, britiske biler har den ofte på innerskjerm/torpedovegg.
Om du følger den tykke ledningen fra startmotoren så vil du komme til noe som trolig er en eller annen form for sylindrisk greie. Der skal det være en tykk kabel i tillegg, den går til batteriet (noen ganger om en stor sikring). Den sistnevnte kabelen skal ha konstant 12v.
I tillegg til de to tykke ledninger så er det vanligvis en tynnere ledning, den går til tenningslåsen. I noen sære tilfeller er det også en jordingskabel på dette releet men tror du kan glemme det her.
Den tynnere ledningen (ofte rød eller sort/rød rød/sort) jeg omtaler over skal ha 12v når du vrir tenningsnøkkelen helt over. Om dette ikke er tilfelle så må du måle mot baksiden av tenningslåsen.
Om du ikke får strøm på den tynnere ledningen så kan du sjekke releet ved å koble en tynn ledning direkte fra + på batteriet mot den tynne ledningen. Da skal det tikke i releet og startmotoren bør gå rundt. Husk å sette bilen i fri og vær forsiktig. All testing naturligvis på eget ansvar.
Hører fra deg hvordan det går, lykke til.
2000 mx5 1.8 British racing green
La meg under bilen, tok av dekselet og tok en titt. Fy pokker så håpløst det var å komme til starteren, umulig å få skrudd ut de tre boltene uten en større operasjon på bukk. Utrolig at de må lage det så forbanna helvetes vanskelig å demontere
. Ødelegger nattesøvnen av slikt...
Hvis jeg ikke får en bekjent til å ta dette (og termostat) svart, må jeg gå til det skritt og sette bilen på verksted.

Hvis jeg ikke får en bekjent til å ta dette (og termostat) svart, må jeg gå til det skritt og sette bilen på verksted.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline