Heisann godtfolk, tenkte det ville vært morsomt å ha en tråd her med informasjon om motorbytte spesifisert til wankel om det så er 12a, 13b, 20b eller wankel fra lada. La oss ikke gå inn i en lang diskusjon om holdbarhet, det kan taes i en annen tråd, hvis noen føler en trang for det.
Jeg har selv prøvd å grave opp mest mulig informasjon om å installere en na 13b fra s4 eller s5 rx-7 (fc3s) på enklest (les billigst) måte.
Først diff, jeg vil si et minimum til diff blir 1.8 diff, hvis du ikke kjører som bestemor. Du har også muligheten til et custom oppset med diff fra turbo II FC som er gjort endel ganger, da disse tåler endel effekt.
Girkasse. Her har du første problem, du vil sikkert helst beholde PPF'en (dingsen fra girkassa til diffen) da må du enten lage et nytt feste til den på den girkassen du har valgt (Flere valg, bla FD kasse, T2 kasse fra FC, NA fc kasse, og mye kasser fra eldre wankler)
Du må bytte clutch huset, da wankelen ikke har samme boltmønster, og den har starteren i clutchhuset.
En enkel mulighet som jeg tror skal gå ut i fra informasjon jeg har funnet er å bruke mx-5 tailhousing, satt sammen med NA fc gir og clutchhus. Eller mx-5 kasse med na fc clutchhus, men da støtter du på problemet med at mx-5 input akselen er litt lengre enn den på na fc kassa.
Dette over er blitt gjort, men finner lite info om det er små ting som må gjøres for å få dette til å fungere.
Motor vis: så er det dårlig plass til olje panne, da kan man jo alltid gå for tørrsump, med dette er dyrt (les $2000 -3500), lettere og billigere blir det å få lagd en custom panne.
Mulighetene er der for at oljepanna fra GSL-SE motoren i de siste FB'ene passer da denne har et flatt parti som da ligger over subframen.
Motorfester: For å ha flere muligheter, kan man bruke front cover fra en FB som har motorfestet der. Dette blir uansett sveis å prøv.
Noen forkortelser jeg har brukt.
FC= Rx-7 fra 1986-1992
NA FC = rx-7 levert med 1308ccm wankel uten turbo 150hk og 160hk
FD= Rx-7 fra 1992-1995(europa og usa) -2002 i Japan
GSL-SE = en 1. gen rx-7 som ble levert med 13b, usikker på årstall, men i allefall 1985, mulig 84.
Alt er nok litt rotete nå men rydder opp i tråden ettersom jeg ser ting.
Nyttige linker, med mer info:
Søke i "other rotary" på rx7club
http://www.rx7club.com/forumdisplay.php?f=63
Søke på miata.net
http://forum.miata.net/vb/forumdisplay.php?f=38
En tråd om "13b swaps" med endel info.
http://clubroadster.net/forum/viewtopic.php?t=2587
Vegard
Wankel i mx-5 - info og diskusjon
Moderator: Styremedlemmer
- Vegard
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 0
- Status: Offline
Fin video det der, lyst til å ta en tur der selv.
Mazsport (de i videoen), lagde(lager?) kit for å montere wankel i NA og NB, dette ligger på en pris rundt $4000, har sett det på ebay for ikke lenge siden.
Kitet legger opp til bruk av FC tII kasse hvis jeg husker korekt.
Dette er jo som alle skjønner et motorbytte for wankel entusiaster. (min mening)