hvordan sjekke at sylinderne er tett med motor i bilen

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

hvordan sjekke at sylinderne er tett med motor i bilen

Post by Fred »

Har levert toppen til planing nå, men eneste jeg ikke har sjekket nøye nok er bunnen.

er det noe måte og sjekke om sylinderne er tette? med blokka og bunnpanna i bilen.

har tidligere visualt kjekt og sett over, men noen andre tips?

Kan jeg kanskje hele på olje og se om det forsvinner? eller vil det naturlig være litt lekkasje så det renner ned uansett?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

sett den sann at alle stempla står ca midt i sylindrene så fyller du opp sylindrene med olje så lar du det stå over natta å ser om der er noe forskjell på kor mye olje som forsvinner
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Slitasje måles vel ved en 4-5 steder nedover hele sylinderen for å sjekke slitasjen og få ett mer utfyllende bilde. Men , det er går jo ann for å sjekke..
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Helte på olje nedi sylinderne og lot det sto over natten. (kl 23:45 til 07:00)

Trodde det kom til å lekke såpass lite, men at det var over så mange timer at alt var borte neste morgen, men ingen ting hadde forsvunnet.
Mulig det er olja som er tjukk, men da er det iallefall ikke nevneverdig problem.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Eg ville ikke brukt olje til denne testen, olje er tykk. og det skal litt til for at den trenger igjennom, oljen lager også en film så tetter, kanskje en vw longlife 5-30 olje hadde vert noe, den er jo pissetynn,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Er ikke den enkleste og beste måten å rett og slett måle kompresjonen i motoren?

Gjøres vel rimelig enkelt ved å skru ut en og en plugg og skru i måleapparat?

-n
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

ikke om toppen er av :D
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

ah, leste ikke det faktisk ;)

Første man blir blind på etc :)

-n
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Har målt kompresjon også. ikke så store avvik. men er redd det er noe for det (at jeg har målt feil, etc.) men virker greit.

problemet er at det har lekt olje ut i eksosen og etter inspeksjon nå finner vi ikke ut hvor lekkasjen var. så må nok bare skru det sammen igjen og håpe på det beste.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Post Reply