Bremseveske tråd
Moderator: Styremedlemmer
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Bremseveske tråd
Heisann, jeg skal bytte til 1.8 bremser til uka, og lurer på åssen bremseveske dere foreslår?
Og hva kan jeg kjøre med, ser haynes manualen skriver at DOT 3 er det som er spesifisert av Mazda, når manualen ble skrevet.
Leste en artikkel som jeg synes var informativ og der står det av DOT 4 helst ikke skal brukes på biler hvor DOT 3 var standar.
Artikkel: http://www.stoptech.com/tech_info/wp_br ... d_1a.shtml
Jeg skal forøvrig bytte bremse linjer sammen med dette, men kun de som er i hjulbuene (dårlig forklaring, men dere skjønner vel!)
Hva kjører folk med? DOT 3, DOT 4 eller kanskje DOT 5.1?
Hva vil dere si er den beste DOT 3 bremseveska som fåes her i landet?
Og hva kan jeg kjøre med, ser haynes manualen skriver at DOT 3 er det som er spesifisert av Mazda, når manualen ble skrevet.
Leste en artikkel som jeg synes var informativ og der står det av DOT 4 helst ikke skal brukes på biler hvor DOT 3 var standar.
Artikkel: http://www.stoptech.com/tech_info/wp_br ... d_1a.shtml
Jeg skal forøvrig bytte bremse linjer sammen med dette, men kun de som er i hjulbuene (dårlig forklaring, men dere skjønner vel!)
Hva kjører folk med? DOT 3, DOT 4 eller kanskje DOT 5.1?
Hva vil dere si er den beste DOT 3 bremseveska som fåes her i landet?
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
As a trailing note on the DOT ratings, if your car was designed for a particular type of fluid (especially prior to the development of DOT 4 fluids), you should make every attempt to stick with that fluid! For example, if your car was delivered with DOT 3 fluid, the internal components of the system (seals, brake hoses, and fittings for example) were specifically designed and tested for compatibility with DOT 3. Because DOT 4 fluids contain a different chemical composition, the system may not necessarily react in a positive fashion to the borate esters floating around in the mix.
In other cases, just the difference in viscosity of the two different fluids may cause the seals to wear at different rates. What starts as an annoying squeak might eventually become a torn seal or worse. The examples could go on and on, but the message here is this: it’s fine to upgrade from DOT 3 fluid A to DOT 3 fluid B, but you should think twice (maybe even three times) before switching from DOT 3 fluid A to DOT 4 fluid of any sort.
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Så ser jeg at flyinmiata selger sitt oppgraderings sett med bremse linjer, kloser og skiver med DOT 4 bremseveske.
En kommentar fra miata.net sin garageStainless lines give a solid pedal and high-quality DOT4 brake fluid minimizes the chance of boiling fluid. Direct replacement for stock parts, fits all Miata stock wheels.
Betyr dette at jeg da kan kjøre hvem jeg vil av disse? (dot 5, er basert på silikon og er ikke anbefalt fordi det gir en mushy pedal.)When adding or changing out brake fluid, use only fluid conforming to SAE J1703 or FMVSS 166, DOT 3 or higher specifications. Using any other type of fluid in the system will damage the seals, which could result in a system failure.
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Ta et søk her, så finner du en veldig utfyllende tråd, på dette med bremsevæske.
anser
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Fant den for deg
Enkel forklaring:
Og dette er viktig !
DOT 3 - 4 - 5.1 , KAN BLANDES MED HVERANDRE.
DOT 5 KAN IKKE BLANDES MED DE ANDRE, DA DEN ER SILIKONBASERT.
De forskjellige racing bremsevæskene er laget til tøffere bruk.
Bremsevæska øker temperaturen ved oftere og lengre bremseperioder.
Dot tallene klassifiserer bremsevæskas kokepunkt.
DOT 4, 230 grader, DOT 5, 260 grader.
Stiger temperaturen over dette" koker" bremseveska, og du får noe som kalles vapour lock, og du "mister bremsene".
Til dere som driver med banekjøring er dette veldig viktig.
Banekjøring i regi av Porscheklubben, testes bestandig bremseveskas kokepunkt.
Bremseveske er billig, skift den derfor ofte ved banekjøring.
Kokepunktet går ned ved bruk, også fordi den er hydroskopisk.
Men enkelt og greit:
Husker du ikke sist, du skiftet bremsevæske, SKIFT.
anser
_________________
anton.g ____medl.nr.664
Miata, 1990 , rød, vinterprosjekt
Miata, 1995 , ---, donorbil !!!!!!!!
x 1987 Porsche 944, x 79 Porsche 911 SC
Først understell, så motor.


Enkel forklaring:
Og dette er viktig !
DOT 3 - 4 - 5.1 , KAN BLANDES MED HVERANDRE.
DOT 5 KAN IKKE BLANDES MED DE ANDRE, DA DEN ER SILIKONBASERT.
De forskjellige racing bremsevæskene er laget til tøffere bruk.
Bremsevæska øker temperaturen ved oftere og lengre bremseperioder.
Dot tallene klassifiserer bremsevæskas kokepunkt.
DOT 4, 230 grader, DOT 5, 260 grader.
Stiger temperaturen over dette" koker" bremseveska, og du får noe som kalles vapour lock, og du "mister bremsene".
Til dere som driver med banekjøring er dette veldig viktig.
Banekjøring i regi av Porscheklubben, testes bestandig bremseveskas kokepunkt.
Bremseveske er billig, skift den derfor ofte ved banekjøring.
Kokepunktet går ned ved bruk, også fordi den er hydroskopisk.
Men enkelt og greit:
Husker du ikke sist, du skiftet bremsevæske, SKIFT.
anser
_________________
anton.g ____medl.nr.664
Miata, 1990 , rød, vinterprosjekt
Miata, 1995 , ---, donorbil !!!!!!!!
x 1987 Porsche 944, x 79 Porsche 911 SC
Først understell, så motor.
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
stoptech er jo en relativt stor produsent av bremser, og skriver at en dot 4 --> veske kan ha en negativ effekt på et bremse system som er levert for dot 3, er dette kun ment som en overivrig amerikansk advarsel eller er det et reelt problem?anton.g wrote:Fant den for deg![]()
![]()
Enkel forklaring:
Og dette er viktig !
DOT 3 - 4 - 5.1 , KAN BLANDES MED HVERANDRE.
DOT 5 KAN IKKE BLANDES MED DE ANDRE, DA DEN ER SILIKONBASERT.
De forskjellige racing bremsevæskene er laget til tøffere bruk.
Bremsevæska øker temperaturen ved oftere og lengre bremseperioder.
Dot tallene klassifiserer bremsevæskas kokepunkt.
DOT 4, 230 grader, DOT 5, 260 grader.
Stiger temperaturen over dette" koker" bremseveska, og du får noe som kalles vapour lock, og du "mister bremsene".
Til dere som driver med banekjøring er dette veldig viktig.
Banekjøring i regi av Porscheklubben, testes bestandig bremseveskas kokepunkt.
Bremseveske er billig, skift den derfor ofte ved banekjøring.
Kokepunktet går ned ved bruk, også fordi den er hydroskopisk.
Men enkelt og greit:
Husker du ikke sist, du skiftet bremsevæske, SKIFT.
anser
Åssen bremseveske kjører folk med da?
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
er vel DOT4 som er mest vanlig? DOT5.1 er vel beregna for motorsykler etter hva jeg har fått med meg.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
-
- Status: Offline
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
DOT 5.0 er som det nevnes ovenfor en silikonbasert bremseveske og opptar ikke fuktighet fra lufta. Dette høres vel og bra ut. Har i tillegg et høyt kokepunkt.
Forsvaret brukte i mange år DOT 5.0 bremseveske på sine kjøretøy som sto på mob. lager pga dette.
De erfarte at det kunne danne seg vannperler i enkelte deler av bremsesystemene på biler som sto ubrukte lenge, noe som førte til gravrust.
De har nå sluttet med DOT 5.0 bremseveske og gått tilbake til DOT 4.0.
For en bil som brukes regelmessig er ikke dette noe problem, men det å skifte "opp" til en DOT 5.0 bremseveske krever en del jobb da denne ikke er blandbar med andre bremsevesker.
Bruker selv en DOT 4.0 bremseveske og bytter denne hvert 2. år på begge bilene mine.
Steinar
Forsvaret brukte i mange år DOT 5.0 bremseveske på sine kjøretøy som sto på mob. lager pga dette.
De erfarte at det kunne danne seg vannperler i enkelte deler av bremsesystemene på biler som sto ubrukte lenge, noe som førte til gravrust.
De har nå sluttet med DOT 5.0 bremseveske og gått tilbake til DOT 4.0.
For en bil som brukes regelmessig er ikke dette noe problem, men det å skifte "opp" til en DOT 5.0 bremseveske krever en del jobb da denne ikke er blandbar med andre bremsevesker.
Bruker selv en DOT 4.0 bremseveske og bytter denne hvert 2. år på begge bilene mine.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
da er vi to! kom seint til en bane dag på skogen med nsk, og han som hadde teknisk sa at målingen var dagens "beste".HF-mx5T wrote:har hatt bra resultat med helt kjipe flasker fra torshov, og ifølge de i nsk hadde min minst like bra kokepunkt på væska som de dyre greiene..
hadde da bytta dagen før, som sikkert har en del å si..
stålomspunnende bremseslanger gjør også en vesentlig forskjell.
KTM er flinke til å sette dette som en standard på sine fabrikknye sykler.
var ihvertfall SuperDuke som kom med det for noen år siden.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
hvor får man kjøpt stålomspunnede bremseslanger?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
går kanskje ann å lage en "hvordan gjør de det?" med bremser/bremseveske?
kan jo ta med en liste på ting man kan sjekke i samma slengen.
er jo en del ledd som skal stemme sammen..
demontering og bytting av klosser er jo lekende lett på våre biler.
lufting, veske/veskenivå, ABS, slanger, rør, nippler, calipre, klosser, klossfjører, clips og skiver.
innkjøring av nye bremser (klosser og skiver) vandring på pedal osv.
erfaring av forskjellige produkter er og morro lektyre, hvertfall for meg..
kan jo ta med en liste på ting man kan sjekke i samma slengen.
er jo en del ledd som skal stemme sammen..
demontering og bytting av klosser er jo lekende lett på våre biler.
lufting, veske/veskenivå, ABS, slanger, rør, nippler, calipre, klosser, klossfjører, clips og skiver.
innkjøring av nye bremser (klosser og skiver) vandring på pedal osv.
erfaring av forskjellige produkter er og morro lektyre, hvertfall for meg..

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
http://www.trackdogracing.com/website/brakes.htmTraCkinG wrote:hvor får man kjøpt stålomspunnede bremseslanger?
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... b4238a5d05
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... 20%20CLEAR
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... ulics.html
jeg har dette kitet:
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1031.html
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
-
- Status: Offline