Bremseveske tråd

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Bremseveske tråd

Post by Vegard »

Heisann, jeg skal bytte til 1.8 bremser til uka, og lurer på åssen bremseveske dere foreslår?

Og hva kan jeg kjøre med, ser haynes manualen skriver at DOT 3 er det som er spesifisert av Mazda, når manualen ble skrevet.

Leste en artikkel som jeg synes var informativ og der står det av DOT 4 helst ikke skal brukes på biler hvor DOT 3 var standar.

Artikkel: http://www.stoptech.com/tech_info/wp_br ... d_1a.shtml

Jeg skal forøvrig bytte bremse linjer sammen med dette, men kun de som er i hjulbuene (dårlig forklaring, men dere skjønner vel!)

Hva kjører folk med? DOT 3, DOT 4 eller kanskje DOT 5.1?

Hva vil dere si er den beste DOT 3 bremseveska som fåes her i landet?
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

As a trailing note on the DOT ratings, if your car was designed for a particular type of fluid (especially prior to the development of DOT 4 fluids), you should make every attempt to stick with that fluid! For example, if your car was delivered with DOT 3 fluid, the internal components of the system (seals, brake hoses, and fittings for example) were specifically designed and tested for compatibility with DOT 3. Because DOT 4 fluids contain a different chemical composition, the system may not necessarily react in a positive fashion to the borate esters floating around in the mix.

In other cases, just the difference in viscosity of the two different fluids may cause the seals to wear at different rates. What starts as an annoying squeak might eventually become a torn seal or worse. The examples could go on and on, but the message here is this: it’s fine to upgrade from DOT 3 fluid A to DOT 3 fluid B, but you should think twice (maybe even three times) before switching from DOT 3 fluid A to DOT 4 fluid of any sort.
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Så ser jeg at flyinmiata selger sitt oppgraderings sett med bremse linjer, kloser og skiver med DOT 4 bremseveske.
Stainless lines give a solid pedal and high-quality DOT4 brake fluid minimizes the chance of boiling fluid. Direct replacement for stock parts, fits all Miata stock wheels.
En kommentar fra miata.net sin garage
When adding or changing out brake fluid, use only fluid conforming to SAE J1703 or FMVSS 166, DOT 3 or higher specifications. Using any other type of fluid in the system will damage the seals, which could result in a system failure.
Betyr dette at jeg da kan kjøre hvem jeg vil av disse? (dot 5, er basert på silikon og er ikke anbefalt fordi det gir en mushy pedal.)
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Ta et søk her, så finner du en veldig utfyllende tråd, på dette med bremsevæske.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Fant den for deg :D :D

Enkel forklaring:
Og dette er viktig !

DOT 3 - 4 - 5.1 , KAN BLANDES MED HVERANDRE.

DOT 5 KAN IKKE BLANDES MED DE ANDRE, DA DEN ER SILIKONBASERT.

De forskjellige racing bremsevæskene er laget til tøffere bruk.
Bremsevæska øker temperaturen ved oftere og lengre bremseperioder.
Dot tallene klassifiserer bremsevæskas kokepunkt.
DOT 4, 230 grader, DOT 5, 260 grader.

Stiger temperaturen over dette" koker" bremseveska, og du får noe som kalles vapour lock, og du "mister bremsene".
Til dere som driver med banekjøring er dette veldig viktig.

Banekjøring i regi av Porscheklubben, testes bestandig bremseveskas kokepunkt.
Bremseveske er billig, skift den derfor ofte ved banekjøring.
Kokepunktet går ned ved bruk, også fordi den er hydroskopisk.

Men enkelt og greit:
Husker du ikke sist, du skiftet bremsevæske, SKIFT.

anser
_________________
anton.g ____medl.nr.664

Miata, 1990 , rød, vinterprosjekt
Miata, 1995 , ---, donorbil !!!!!!!!
x 1987 Porsche 944, x 79 Porsche 911 SC
Først understell, så motor.
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

anton.g wrote:Fant den for deg :D :D

Enkel forklaring:
Og dette er viktig !

DOT 3 - 4 - 5.1 , KAN BLANDES MED HVERANDRE.
DOT 5 KAN IKKE BLANDES MED DE ANDRE, DA DEN ER SILIKONBASERT.

De forskjellige racing bremsevæskene er laget til tøffere bruk.
Bremsevæska øker temperaturen ved oftere og lengre bremseperioder.
Dot tallene klassifiserer bremsevæskas kokepunkt.
DOT 4, 230 grader, DOT 5, 260 grader.

Stiger temperaturen over dette" koker" bremseveska, og du får noe som kalles vapour lock, og du "mister bremsene".
Til dere som driver med banekjøring er dette veldig viktig.

Banekjøring i regi av Porscheklubben, testes bestandig bremseveskas kokepunkt.
Bremseveske er billig, skift den derfor ofte ved banekjøring.
Kokepunktet går ned ved bruk, også fordi den er hydroskopisk.

Men enkelt og greit:
Husker du ikke sist, du skiftet bremsevæske, SKIFT.

anser
stoptech er jo en relativt stor produsent av bremser, og skriver at en dot 4 --> veske kan ha en negativ effekt på et bremse system som er levert for dot 3, er dette kun ment som en overivrig amerikansk advarsel eller er det et reelt problem?

Åssen bremseveske kjører folk med da?
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

er vel DOT4 som er mest vanlig? DOT5.1 er vel beregna for motorsykler etter hva jeg har fått med meg.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

har hatt bra resultat med helt kjipe flasker fra torshov, og ifølge de i nsk hadde min minst like bra kokepunkt på væska som de dyre greiene.. :)
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

DOT 5.0 er som det nevnes ovenfor en silikonbasert bremseveske og opptar ikke fuktighet fra lufta. Dette høres vel og bra ut. Har i tillegg et høyt kokepunkt.
Forsvaret brukte i mange år DOT 5.0 bremseveske på sine kjøretøy som sto på mob. lager pga dette.
De erfarte at det kunne danne seg vannperler i enkelte deler av bremsesystemene på biler som sto ubrukte lenge, noe som førte til gravrust.
De har nå sluttet med DOT 5.0 bremseveske og gått tilbake til DOT 4.0.
For en bil som brukes regelmessig er ikke dette noe problem, men det å skifte "opp" til en DOT 5.0 bremseveske krever en del jobb da denne ikke er blandbar med andre bremsevesker.
Bruker selv en DOT 4.0 bremseveske og bytter denne hvert 2. år på begge bilene mine.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

HF-mx5T wrote:har hatt bra resultat med helt kjipe flasker fra torshov, og ifølge de i nsk hadde min minst like bra kokepunkt på væska som de dyre greiene.. :)
da er vi to! kom seint til en bane dag på skogen med nsk, og han som hadde teknisk sa at målingen var dagens "beste".
hadde da bytta dagen før, som sikkert har en del å si..

stålomspunnende bremseslanger gjør også en vesentlig forskjell.
KTM er flinke til å sette dette som en standard på sine fabrikknye sykler.
var ihvertfall SuperDuke som kom med det for noen år siden.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Helt enig med DrHolm.
Ny bremseveske, stålomspunnede bremseslanger og nyluftet bremsesystem gir en veldig kontant bremsepedal.
Spesielt stålomspunnede bremseslanger gjorde susen.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

hvor får man kjøpt stålomspunnede bremseslanger?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

går kanskje ann å lage en "hvordan gjør de det?" med bremser/bremseveske?

kan jo ta med en liste på ting man kan sjekke i samma slengen.
er jo en del ledd som skal stemme sammen..
demontering og bytting av klosser er jo lekende lett på våre biler.

lufting, veske/veskenivå, ABS, slanger, rør, nippler, calipre, klosser, klossfjører, clips og skiver.
innkjøring av nye bremser (klosser og skiver) vandring på pedal osv.

erfaring av forskjellige produkter er og morro lektyre, hvertfall for meg.. :wink:
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

hvert annet år er altfor sjelden på en bil som brukes hardt.. lufter/skifter bremsevæske omtrent før hvert banetreff.. koster lite og sikrer veldig godt mot problemer.. er like viktig som bra bremseklosser og dekk..
Post Reply