Ugler i mosen - eller under panseret?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Ugler i mosen - eller under panseret?

Post by Fatboy »

Jeg merket for noen dager siden at bilen ikke gikk så godt som før når man ga på litt. Det lille "kicket" over 4000 omdreininger var ikke der lengre. Problemet ble bare verre og verre for så å føre til motorstopp på E-18.

Sjeldent å se en MX-5 med det lans veien i alle fall, men der sto nå jeg...

Jeg fikk startet opp bilen igjen rett etterpå og tuslet sakte hjemover.

Nå får jeg max 100 km/t på den og alt over 4000 omdreininger fører til at motoren "kveles - vil ikke dra lengre opp". I bakker gjør den 40 - oppover.

2 ting som jeg tenker på:

Tett eksosanlegg, jeg synes det er en lavere "rumling" ut av eksosrøret nå enn før, men det kan være jeg blir lurt.

Bensinfilter, her er jeg på tynn is. Ikke skiftet på 2 år og vet ikke helt hvor det er engang... Jeg prøvde å få kjøpt nytt hos Mazda i dag, men det var bestillingsvare :x 8O

Luftfilter er det ikke. Jeg har både skiftet og tatt en tur uten uten å merke forskjell.

Motoren starter helt fint opp og går helt vanlig frem til den skal begynne å arbeide. For mye gass og den "kveles", for mye turtall og den kveles da også.

Noen som har vært borti dette før?
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Ugler i mosen - eller under panseret?

Post by Vidar »

Jeg hadde problemer med pluggledningene. Hørtes ut som ei gammal bobble og gikk dårlig..
Bestillingsvare = bestill selv i fra feks SFT
Fatboy wrote:Jeg merket for noen dager siden at bilen ikke gikk så godt som før når man ga på litt. Det lille "kicket" over 4000 omdreininger var ikke der lengre. Problemet ble bare verre og verre for så å føre til motorstopp på E-18.
Sjeldent å se en MX-5 med det lans veien i alle fall, men der sto nå jeg...
Jeg fikk startet opp bilen igjen rett etterpå og tuslet sakte hjemover.
Nå får jeg max 100 km/t på den og alt over 4000 omdreininger fører til at motoren "kveles - vil ikke dra lengre opp". I bakker gjør den 40 - oppover.
2 ting som jeg tenker på:
Tett eksosanlegg, jeg synes det er en lavere "rumling" ut av eksosrøret nå enn før, men det kan være jeg blir lurt.
Bensinfilter, her er jeg på tynn is. Ikke skiftet på 2 år og vet ikke helt hvor det er engang... Jeg prøvde å få kjøpt nytt hos Mazda i dag, men det var bestillingsvare :x 8O
Luftfilter er det ikke. Jeg har både skiftet og tatt en tur uten uten å merke forskjell.
Motoren starter helt fint opp og går helt vanlig frem til den skal begynne å arbeide. For mye gass og den "kveles", for mye turtall og den kveles da også.
Noen som har vært borti dette før?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
knute
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 14 Jan 2004, 01:00
Location: drammen
Status: Offline

Post by knute »

Kan hende du bør bytte pluggledninger.
Det høres mistenkelig sånn ut, kanskje plugger også.
Knut
91 brg limited edition
96 honda cbr 1000 f
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

Har vært en tur under nå. Det var ulyder fra det jeg trodde var varmeskjoldene rundt katalysatoren, men det er nok den som er gåen / har løsnet inni.

Bilen ryker også hvitt, noe som tyder på at den ikke forbrenner all bensinen, noe som igjen kan komme av at katalysatoren har kommet ut av stilling.

Uansett, plugger, pluggledninger, by-pass-pipe, luftfilter og noe annet småtteri er bestilt fra England.

Steike, glemte å bestill noe heftigere greier enn det originale når det gjelder luftfilter :oops:

Noen som har anbefaling å komme med? Må være fra MX5PARTS i England. Og nei, ikke turbo eller kompressor denne gangen... :|
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Det ryker hvitt før katalysatoren blir varm. >Når katn er varm, så skal det ikke ryke noe.
Fatboy wrote:Har vært en tur under nå. Det var ulyder fra det jeg trodde var varmeskjoldene rundt katalysatoren, men det er nok den som er gåen / har løsnet inni.

Bilen ryker også hvitt, noe som tyder på at den ikke forbrenner all bensinen, noe som igjen kan komme av at katalysatoren har kommet ut av stilling.

Uansett, plugger, pluggledninger, by-pass-pipe, luftfilter og noe annet småtteri er bestilt fra England.

Steike, glemte å bestill noe heftigere greier enn det originale når det gjelder luftfilter :oops:

Noen som har anbefaling å komme med? Må være fra MX5PARTS i England. Og nei, ikke turbo eller kompressor denne gangen... :|
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Hvilken årsmodell har du Fatboy?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

93 modell. Tenker du på sensoren?

Kat'en forbrenner bensinrester / eksos. Ligger den og sperrer så ryker det mer enn normalt da kat'ens funksjon ikke blir ivaretatt.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Fatboy wrote:93 modell. Tenker du på sensoren?

Kat'en forbrenner bensinrester / eksos. Ligger den og sperrer så ryker det mer enn normalt da kat'ens funksjon ikke blir ivaretatt.
Grunnen til jeg spør er at på ca.10 år gamle MX5'er kan det være pluggledningene som er moden for utskifting. Presis de samme symptomene.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

Jepps! Det er ikke umulig.

Jeg får se på det som så: Ikke kat feil, så har jeg i alle fall fått meg et by-pass rør som skal gi litt mer lyd og forandre litt på motorkarakteristikken.

Og er det kat'en så har jeg fått meg nye pluggledninger og plugger!

Men, det var litt for mye lyd i kat'en til at jeg friskmelder den enda. Jeg tror svaret på mine problemer ligger der all den tid motoren går helt fint når kald og uten belastning, samt ryker mer enn normalt.

Jeg får heller oppdatere her når jeg får delene... Sitter bare og tvinner tomler og venter....

Noen som vet hvor lang tid jeg må vente før delene er her? Bestilt i dag...

Jaja, i mellomtiden så får jeg heller bruke ZX-9R'en, så jeg er vel ikke helt fri for leketøy enda. Men måtte jeg velge så ville sykkelen få sparken umiddelbart.....
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Fatboy wrote:Men, det var litt for mye lyd i kat'en til at jeg friskmelder den enda. Jeg tror svaret på mine problemer ligger der all den tid motoren går helt fint når kald og uten belastning, samt ryker mer enn normalt.
Hadde samme symptom på en Vectra jeg hadde tidligere (RIP).
Den gikk ok når den var kald, men når den begynte å bli varm begynte den å fuske og ble sløvere og sløvere.
Symptomene forverret seg, og til slutt ble bilen rett og slett kvalt når den ble varm. Katalysatoren ble til slutt så tett at eksosen blåste pakningen mellom topp og manifoil.

Byttet katalysator, og dermed ble alt bra.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

PKD

Post by Fatboy »

Ser du har Pipercross.

Funker bra? Fortell!
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Re: PKD

Post by PKD »

Fatboy wrote:Ser du har Pipercross.

Funker bra? Fortell!
Det positive med Pipercrossfilteret er at det følger med et polert varmeskjold.
Ellers blir det noe trangt dersom du har servo, og for å få en fast og stabil montering må du modifisere de medfølgende festene eller eventuelt bygge nye.
Du må også kutte plastrøret som fører den filtrerte luften fra filteret til innsuget. Vet ikke hvordan dette er ved montering av andre filter, men det er litt dumt dersom du av ulike grunner vil montere originalfilteret senere...

Innsugingslyden blir litt mer markant, men jeg har hørt det tøffere...
Ellers har jeg liten erfaring med andre luftfilter, så jeg har ikke noe særlig sammenligningsgrunnlag.

Ser at mange anbefaler dettefra Racing Beat.
(Sjekk f.eks denne tråden)
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Er ikke sikker men jeg syntest dette kan høres ut som reg reim glipp? (Siden du har 93 modell er vel sjansen for veiv"nese" problem ganske små, men sympomene høres jo noe lik ut? verdt en sjekk?)
[/code]
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

Får endelig håpe at det ikke er det. Uansett, jeg går for katalysatoren først, så får jeg se om problemet løser seg. Delene er på vei...
User avatar
knute
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 14 Jan 2004, 01:00
Location: drammen
Status: Offline

Post by knute »

Hadde samme broblem på en mitshubishi jeg hadde,det var pluggledningene. :wink:
Knut
91 brg limited edition
96 honda cbr 1000 f
Post Reply