Det er jo nesten umulig å få tak i annet enn originalt, så var det å få den overhalt.
Problemet med min, var at børstene hadde tatt kvelden.
Og siden det i teorien ikke skal være mulig å overhale den, så måtte jeg bare.
Første etappe var å demontere, og det viste seg at da at børstene var gåen.
Så da var det bare å lodde ut diodebroen, hvor børsteholderen sitter, for disse var selvfølgelig naglet sammen, fra undersiden.
Så var det å lodde løs børstene, for å få kjøpt nye.
Delenummeret på børstene er 140576 hos Mekonomen(hvertfall i Sarpsborg).
Så er det bare å gjøre alt i motsatt rekkefølge:
- Lodde børster
- Lodde diodebro
- Skru på baklokket
- Montere i bilen.
- Teste i bilen, med belastning.
Total delekostnad er 49,-
Arbeidstid er ca 2 timer, inkl inn og utmontering av bil.
PS: Prøvde med en NA dynamo først, og det er ikke å anbefale.
NA har innebygget laderegulator i dynamoen, mens på NB er reguleringen flyttet til motorstyringen.
Så NA dynamoen bare økte og økte spenningen, jeg stoppet på 15,7 volt. Men jeg hadde hvertfall bra lys, da...
