For høy tomgang med kompressor.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
temte
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 01 Feb 2007, 01:00
Status: Offline

For høy tomgang med kompressor.

Post by temte »

Har plutselig fått tomgang på 2000 omdreininger uten noen grunn. Har JR supercharger oppgradert til 8 psi på min 1,6 1993 mod. Noen som har peiling på hva det kan være?
User avatar
tor340
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 223
Joined: 06 Mar 2007, 01:00
Location: Horten
Status: Offline

Tomgang

Post by tor340 »

Kanskje det samme som skjedde med min (uten komp.), og jeg stilte ned tomgangen med en skrue fremst på innsuget. Du har kanskje ikke dette?
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

han burde da han den skruen han så vidt jeg vet ?


prøv å stille på denne skruen..


er det når motorn er kald? varm? er den stabil på 2000 rpm eller?
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Slå av AC hvis du har det og den står på.. :p Hehe.. Litt OT det, men motoren går på merkbart høyere turtall på tomgang med AC på.. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Hadde litt det samme, men det var med en gang jeg var ferdig med monteringen. Da var gasswiren alt for stram slik at det var høyt turtall. Har ikke hatt det etter jeg slakket wiren. Du kan hvertfall sjekke at kabelen er løs og fin. Sjekk også tomgangsskruen. Og så kan du sjekke den lille skruen som holder oppe "butterflyen" i enden av gasswiren.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

sjekk og den lille gummihetta på baksiden av runner 4 på innsuget(mot torpedovegg).. denne blåser lett av på trimmet 1.6 (overlading) og vil slippe inn mye falskluft, med tilhørende mystisk høy tomgang. gjerne om det kommer etter litt bruk.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

HF-mx5T wrote:sjekk og den lille gummihetta på baksiden av runner 4 på innsuget(mot torpedovegg).. denne blåser lett av på trimmet 1.6 (overlading) og vil slippe inn mye falskluft, med tilhørende mystisk høy tomgang. gjerne om det kommer etter litt bruk.
Ja den har jeg blåst ut 2 ganger, første gangen forsvant den helt, og jeg fikk tak i ny fra byttemotor, andre gangen fant jeg den igjen under bilen... Begge gangene tror jeg at de ble blåst ut under oppstart.

Noen gode råd for å feste/tette den mer permanent HF?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

HansT wrote:
HF-mx5T wrote:sjekk og den lille gummihetta på baksiden av runner 4 på innsuget(mot torpedovegg).. denne blåser lett av på trimmet 1.6 (overlading) og vil slippe inn mye falskluft, med tilhørende mystisk høy tomgang. gjerne om det kommer etter litt bruk.
Ja den har jeg blåst ut 2 ganger, første gangen forsvant den helt, og jeg fikk tak i ny fra byttemotor, andre gangen fant jeg den igjen under bilen... Begge gangene tror jeg at de ble blåst ut under oppstart.

Noen gode råd for å feste/tette den mer permanent HF?
Hørt om en som har laga seg en egen innsugsmanifoil..

Kan vel hjelpe å sette på en slangeklemme..

Ellers så er vel å sveise igjen en løsning..

Gjenge opp og sette inn en bolt..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

tigsveis er bra verktøy til å løse sånt permanent.
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

HF-mx5T wrote:sjekk og den lille gummihetta på baksiden av runner 4 på innsuget(mot torpedovegg).. denne blåser lett av på trimmet 1.6 (overlading) og vil slippe inn mye falskluft, med tilhørende mystisk høy tomgang. gjerne om det kommer etter litt bruk.
Hvilken funksjon har har dette "hullet" som er tettet med gummihetta?
92 1,6 NA sort m/tan interiør
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

er egentlig vakumuttak til automatkassebilene eller no sånt tror jeg.. funker greit med gummihette org, siden det aldri er trykk der på orginal bil
Post Reply