Start-trøbbel

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Start-trøbbel

Post by Fred »

Dynamoreima gikk naturligvis kjapt å bytte, men da jeg skulle starte så starter den nesten ikke. Starter på hvert 3-5 forsøk. Usikker på om det har vært sånn tidligere. Hadde en dag jeg trodde det var batteriet, men tror det var samme som det er nå.

Bilen 'kinner', men gir seg helt. Akkurat som om batteriet skulle være tomt (men det er det ikke). Startern går altså noen runder, men stopper. Er ikke det at bilen har dårlig tenning for da kunne jeg holdt tenninga lenger, men det gir seg helt. Starter så på 3-5 forsøket.

forslag?? Har sett over alt, men finner ikke ut av det. Stilt ned fortenninga fordi vi akkurat har stilt på den, men var ikke det.

Idag er det en ekte møkkadag og en ekte møkkabil. Skulle ut å kjøre i finværet. :cry: :o
Last edited by Fred on 23 Aug 2008, 23:37, edited 1 time in total.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Enten starter eller batteri om den gir seg å kinne selv, ellers så har du for mye indre motstand i motoren, noe som ikkje ville lovet bra,..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

StianOppistov wrote:Enten starter eller batteri om den gir seg å kinne selv, ellers så har du for mye indre motstand i motoren, noe som ikkje ville lovet bra,..
(takk for flytting)
Når den først starter går den fint. så håper og tror det ikke er noe galt i motoren.

Tror reimene er greit stramme.
Hvor stramme skal de være og kan en alt for stram dynamo og servoreim gjøre at motoren får formye motstand?

Hvordan måler jeg om batteriet gir ut bra nok kraft? måle volt og ampere? hva skal det ligge på i ampere for å starte?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Fred93LE wrote:
StianOppistov wrote:Enten starter eller batteri om den gir seg å kinne selv, ellers så har du for mye indre motstand i motoren, noe som ikkje ville lovet bra,..
(takk for flytting)
Når den først starter går den fint. så håper og tror det ikke er noe galt i motoren.

Tror reimene er greit stramme.
Hvor stramme skal de være og kan en alt for stram dynamo og servoreim gjøre at motoren får formye motstand?

Hvordan måler jeg om batteriet gir ut bra nok kraft? måle volt og ampere? hva skal det ligge på i ampere for å starte?
Koble på en bil med startkabler, om bilen kjinner mye lettere da, og starter lettere så er batteriet fucket, som eg har hatt inntrykk av, er at bilen din har stått mye i ro, noe batteriene ikke setter så stor pris på,,
du bør vel ha en 13.4- volt på batteriet om det er en fullladet, alt under 12 er meget dårlig, når motoren går så bør du ha over 14.2 volt.,.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

12,6 volt bør batteriet ligge på uten belastning. SÅ kan du skru på tenning kun å skru på alt du kan komme på av forbrukere, å da bør det holde seg over 10 volt.

Men batteri trøbbelet høres på meg ut som dårlig jording ...Eller dårlig batteri.
Last edited by mrinzane on 23 Aug 2008, 23:42, edited 3 times in total.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Skal sjekke. håper det er det. :-)
Han som er så glad i bilene sine kom med et tips at det kan være jording til motor eller mellom batteri og chassi.. og da kom jeg på at jordinga var begynt å falle ut fra polen på batteriet.. har lyst å løpe ut og prøve, men får vente til imorra :-)

Edit:Skrev dette likt som MrInsane skrev det over
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Jording til batteri og motor var helt fint. Andre tips?

(nå renner det fra inntaket til vannpumpa (under acpumpa blir det vel). morsom da. den lekkasjen ser jeg litt bedre når jeg kommer under bilen etterpå)
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Kontroller tenningsbryteren. På litt eldre VAG Passat ble disse slitne etterhvert. Kunne da ikke slå inn i hele tatt, eller gå ett par runder for å så stoppe. Prøv for eksempel å legge press på nøkkel opp/ned/venstre/høyre/ut/inn for å se om dette endrer noe.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Kom på at jeg ikke har fått sjekka batteriet enda. får prøve det først.
mulig det har stått for lenge ja.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Var på 12.85 uten belastning så er nok ikke batteriet heller. Morro det her.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Dårlig innslagsrele kanskje, på starteren.

Vanskelig å kontrollere, men du kan slå på med en hammer når du ikke får start å prøve igjen. Får å få løsna innslaget, det ruster å lager herke som gjør at det fusker før det slutter helt å virke.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Starteren har jeg igjen å prøve. rakk ikke idag. får se på det imorra.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Jeg hadde hjernevaska meg selv å trodd at motoren ikke kinna videre om jeg holdt nøkkelen inne på tenning. Den kinner på nytt etter et lite opphold. også dør den helt ut. Virker AKKURAT som om batteriet nesten er tomt. hadde på nærlys og prøvd og de forsvant helt i det jeg starta.

En kompis er på vei med startkabler så får vi prøvd med annet batteri.

Kan det stemme at et batteri kan være ødelagt selv om den viser 12.85v?
(lav ampere??)
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Da har vi testa med startkabler og den er tungstarta for det. starter dog på hvert forsøk om jeg holder tenninga inne. den trenger to tre forsøk også starter den. Høres ut som motoren er tung å dra rundt. Ingen indre siden den går greit når den først starter.

Får vel måle spenningen på starteren for å se om det er dårlig spenning der. Eventuelt prøve å bytte den ut.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Hei fred. Hvis du har tid, så kan jeg godt forklare ett par punkter du kan utføre for å feilsøke. For det første, du må måle belastning på batteriet under start. Det er det som virkelig betyr noe. Mål belastning under start. Se hvor lavt den detter, om den evt stiger noe når motoren slutter å dra som du sier. Da har vi en grei pekepinn videre.

Har du clutch lås på motoren? Du må trå inn clutchen? Prøv å jump denne ved å ta av stikkeren og sette en ledning igjennom. Kan være denne som fusker.

Mål spenning igjennom start kontakt på tenningslås, videre til clutchsperre og videre til startmotoren.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
Post Reply