Amerikansk utgave???
Moderator: Styremedlemmer
Amerikansk utgave???
Man skal høre mye...
Var innom Auto Huset Ensjø i går for å få en simering til den ene kamakselen ifm reg.reim bytte. Når han slo inn reg.nr mitt fikk han opp at chassisnr startet med NA og at det da var en utenlands(amerikansk) bil. Prøvde å si at i så fall ville jeg hatt en Miata utgave og ikke MX-5, men fikk dårlig med respons på det.
Når jeg ser i servicehefte på bilen så er det ingen tvil om at bilen har gått i Norge hele tiden. Kan dette skyldes at bilen er en NA 96 mod 90 HK som mange skriver er rimelig lik en 90 HK automat som går i statene? Og at 90 hesteren ble en hybridutgave da Europa sette ned foten i det Mazda bare ville gi ut 1.8l utgaven...
Eller er det bare stakar'n på Auto Huset som er på bærtur???
Var innom Auto Huset Ensjø i går for å få en simering til den ene kamakselen ifm reg.reim bytte. Når han slo inn reg.nr mitt fikk han opp at chassisnr startet med NA og at det da var en utenlands(amerikansk) bil. Prøvde å si at i så fall ville jeg hatt en Miata utgave og ikke MX-5, men fikk dårlig med respons på det.
Når jeg ser i servicehefte på bilen så er det ingen tvil om at bilen har gått i Norge hele tiden. Kan dette skyldes at bilen er en NA 96 mod 90 HK som mange skriver er rimelig lik en 90 HK automat som går i statene? Og at 90 hesteren ble en hybridutgave da Europa sette ned foten i det Mazda bare ville gi ut 1.8l utgaven...
Eller er det bare stakar'n på Auto Huset som er på bærtur???
Medlemsnr: 736
'96 mod NA BRG 1,6
BRG Hardtop, Tan skinninteriør, Monoratt
'96 mod NA BRG 1,6
BRG Hardtop, Tan skinninteriør, Monoratt
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
How does one go about decoding the Miata VIN number?
The typical Miata VIN number looks something like this:
JM1NA3522L0100014
The J is Japan
1 = MI, US
4 = KY, US
M refers to Mazda Japan
Y = AAI (Mazda USA)
F = Ford
The 1 designates vehicle type ie: car
1=car
2=truck/van
3=van
4=truck
V=car [US]
The NA is the model ID
NA=Gen 1 Miata
NB=Gen 2 Miata
UF=B-2200
SD=MX-6
FC=RX-7. etc...)
The 35 is the body style
Body style codes:
Cars:
22=4 door sedan
23=3 door hatchback
24=5 door hatchback
31=2 door coupe
33=2 door coupe
35=convertible
41=2 door
43=2 door coupe
46=4 door sedan
52=Wagon (used in GLC)
62=Wagon (used in 323)
Trucks:
11=short bed (carb)
12=short bed (pre-1986)
13=B-series
16=B-Series
17=B-series
21=long bed (carb)
22=long bed (pre-1986)
31=cab plus
32=cab plus (EGI)
41=short bed (4x4)
42=2 door (4x2)
44=2 door (4x4)
51=long bed (4x4)
61=cab plus (4x4)
MPV:
52=4 door wagon (4x2 & 4x4)
62=4 door van
28=4 door van (FF)
The 2 may be engine code. We're not certain.
The 2 is a check digit
The L is model year (L=`90, M=91, N=92, P=93, etc...)
The 0 is the plant number (0=Hiroshima, 1=Hofu)
1=Hofu
5=Flat Rock
T=Edison
The 100014 is the car number, reset to 100000 and the first car of that year will be 100001.
Or, you can try out . Matt Bennett's VIN Decoder
The typical Miata VIN number looks something like this:
JM1NA3522L0100014
The J is Japan
1 = MI, US
4 = KY, US
M refers to Mazda Japan
Y = AAI (Mazda USA)
F = Ford
The 1 designates vehicle type ie: car
1=car
2=truck/van
3=van
4=truck
V=car [US]
The NA is the model ID
NA=Gen 1 Miata
NB=Gen 2 Miata
UF=B-2200
SD=MX-6
FC=RX-7. etc...)
The 35 is the body style
Body style codes:
Cars:
22=4 door sedan
23=3 door hatchback
24=5 door hatchback
31=2 door coupe
33=2 door coupe
35=convertible
41=2 door
43=2 door coupe
46=4 door sedan
52=Wagon (used in GLC)
62=Wagon (used in 323)
Trucks:
11=short bed (carb)
12=short bed (pre-1986)
13=B-series
16=B-Series
17=B-series
21=long bed (carb)
22=long bed (pre-1986)
31=cab plus
32=cab plus (EGI)
41=short bed (4x4)
42=2 door (4x2)
44=2 door (4x4)
51=long bed (4x4)
61=cab plus (4x4)
MPV:
52=4 door wagon (4x2 & 4x4)
62=4 door van
28=4 door van (FF)
The 2 may be engine code. We're not certain.
The 2 is a check digit
The L is model year (L=`90, M=91, N=92, P=93, etc...)
The 0 is the plant number (0=Hiroshima, 1=Hofu)
1=Hofu
5=Flat Rock
T=Edison
The 100014 is the car number, reset to 100000 and the first car of that year will be 100001.
Or, you can try out . Matt Bennett's VIN Decoder
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Måtte løpe ned i garasjen og i vognkortet står det JMZNA så da er vel det klarlagt og...
Det som var hele greia var at jeg ikke kunne få den simeringen da det var en amerikansk bil det måtte bestilles til
Go, Auto Huset!
Det som var hele greia var at jeg ikke kunne få den simeringen da det var en amerikansk bil det måtte bestilles til

Go, Auto Huset!
Hauk wrote:Hva er de første bokstavene i chassinummeret ditt?
JM1NA... = Miata (USA).
JMZNA... = Japansk/Europeisk.
Medlemsnr: 736
'96 mod NA BRG 1,6
BRG Hardtop, Tan skinninteriør, Monoratt
'96 mod NA BRG 1,6
BRG Hardtop, Tan skinninteriør, Monoratt
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Ordet på gata er at det er dette som er tingen:2re wrote:Hvordan lese et MX-5 VIN?
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=8103
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
uff er lei slike verksteder, nei får kjøpe absolutt alt utenlands, hadde de hatt peiling på bil og data så hadde de søkt opp uten chassinr, du kan fortelle de er like på mazda 323 1990-1995 eg har begynt å bruke mazda online parts litt, meget gode priser, eg så trodde eg hadde en j**** god avtale i norge hos en så gav klubbrabatter, men der er det under halv pris av det igjen, og nye deler og originale mazda,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Jeg har brukt Online Mazda Parts en god stund nå, meget fornøyd,
god service, meget gode priser og rask frakt
må bare anbefale de igjen og igjen
LINK
god service, meget gode priser og rask frakt

må bare anbefale de igjen og igjen

LINK
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Fikk inntrykk for en tid siden at det var slutt på dette, tror de at bruktimporten kan bekjempes på denne måten? de skremmer jo folk vekk fra Mazda...
det værste er at det stod å lese i bilblader at amerikanske miata kunne være vanskelig å skaffe deler til... så forhandlerne har lurt dem også..
det værste er at det stod å lese i bilblader at amerikanske miata kunne være vanskelig å skaffe deler til... så forhandlerne har lurt dem også..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
er desverre slik med en del norske butikker.... Er slik her i Bergen hos en ikke navngitt merkeforhandler.. Gutta der inne klarer ikke drikke kaffen sin uten et chassisnummer dersom bilen er inportert.... Og uansett hva som står i deres systemer så er det det som gjelder... Er desverre få "kundebehandlere" igjen som faktisk vet hva som er hva på de ulike modellene og motorene...
Men da er det bra å ha slike nisjebutikker som nevnt over her... Der er det entusiaster i begge ender av salgsdisken...
Ble kanskje litt off topic dette... men moralen er, tro ikke på alt mannen i bilbutikken sier...
Men da er det bra å ha slike nisjebutikker som nevnt over her... Der er det entusiaster i begge ender av salgsdisken...
Ble kanskje litt off topic dette... men moralen er, tro ikke på alt mannen i bilbutikken sier...

MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Jeg har handlet litt hos mazda forhandler i Tønsberg. Jeg får også kommentaren "Ååå - det er en amerikaner, detta...", og så finner de fram micro-film, og finner delene jeg trenger. Dersom det er bestillingsdeler, kommer det som regel i løpet av 1-2 dager. Ikke veldig spesielt, med andre ord.
Bortsett fra at de gir inntrykk av at bilen er "vanskelig" , får jeg bra service. De passer til og med på at jeg får klubb-rabatt, hvis jeg glemmer det selv.
Kanskje løsningen er å få tak i et chassisnummer på en tilsvarende europeisk MX5, og bruke dette til delebestilling?
Bortsett fra at de gir inntrykk av at bilen er "vanskelig" , får jeg bra service. De passer til og med på at jeg får klubb-rabatt, hvis jeg glemmer det selv.
Kanskje løsningen er å få tak i et chassisnummer på en tilsvarende europeisk MX5, og bruke dette til delebestilling?
StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,