Page 1 of 1

båtmotoren er dau!

Posted: 15 Oct 2008, 20:08
by mojo-91
Til min store forskrekkelse gikk båten min ned for et par uker siden (dvs. den hang under vann i fortøyingene med dekket 10 cm under vann) Båten min har en 40hk totakts Mariner fra 2002.
Heldigvis hadde jeg tiltet motoren helt opp hvilket gjorde at den bakre delen av motoren der det meste av det elektriske sitter (og tennplugger) var over vann.
Uansett. Batteriet var under vann og kabelskoen på plussbatteriet, samt kabelsko, muttere og hele greia på motorens plusskontakt var tæret bort. Ingen ting igjen.

Jeg har gjort følgende med motoren etter at jeg fikk hevet båten:

1) spylt motoren rikelig med ferskvann og latt motoren tørke i 1 1/2 uke
2) løsnet den delen der strøm fra batteriet går inn i motoren (den der alle festeskruer og labelsko var borttæret)
3) demontert denne og funnet ut at det er tørt på innsiden og ingen tegn til korrosjon. Bare litt på boltens gjenger på utsiden
4) Montert alle på plass og montert nye kabelsko og muttere.
5) koblet til nytt batteri
6) sjekket at tennpluggene er tørre og normale
7) har lett etter sikringer og kun funnet et stk. som sitter bak på toppen (finnes det flere?)

Resultatet av dette var at el-tilten fungert slik at jeg fikk tiltet ned motoren (litt lettere å få oversikt )
Da jeg prøvde å vri om starteren så hørtes kun en summing (fra startmotoren?)
Da jeg igjen prøvde i dag hørtes bare et enkelt klikk hver gang jeg vred om tenningen.

Er det noen som vet hvordan jeg skal gå frem for å få motoren i gang? Har jo hele vinteren, men jeg vil jo gjerne få skylt kjølesystemet med ferskvann før vinteren. :?

Posted: 15 Oct 2008, 20:29
by Miatapowers
Kan virke som det er lite strøm, siden det klikker, kan vera dårlig minus på motoren ifra batteri, eventuelt lite strøm, det kan vera startern så ikke likte vannet, og er satt seg., det kan også vera vann i motoren, tung å få rundt eg ville demontert hele greia eg, for å sjekke alt, mye arbeid, men du har da hele vintern som du sier,,


Men du skriver lite om den er lett å dreie rundt manuelt,,

Posted: 16 Oct 2008, 10:08
by mojo-91
Plusspolen til batteriet er ny og fin. Minuspolen på motoren har jeg glemt å sjekke :oops: Kanskje lurt å kontrollere denne, da...he he...

Posted: 16 Oct 2008, 19:23
by Dalton
Sjekk alle ledninger som går til og fra motoren. Vær kritisk til at det ikke er brudd i noen av disse, og at det er god kontakt i alle koblinger.
Jeg hadde en slik klikke lyd når jeg forsøkte å starte opp min 55 hk yamaha i vår etter vinter lagring. Motoren var helt død, og jeg forsøkte med flere forskjellige batterier, for jeg trodde det var for lite strøm på batteriet, men det var det ikke.
Det som var grunnen min var at det var ett ledningsbrudd på kabelen inn til motoren som lå mot godset. Dette var hele feilen, og den ble retta opp med litt isolasjons tape. Men jeg holdt på å leite etter feilen i flere dager før jeg ga opp, og tok med båten til en fisker her oppe som hadde samme motor, og da han hørte lyden sa han med det samme at det her er overledning.

Posted: 16 Oct 2008, 19:25
by mojo-91
StianOppistov wrote:Kan virke som det er lite strøm, siden det klikker, kan vera dårlig minus på motoren ifra batteri, eventuelt lite strøm, det kan vera startern så ikke likte vannet, og er satt seg., det kan også vera vann i motoren, tung å få rundt eg ville demontert hele greia eg, for å sjekke alt, mye arbeid, men du har da hele vintern som du sier,,


Men du skriver lite om den er lett å dreie rundt manuelt,,
Har prøvd å dra svinghjulet rundt manuelt. Det går veldig lett.
Har demontert forgasseren. Det var en del saltvann i bunn. Skal drenere og rense denne med blåsprit. Har og demontert startmotoren. I bunn av hylsen (Hovedkroppen til startmotoren) ser jeg det er noe hvitt, sukkeraktige greier noen steder rundt pakningen som ligger mellom hylsen og bunndelen der spolekontaktene sitter. helt i bunn ligger det og noe fuktige, seige greier. Selve kontaktene er ikke berørt av dette "sukkeret". Kan ikke se noe annet som virker mistenksomt.

Har strammet til strømkabelen pluss og minus. Fortsatt bare klikk.

Har tenkt å legge startmotor-delene og forgasser-delene i stekeovnen på svak varme for å fjerne all fukt før jeg monterer igjen.

Håper at dette funker.

Posted: 16 Oct 2008, 20:15
by Banzaibaggen
Først må du spyle ALLT med ferskvann. Selv det som ikke skal utsettes for vann. Ferskvann er bede enn saltvann. Bruk MASSE WD40 elller lignende over alt. Ta fra hverandre allt av koblinger og spray. Tøm forgasser og spray. Ta ut pluggen og spray. Bruk masse spray i startern også. Disse sprayene skader ingenting, de driver ut fuktighet men leder ikke strøm. Bytt all olje på motoren. Bytt alt av service deler. Du vet ikke hva som har blitt påvirka. Dra rundt motoren uten plugg så du får "vaska" sylindern med sprayen. Nevnte jeg at du må bruke MYE spray overalt :). Først nå kan du koble til strømmen og prøve å få start på den.
Lykke til. Bare bruk mye spray for selv om du ikke får start på den må du ha noe beskyttelse på delene til du får den til et veksted. Det verste er å la den bli stående en ukes tid uten noe behandling, da får saltvannet god tid til å bedrive herværk :(.

Posted: 16 Oct 2008, 20:51
by mojo-91
Banzaibaggen wrote:Først må du spyle ALLT med ferskvann. Selv det som ikke skal utsettes for vann. Ferskvann er bede enn saltvann.
Vil du jeg skal spyle feskvann inn i plugghullene og hullet der forgasseren skal sitte? Altså, inn i motoren??? Hvordan får man da vannet ut igjen?

Jeg har demontert starteren og forgasseren og spylt disse i ferskvann. Så skal jeg kjøre på med wd40 etter at vannet har tørket :wink:

Posted: 16 Oct 2008, 20:58
by mojo-91
Dalton wrote:Sjekk alle ledninger som går til og fra motoren. Vær kritisk til at det ikke er brudd i noen av disse, og at det er god kontakt i alle koblinger.
Jeg skal bytte strømledningene mellom batteri og motor. Som sagt var hele kabelskoen med muttere og det hele tæret bort på batteriets plusspol. Det samme med muttere og skiver og kabelsko på motorens pluss (starter-releet ?) Skal ikke se bort i fra at kabelen har fått noen brudd underveis også :?

Posted: 16 Oct 2008, 22:46
by Banzaibaggen
mojo-91 wrote:
Banzaibaggen wrote:Først må du spyle ALLT med ferskvann. Selv det som ikke skal utsettes for vann. Ferskvann er bede enn saltvann.
Vil du jeg skal spyle feskvann inn i plugghullene og hullet der forgasseren skal sitte? Altså, inn i motoren??? Hvordan får man da vannet ut igjen?

Jeg har demontert starteren og forgasseren og spylt disse i ferskvann. Så skal jeg kjøre på med wd40 etter at vannet har tørket :wink:
Antagelig har det vært saltvann der allerede og da er ferskvann bedre. Du skal bare få ut alle rester av saltvann og sette inn alt med WD40 isteden og dette haster nå som du først har tatt motoren ut av vannet. Ikke vent til delene er tørre. Ha det på med en gang. WD40 fordriver vannet. Smør alle deler med en gang med WD40, blir bare værre jo lenger du venter.
Jeg har noen venner som driver båtverksted og har flere drukna motorer inne i måneden og om de ikke har tid til å ta motoren med det samme den kommer inn legger de dem i en tank med ferskvann over natta.
Jeg har aldrig gjort dette selv men har vært tillstede mange ganger mens de har drevet med dette. Når de først får start lar de motoren stå å gå på tomgang i flere timer før de stopper den og bytter alt av filter og olje igjen. Husk olje i stammen også.

Posted: 17 Oct 2008, 09:58
by mojo-91
takk for verdifull hjelp.

Var grytidlig oppe i morges, sprayet masse wd40 inn i motoren og dro svinghjulet en rekke ganger etterpå uten plugger. Starter og forgasser har godgjort seg over natten etter vask tørk og wd40. Hvor lenge må jeg vente før jeg monterer forgasser og starter igjen? Nå er det jo en del væske (wd40 og noe vann tipper jeg) inni motoren.

skal bytte olje, bensinfilter og strømkabler etter hvert og :)

Posted: 17 Oct 2008, 12:00
by Banzaibaggen
Gjør det så fort som mulig. Desto kortere tid det får stå i ro, jo bedre. WD40 er der bare for å erstatte vannet med noe som inneholder litt fett og beskytter.

Posted: 21 Oct 2008, 21:51
by mojo-91
Nå har jeg montert flunkende nytt start-rele og nye strømkabler. Dæven maskinen fyrte ! :D Måtte holde den gående med mye gass for at den ikke skulle daue igjen. Mye eksos. Straks jeg senket gassen noe, sloknet motoren igjen og det var vanskelig å få den i gang igjen. Men den startet ihvertfall og hørtes normal ut. Skal prøve med startgass i morgen og få kjørt den skikkelig varm før vinterkonservering.

Dette var en lettelse

igjen takk for uvurderlig hjelp fra folk her på forumet. :)

legger ved et skrytebilde av jolla :P


Image

Posted: 23 Apr 2009, 13:47
by mojo-91
Da er motorn friskmeldt ! :P

I høst ble alle oljer byttet og sylinderne sprayet opp med konserveringsolje.
I år er det fersk bensin, nyrenset forgasser ( ja jeg hadde renset forgasseren i høst, men likevel fant jeg masse salt-krystaller i dysene i år) Hadde forgasseren i diesel over natta, så nå er den fin og rein igjen.

starter som ei klokke og maler som en katt (til 2-taketr å være, da :wink: )

Nå kommer sommer´n !

Posted: 24 Apr 2009, 20:53
by kodvaag
Nå er sommeren her ja!!!


Image


Image



zoom-zoom-zooooom

Image