Riktig dekktrykk
Moderator: Styremedlemmer
Riktig dekktrykk
Vinterdekkene er på, størrelse 185/14/"noe". Hvilket trykk bør jeg kjøre på?
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Riktig dekktrykk
28 PSI (ca. 1.9 BAR) bruker jeg.indahla wrote:Vinterdekkene er på, størrelse 185/14/"noe". Hvilket trykk bør jeg kjøre på?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Bedre med litt for mye enn litt for lite. Jeg vegrer meg for å gå under 30 pund (psi) på noen slags form for dekk (til vanlig bruk).
...og 28 pund når man fyller nå på høsten med 5 pluss grader tilsvarer ikke 28 pund når man engang kommer til nyttårshelga med minus 20. Trykket minsker når det blir kaldere.
...og 28 pund når man fyller nå på høsten med 5 pluss grader tilsvarer ikke 28 pund når man engang kommer til nyttårshelga med minus 20. Trykket minsker når det blir kaldere.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg sjekker (justerer) lufttrykket oftere på vinteren enn sommeren.
Hvis du fyller luft for å ta høyde for minus 10, så kjører du med dårlig grep 90% av tiden om vinteren (i Oslo).

Kr 60,-
Erik
Hvis du fyller luft for å ta høyde for minus 10, så kjører du med dårlig grep 90% av tiden om vinteren (i Oslo).

Kr 60,-
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
I henhold til boka skal det være 1,8 bar.
Når andre har lagt om dekk for meg og lignende har trykket vært oppi 2,0 fordi alle tror at litt ekstra er best for å være sikker.
Jeg merka det på kjøreegenskapene med engang! Mista endel av lineariteten i styringa syns jeg.
Jeg synes selv 1,9 er litt mye.
Mulig det er "bedre" med høyere trykk for de med lavere profil enn mine 15". Får vel litt mer sikkerhetsmargin ifht. dumper og kanter etc.
Men det er klart man burde passe på ifht sprengkulde, men som Rudolf påpeker er dette sjeldent et problem i Oslo.
Ute i provinsen (Ås...
) derimot er det endel flere dager med onkli' kaldt vær.
Når andre har lagt om dekk for meg og lignende har trykket vært oppi 2,0 fordi alle tror at litt ekstra er best for å være sikker.
Jeg merka det på kjøreegenskapene med engang! Mista endel av lineariteten i styringa syns jeg.
Jeg synes selv 1,9 er litt mye.
Mulig det er "bedre" med høyere trykk for de med lavere profil enn mine 15". Får vel litt mer sikkerhetsmargin ifht. dumper og kanter etc.
Men det er klart man burde passe på ifht sprengkulde, men som Rudolf påpeker er dette sjeldent et problem i Oslo.
Ute i provinsen (Ås...

'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Får lufte min metode for å finne korrekt lufttrykk da.
Det jeg gjør er tilsvarende dette:::
http://www.team-integra.net/sections/ar ... icleID=398
Dette har jeg brukt for å finne fram trykk til egene dekk. Dette gir et godt utgangspunkt, så er det ut på prøvetur, fintuning tar man ved å "føle" seg fram til hva som håndterer best. Svinge hardt og bremse hardt en stund, og dermed sjekke stripene og hva du selv følte funket best. Er ingen grunn til å være forsiktig her. Ta i skikkelig.
Det er i situasjoner der man MÅ svinge og bremse hardt man virkelig trenger det optimale grepet. så riktig trykk er viktig. Selv ofrer jeg gjerne litt komfort for å ha den lille ekstra å gå på om det trengs.
Har brukt dette på min Integra og min fetter sin MX-5. Både på sommerdekk som vinterdekk.
Og vi fikk best grep med 2.8 Framme og 2.6 Bak på MXen..
Bilen har da orginale dimmensjoner på dekket, men er senket og en smule stivere enn orginal. Billige vinterdekk. husker ikke merke.
Selv har jeg vært i fjellet å kjørt min egen bil, på snø, og is. God bremseeffekt og den griper godt i svinger. + testet hardt på Autoslalomen i Norheimsund denne helgen.
Har 3.0 bar framme og 2.6 bak på integraen. Boken sier 2.4 / 2.2 .
(Også orginal dimm, og senket 30mm,Hakkapellita Rsi?? og jeg måtte faktisk faktisk ha mer trykk enn jeg har på sommerdekkene når jeg kjører bane.)
I mine øyne er "I henhold til boken" er et godt utgangspunkt, men det er selfølgelig basert på de orginale målene og de dekkene bilen ble levert med fra fabrikk.
Her er det som regel mye som har endret seg ,folk kjøper andre dekk og velger av og til nye felger og andre dimmensjoner, og dempere, fjærer og andre oppgraderinger endrer gjerne kravet til trykk i dekket. Og det kan være en ide å finne sin egen "optimale" verdi som passer hver enkelt bil og kjørestil. (er man foreksempel litt aggresiv på bremsene, trengs litt mer trykk framme for at dekket skal beholde sin optimale fasong og dermed friksjonflate mot bakken under bremsing.)
Dette funker nå i hvertfall for meg og mine, så tenkte jeg skulle dele mine tanker om temaet med dere. (Jeg liker å bruke en hvit fettstift istedet for skokrem)
(om det er noe jeg har skrevet som er tilnærmet uforståelig så er det sikkert fordi jeg egentlig var klar for sengen for mange timer siden
)
Det jeg gjør er tilsvarende dette:::
http://www.team-integra.net/sections/ar ... icleID=398
Dette har jeg brukt for å finne fram trykk til egene dekk. Dette gir et godt utgangspunkt, så er det ut på prøvetur, fintuning tar man ved å "føle" seg fram til hva som håndterer best. Svinge hardt og bremse hardt en stund, og dermed sjekke stripene og hva du selv følte funket best. Er ingen grunn til å være forsiktig her. Ta i skikkelig.
Det er i situasjoner der man MÅ svinge og bremse hardt man virkelig trenger det optimale grepet. så riktig trykk er viktig. Selv ofrer jeg gjerne litt komfort for å ha den lille ekstra å gå på om det trengs.
Har brukt dette på min Integra og min fetter sin MX-5. Både på sommerdekk som vinterdekk.
Og vi fikk best grep med 2.8 Framme og 2.6 Bak på MXen..
Bilen har da orginale dimmensjoner på dekket, men er senket og en smule stivere enn orginal. Billige vinterdekk. husker ikke merke.
Selv har jeg vært i fjellet å kjørt min egen bil, på snø, og is. God bremseeffekt og den griper godt i svinger. + testet hardt på Autoslalomen i Norheimsund denne helgen.

Har 3.0 bar framme og 2.6 bak på integraen. Boken sier 2.4 / 2.2 .
(Også orginal dimm, og senket 30mm,Hakkapellita Rsi?? og jeg måtte faktisk faktisk ha mer trykk enn jeg har på sommerdekkene når jeg kjører bane.)
I mine øyne er "I henhold til boken" er et godt utgangspunkt, men det er selfølgelig basert på de orginale målene og de dekkene bilen ble levert med fra fabrikk.
Her er det som regel mye som har endret seg ,folk kjøper andre dekk og velger av og til nye felger og andre dimmensjoner, og dempere, fjærer og andre oppgraderinger endrer gjerne kravet til trykk i dekket. Og det kan være en ide å finne sin egen "optimale" verdi som passer hver enkelt bil og kjørestil. (er man foreksempel litt aggresiv på bremsene, trengs litt mer trykk framme for at dekket skal beholde sin optimale fasong og dermed friksjonflate mot bakken under bremsing.)
Dette funker nå i hvertfall for meg og mine, så tenkte jeg skulle dele mine tanker om temaet med dere. (Jeg liker å bruke en hvit fettstift istedet for skokrem)
(om det er noe jeg har skrevet som er tilnærmet uforståelig så er det sikkert fordi jeg egentlig var klar for sengen for mange timer siden
