Lysproblemer- Jordfeil.. Øyekirurgi på MX-5

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Classic
500 RPM
500 RPM
Medlemsnummer: 484
Status: Offline

Lysproblemer- Jordfeil.. Øyekirurgi på MX-5

Post by Classic »

Det synes som om den store elektroguden er etter meg om dagen..

I forrige uke fikk jeg telefon fra e-verket om at de hadde stengt av strømmen fordi de hadde oppdaget jordfeil i leiligheten min. Etter å ha hatt elektrikere på besøk fant de en temmelig smeltet koblingsboks.. Vel, flaks at det ikke begynte å brenne.

Deretter, i helgen, begynte lysene på bilen min å oppføre seg litt merkelig. Da jeg satte på nærlyset lyste varsellampen for fjernlys.. Sjekket lysene og så at det ikke var noe lys i det hele tatt.. På neste tur fungerte alt, for deretter å feile igjen..

Pussig nok begynte automatikken for vippelyktene å fungere... Det siste året har jeg vært nødt til å felle opp lyktene med den egne bryteren, etter å ha satt på lyset.. Nå kom lyktene opp ved å vri på lysspaken, men ikke noe lys.. :shock:

Typisk jordfeil, tenkte jeg og gikk over kontaktene og releene.. Etterhvert fant jeg nok skurken. Sokkelen for venstre hovedlys hadde nok fått en skikkelig karamell en gang, og var noe smeltet.

Den er tydeligvis så skadet at det ikke lenger er god kontakt for jordingspinnen.. Noen som vet hva denne delen heter hos f.eks Mx5parts?

Image
Litt øyekirurgi..

Image
Smeltet kontakt.

Image
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Kjenner til dette, på min første miata så var den slik, eg fant bare en kontakt på en vrakplass eg, kostet ikke mye den gitt, men de selger slike på biltema også, koster ikke så mye.. nesten alle biler har jo H4 pærer
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Classic
500 RPM
500 RPM
Medlemsnummer: 484

Post by Classic »

Sant nok, dette er jo ikke en spesiell MX-5 del. Tenkte ikke på det. :D
Takk for tipset!
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
Post Reply