Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hva kan jeg gjøre med MX5'n for at den går bedre, uten at den blir en real bråkebøtte som ikke blir godkjent på eu-tester?
Jeg vil gjerne at bilen går litt friskere, men jeg vil ikke at bilen bråker som en typisk rånebil. Hvilke muligheter har jeg? Innleggsfilter fra k&n og et eksosanlegg som ikke er høylytt og som blir godkjent? Finnes det sistnevnte i det hele tatt?
eksosen min gikk rett gjennom EU'en den.. IL motorsport dual tip, og OBX 4-2-1 grenrør. Om det går noe bedre veit jeg sannelig ikke (skulle likt å fått målt effekten på'n), men den høres sintere, uten at lydvolumet er skjemmende
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
Det er flere her på forumet som har montert kaldluftsinntak. For min del har jeg et anlegg fra Jackson Racing (JR-CAI) og merket tydelig forbedring i pådraget rundt 3-5000 omdreininger. Tøff lyd og (ikke harry )
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Tja det meste av na tuning går vel igjennom, eg har bygget en liten råtass av motor, og er langt ifra dau,, nå er det kun grenrøret og eksospotta så vises at det er byttet,
Men den letteste og billigste måten å "trimme" biler på å fjerne vekt.
Bruker enkle tall:
Bil A, 1000 kg med 116 hk = 116 hk per tonn.
Bil B, 900 kg med 116 hk = 129 hk per tonn.
Dvs man må trimme bil A opp 13 hk for å ha samme "performance" som bil B med 116 hk.
13 reelle hk med NA-trim er ikke så enkelt som man tror - og heller ikke noe man får over hele registeret, noe man gjør med vektreduksjon. Lettere bil sitter bedre på veien, bruker mindre fuel, sliter mindre på understell og bremser etc etc. Bare positivt.
Nå skal det vel godt gjøres å skrelle av 100 kg på en NA, men f.eks istedefor å sette på konfilter som gir 1-2 hk på en god dag er det bedre å pælme reservehjulet.
uggla wrote:Reservehjulet er ute allerede men hvor kan man ellers spare vekt uten å ta komforten helt....?
Tja... på lista mi ligger det lettvektsstoler av noe slag, og ved neste korsveg når eksosen må byttes skal jeg søke aktivt etter det letteste jeg finner. Det fallt meg ikke inn sist. Faktisk endel kg å hente der.
Ellers har jeg sikkert lagt på meg oppunder 10 kg de 2 siste åra. Snakker fort om etpar hk rett i dass! Bokstavelig talt.
Meningen er vel ikke å bli hysterisk rundt dette, og det blir jo en cost/gain vurdering. Men verdt å legge på minnet.
Edit: Angrer heller ikke på JR CAIen min. Lyden alene var verdt pengene.
Hvor mange kg lettere bilen din føles = vektdifferanse i felg * 40
Når jeg da skal bruke BBS felgene som veier rundt 4 kg mot de to hundre kilo tunge drittfelgene mine jeg har nå så vil bilen min veie et par tonn mindre.
Har innleggsfilter noe å hjelpe på?
Jackson Racing Cold Air Intake, blir det godkjent? Utslipp og sånt...
SweetMX5 wrote:hvorfor ikke montere et turbokit? er ikke alle som blir drept på eu med det... er bare å finne et sted som er litt mer tuning vennlig
Med min flaks så går ikke det gjennom
Det + det at det alltid er noe galt og du må skru er litt av det som får meg til å styre unna, selv om turbo er bare noe jeg absolutt må ha fordi det er helt fantastisk.
SweetMX5 wrote:bli kompis med en mekaniker som kan ta eu for deg hehe . det jeg gjorde (takk steffen)
Steffen setter sikkert pris på at du skryter om det på et åpent forum... eller?
Jepp han mister bare jobben om han blitt tatt for det, og firmaet mister retten til eu, så mest sansynlig gjør at firmaet må legges ned til de får søke om ny rett, så man bør ikke legge ut info om slikt, Er akkurat slikt så gjør at eg ikke vil trimme for mye, vil ha alt lovligt, avgassene mine er bedre enn originalt de,, ellers så vil ikke jr coil air intake ha noe å si på eu, avgassene skal vera riktige om lmm ikke blir feil, er noen så må inn å justere den pga den havner i en annen vinkel. men er baggateller..
Men mekanikerene er vel ikke pliktige å være detektiv på en eu kontroll heller? Gjelder vel bare hvis noe er "bleedin obvious" ulovlig, man kan jo ha montert ting etterpå også.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black