HP vs. NM mellom turbo- og sugemotorer.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

HP vs. NM mellom turbo- og sugemotorer.

Post by arildh »

Jeg fant et par morsomme grafer hvor de sammenligner hp og Nm graf for de nye Super 2000 bilene (gjennomsnitt) mot div Turbobiler med omtrent samme HK. Flere av de er vel og merke ekstremt optimaliserte gruppe N biler med restriktor. Derav det lave Nm tallet på høyere turtall.
Den beste sammenligningen er mot "EVO 9 Stock".

Alle havner på ca. samme HK antall mens den råeste EVO 9 har 580nm der S200 har 120.
Stock Evo 9 har 350 på samme turtall.
Ikke rart turbobiler har annen karakter enn sugebiler.



Image
Image
Last edited by arildh on 16 Dec 2008, 11:56, edited 1 time in total.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: HP vs. NM mellom turbo- og sugemotorer.

Post by Hauk »

arildh wrote:Ikke rart turbobiler har annen karakter enn sugebiler.
...aka "ketchup-effekten".
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det kommer litt an på. Den orginale mye omtalte ketchup effekten kommer fra turbobiler fra 70-80 tallet slik som Bmw 2002 og de første 911 Turboene. (eller trimma mopeder...)
Mye av grunnen var gassere, manuell innspurt og primitiv boost control.
Her har man jo en markant økning både før og etter turboen setter inn på både effekt og Nm.
Men det er utvilsomt et skikkelig kick i ryggen rundt 2200 rpm uansett om den råeste har 250nm fra 200 rpm sikkert takket være antilag.
Det nærmeste S2000 kommer er en liten slapp bøy på 5400 når VTEC skifter til den hvasseste loben.

Trimming uten overlading er nesten meningsløst i mine øyne 8)
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

bare synd det er så dårlig respons på en turbo motor.. 8)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Jeg kødder selvsagt litt. "Ketchup-effektens" opphav er vel Saab 99 turbo; Ingenting, ingenting, ALT ved 4000 rpm, ingenting igjen ved 4500 rpm.

De kunne vel ikke testa mot en "kjipere" dreiemoment-messig sugemotor enn S2000? (Og med 272 peak hp så var den neppe standard heller. Toppeffekten flyttet up and away!) Hva med noe BMW M3-greier heller? Men de hadde vel et budskap som skulle frem.

Men jeg er enig - overladning gir mest bang for the buck.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

DrHolm wrote:bare synd det er så dårlig respons på en turbo motor.. 8)
Enig. Fordel å være oppført som "spåkone" i telefonkatalogen skal man kjøre turbomotor.

Henter frem cola og popcorn...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

ikke meninga å fyre oppunder her da. :P
men er et bra eksempel du har Arild, er syk kurve på de "rally" bilene.

men det viser jo til og, at med riktig oppsett (som diskutert utallige ganger) så er "lag" saga blot for turbobiler i dag.

skulle likt å se hva slags motorer som matcher tallene som vist over?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Nei ketchup effektens opphav er Moby dick Porschen, twin turbo, men ingenting før 5500 rpm ;)

Siden vi nå er på et slags Mazda forum så hadde jo luksusbilen Eunos Cosmo allerede i 1990 ganske lagfri sekvensiell twinturbo som ga 300nm ved 2250rpm. Det er jo en wankel, men nå var ikke de originale sammenligningene helt normale heller :P
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 762
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Hauk wrote: De kunne vel ikke testa mot en "kjipere" dreiemoment-messig sugemotor enn S2000? (Og med 272 peak hp så var den neppe standard heller. Toppeffekten flyttet up and away!) Hva med noe BMW M3-greier heller? Men de hadde vel et budskap som skulle frem.
Men jeg er enig - overladning gir mest bang for the buck.
Enig med denne, S2000 er vel den mest dreiemoment-fattige sportsbilen på markedet.
På moderne turbobiler, spesielt fra VAG, så er dreiemomentkurvene så flate fra 1500 til 6500 at det like gjerne kunne vært en V8, så man merker ikke lenger at man kjører turbo. Det er praktisk, men ikke spennende eller morsomt. Får ikke det kicket på turtall som man gjerne forventer...
Men overlading er framtiden mtp forbruk, BMW skal på sikt kutte ut sugemotorer i M-bilene og bruke twinturbo som erstatning for mye volum.
Jeg elsker S38-motoren i M5en, den har 400NM på 4750rpm og 340hk på 6900rpm. Rekkesekseren elsker turtall, og det er utrolig synd at det ikke vil bli produsert slikt igjen.
Problemet med overlading er at driftsikkerheten er utrolig dårlig i forhold til sugemotorer, det gjelder både diesel og bensinbiler. Samt at det blir mer komplisert å skru på...F.eks 200SX S13 og S14 raser jo tettere enn sola skinner. Heller en dreiemomentfattig MX5 som kjører mnd etter mnd, istedenfor en defekt turbobil som alltid er prosjekt.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Kjakan wrote: Problemet med overlading er at driftsikkerheten er utrolig dårlig i forhold til sugemotorer, det gjelder både diesel og bensinbiler. Samt at det blir mer komplisert å skru på...F.eks 200SX S13 og S14 raser jo tettere enn sola skinner. Heller en dreiemomentfattig MX5 som kjører mnd etter mnd, istedenfor en defekt turbobil som alltid er prosjekt.
En turbobil som holdes orginal har ikke noe dårligere driftsikkerhet enn sugebil. Problemet er at det er mange luringer som skrur opp trykket uten andre tiltak.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det viser seg at S2000 i de grafene er de nye Super 2000 bilene som skal brukes i WRC fra 2010. Ikke Honda S2000 :oops:

Her er grafene for div kandidater:

Image

Paugott har fått ut mye mer i registeret enn konkurrentene.
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

fort gjort. :) blir jo spennende å se hva Pyshå og de andre får ut av bilene.
selv om det er uten turbo.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

DrHolm wrote:fort gjort. :) blir jo spennende å se hva Pyshå og de andre får ut av bilene.
selv om det er uten turbo.
Ja spennende å se, eg vil også dra max ut av kjerra uten turbo, kunne tenkt meg å fått kjøpt en ferdig racemotor ifra japan eg,, :lol: er vel omtrent bare de så klare masse power uten turbo, men hva er det peogeot har som de andre ikke har da, er jo lik kurve ellers, men de tar ut litt extra mitt på,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg tipper de har sånn power filter og røde pluggkabler...
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

arildh wrote:Jeg tipper de har sånn power filter og røde pluggkabler...
Næh, iflg grafen har de nok de grønne... de røde ser ikke ut til å være så bra.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Post Reply