Hvordan se forskjell på 1.6 og 1.8?
Moderator: Styremedlemmer
V.I.N
Du kan jo også se på bil og motor kode.
Se link og under car spec og V.I.N
http://www.mx5oc.co.uk/index2.html
Eks:
JMZ NA1 8 B 2 00 100001
Den uthevet bokstaven angir motor.
B = 1600cc DOHC
C = 1600cc DOHC (low HP)
P = 1800cc DOHC
6 = Mark 2/2.5 - 1600cc DOHC
Se link og under car spec og V.I.N
http://www.mx5oc.co.uk/index2.html
Eks:
JMZ NA1 8 B 2 00 100001
Den uthevet bokstaven angir motor.
B = 1600cc DOHC
C = 1600cc DOHC (low HP)
P = 1800cc DOHC
6 = Mark 2/2.5 - 1600cc DOHC
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Hva er forskellen på blokkene 1,6 og 1.8 , passer toppene over fra 1,6 og 1,8. Eg har en 1,8 doch til mazda 323 og sjekket litt på toppene på disse. de ser like ut bare at miata har fordeler på den andre kammen, men det må da gå an og sette miata fordeler på denne toppen med små justeringer.. Det såg også ut som at eksos manifoilene hadde lik flens, noe som også gjør at det ikkje burde vera så vanskelig.. Noen som har prøvd,har lyst til å sette i min 1.8 doch 16v turbo motor fra 323 gtx.. 

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Jeg har kikket en del i verksted håndboka på jobben, og sammenlignet div motorer i mx5. Spes. da 1,6 motoren på 90 og 115hk. Det står forresten ikke noe om hk eller nm i bøkene, kun om det maskinelle.
Det er en liten forskjell på komp, ventil timing, høyden på kammene, men forskjellene er så små at jeg lurer på om største forskjellen ligger i hjernen.?? Er det noen som kan bekrefte det??? Eller er det rett og slett bare en restriksjon som er montert på innsugsiden eller eksosiden, som jeg ikke kan se i verkstedboka????
Det jeg prøver å komme fram til er at begge motorene, 90hk og 115hk, har samme motorkode, så da er de så å si like. Litt forskjell er det nok pga "forbedringer". B6 = 1,6liter....og BP = 1,8liter
Her er noen eksempler:
1989 .............. 1994
JMZ NA18B2 .......... JMZ NA18C2
Komp - 9,4 .......... Komp - 9,0
Valve timing i grader:
I - open BTDC 5 ............ I - open BTDC 5
I - close ABDC 51 ........... I - close ABDC 40
E - open BTDC 53 ............. E - open BTDC 55
E - close ABDC 15 ........... E - close ABDC 5
Ventil dia. = samme = 31mm innsug, og 26mm eksos
Cam height .
I - 40,88mm .......... I - 39,98mm ca 1mm forskjell
E - 40,88mm ........... E - 40,88mm
Samme bore & stroke = 78,0 x 83,6 = 1597cc
Throttle dia. = 55mm
Det ble ganske rotete det her, men pytt pytt. Hvis noen vil ha et mer oversiktlig skjema har jeg det liggende. Da med 1,6 mot 1,8 mot 1,6. Litt artig å se forskjeller på ventil overlapp, løftehøyde på kammer og slikt. Kunne kanskje montert kammer fra 1,8 på 1,6. Det er jo ca 4mm høyere kammer .
Nei...nå får se å gi meg....over og ut......
Det er en liten forskjell på komp, ventil timing, høyden på kammene, men forskjellene er så små at jeg lurer på om største forskjellen ligger i hjernen.?? Er det noen som kan bekrefte det??? Eller er det rett og slett bare en restriksjon som er montert på innsugsiden eller eksosiden, som jeg ikke kan se i verkstedboka????
Det jeg prøver å komme fram til er at begge motorene, 90hk og 115hk, har samme motorkode, så da er de så å si like. Litt forskjell er det nok pga "forbedringer". B6 = 1,6liter....og BP = 1,8liter
Her er noen eksempler:
1989 .............. 1994
JMZ NA18B2 .......... JMZ NA18C2
Komp - 9,4 .......... Komp - 9,0
Valve timing i grader:
I - open BTDC 5 ............ I - open BTDC 5
I - close ABDC 51 ........... I - close ABDC 40
E - open BTDC 53 ............. E - open BTDC 55
E - close ABDC 15 ........... E - close ABDC 5
Ventil dia. = samme = 31mm innsug, og 26mm eksos
Cam height .
I - 40,88mm .......... I - 39,98mm ca 1mm forskjell
E - 40,88mm ........... E - 40,88mm
Samme bore & stroke = 78,0 x 83,6 = 1597cc
Throttle dia. = 55mm
Det ble ganske rotete det her, men pytt pytt. Hvis noen vil ha et mer oversiktlig skjema har jeg det liggende. Da med 1,6 mot 1,8 mot 1,6. Litt artig å se forskjeller på ventil overlapp, løftehøyde på kammer og slikt. Kunne kanskje montert kammer fra 1,8 på 1,6. Det er jo ca 4mm høyere kammer .
Nei...nå får se å gi meg....over og ut......
t_huseby ---> Redrider
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Eg kunne ha tenkt meg skjema med forskjeller fra 1,6 og 1,8. Kunne også tenke meg å kjøpe topp til 1,8 noen som har eller vet om en så bare gi meg noe hint. Den skal vist passe på min 323 gtx motor. men toppen på 1,6 var litt kortere prøvde å måle igår,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..