drar noe dårligere under 2500 omdr.
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
- Status: Offline
drar noe dårligere under 2500 omdr.
Nå i vinter har jeg merket at motoren drar noe dårligere rundt 2500-3000omdr.
Hvis jeg nå skal akselerere maks f.eks fra 0-50-60km/t så føles det som motoren går på sirup rundt dette intervallet, så oppfører motoren seg en del bedre frem til omtrent 4500, da kicker motoren (jr-cai) til slik den bruker å gjøre, men siden det har gått så tregt frem til dette, så føles kicket mye mer brutalt. (litt sånn turbo-kick).
Hva kan være galt?
Virker som det er en "propp" et sted, som løsner når turtallet blir høyt nok.
Kan det være at katalysatoren er tett? Jeg vet ikke hvor gammel denne er. Eldre enn 8 år ihvertfall.
Motoren starter forøvrig bra, selv i 14 minus og går fint på tomgang. Kompresjon er også bra. Plugger , pluggledninger, luftfilter og bensinfilter er nytt.
Hvis jeg nå skal akselerere maks f.eks fra 0-50-60km/t så føles det som motoren går på sirup rundt dette intervallet, så oppfører motoren seg en del bedre frem til omtrent 4500, da kicker motoren (jr-cai) til slik den bruker å gjøre, men siden det har gått så tregt frem til dette, så føles kicket mye mer brutalt. (litt sånn turbo-kick).
Hva kan være galt?
Virker som det er en "propp" et sted, som løsner når turtallet blir høyt nok.
Kan det være at katalysatoren er tett? Jeg vet ikke hvor gammel denne er. Eldre enn 8 år ihvertfall.
Motoren starter forøvrig bra, selv i 14 minus og går fint på tomgang. Kompresjon er også bra. Plugger , pluggledninger, luftfilter og bensinfilter er nytt.
Last edited by mojo-91 on 05 Jan 2009, 10:18, edited 1 time in total.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 670
- Miatapowers
- 7200 RPM
Nei vil mitt svar vera,. den kan forandre seg om reg reima strekker seg. eg vil tro dette er mer at du har andre dekk på nå, gjerne noen mm større, noe man faktisk merker på small blokka til mazda.mojo-91 wrote:kan tenninga endre seg sånn uten videre ?
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Miatapowers
- 7200 RPM
Shortnose har 4 utfreste spor ytterst på reimhjulet på veiva og longnose har 8.Kolbotn wrote:Dumt spm, men hvordan veit man om man har shortnose eller longnose?
Ellers står det mye om det på miata.net
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- mojo-91
- 7200 RPM
Jeg har lest meg til at symptomene på tett katalysator er et betydelig effekttap med vibrasjoner og dertilhørende vislelyd fra eksosen, eventuell bensillukt i kupeen og i værste fall "backfire" fra eksosen.Banzaibaggen wrote:Vil heller tro at det er tennina som har endra seg en at det skal være kat`n. Om katten blir tett så blir motorn helst sløv på høy turtall.
Jeg har ingen av disse symptomene.
Effekttapet mitt er ikke på noen måte betydelig, men det er der og det forsvinner som sagt rundt 3000omdreininger. Det ser ut til at det kun gjelder i 1 og 2.gir og da fortrinnsvis i 2.gir..... Plugger og ledninger er som sagt helt nye. Kan det være coilen som jukser det til?, eller luftmengdemåleren?
- mojo-91
- 7200 RPM
En ting til:
Ved kald start har motoren en tendens til å legge seg på 900omdr. istedet for 1200, som den normalt gjør når den er kald. Men nå legger den seg altså på 900 og det er like før den kveles. Etter et lite minutt, så øker turtallet til 1200, der den normalt bør ligge ved kaldstart.
Hvis jeg har dårlig tid om morgenen kan jeg jukse litt, og ruse motoren litt (med dårlig sanvittighet). Da legger turtallet seg riktig, og bilen er klar for tur.
I dag morges, da turtallet la seg på 900omdr, prøvde jeg noe nytt. I stedet for å forsiktig ruse motoren slik jeg av og til gjør så la gasspedalen i bånn. Først skjedde det ingen ting (kanskje i 2sekunder), før turtallet føyk i været. Da slapp jeg momentant gasspedalen.
Det resulterte i at turtallet droppet og motoren stoppet
Føler på meg at dette har med bensin /luft balnding å gjøre.
Som nevnt tidligere så reagerer motoren kraftig rundt 4-5000omdr, der jr-cai anlegget gjør jobben best. Som om motoren har jobbet på for lite luft frem til det. Men JR-cai gir vel motoren økt oksygen hele veien, vel ? Skjønner ikke dette her.
Kan det være luftmengdemåleren som kødder det til?
Ved kald start har motoren en tendens til å legge seg på 900omdr. istedet for 1200, som den normalt gjør når den er kald. Men nå legger den seg altså på 900 og det er like før den kveles. Etter et lite minutt, så øker turtallet til 1200, der den normalt bør ligge ved kaldstart.
Hvis jeg har dårlig tid om morgenen kan jeg jukse litt, og ruse motoren litt (med dårlig sanvittighet). Da legger turtallet seg riktig, og bilen er klar for tur.
I dag morges, da turtallet la seg på 900omdr, prøvde jeg noe nytt. I stedet for å forsiktig ruse motoren slik jeg av og til gjør så la gasspedalen i bånn. Først skjedde det ingen ting (kanskje i 2sekunder), før turtallet føyk i været. Da slapp jeg momentant gasspedalen.
Det resulterte i at turtallet droppet og motoren stoppet

Føler på meg at dette har med bensin /luft balnding å gjøre.
Som nevnt tidligere så reagerer motoren kraftig rundt 4-5000omdr, der jr-cai anlegget gjør jobben best. Som om motoren har jobbet på for lite luft frem til det. Men JR-cai gir vel motoren økt oksygen hele veien, vel ? Skjønner ikke dette her.
Kan det være luftmengdemåleren som kødder det til?
- mojo-91
- 7200 RPM
Det ser ut til at jeg har funnet ut hva som er feil med motoren min, det vil saktens si, hva som feilet motoren min
Denne: pcv valve.
Den sitter på styrbord side av toppdekselet og er forbundet til "innsuget" med en gummislange.

Jeg har ikke helt forstått hva denne ventilen har som oppgave, men at den er knekt og det suser ut luft derfra, når motoren går, kan ikke være bra. Det fører vel kanskje til at motoren får en for mager bensinblanding?? (just a guess
)
Uansett, jeg har tapet sammen djevelskapet med en meter med svart elektrikertape, til susingen opphørte.
Nå drar motoren villig i turtallet 2-3000 og motoren oppfører seg helt normalt ved kaldstart

Denne: pcv valve.
Den sitter på styrbord side av toppdekselet og er forbundet til "innsuget" med en gummislange.

Jeg har ikke helt forstått hva denne ventilen har som oppgave, men at den er knekt og det suser ut luft derfra, når motoren går, kan ikke være bra. Det fører vel kanskje til at motoren får en for mager bensinblanding?? (just a guess

Uansett, jeg har tapet sammen djevelskapet med en meter med svart elektrikertape, til susingen opphørte.
Nå drar motoren villig i turtallet 2-3000 og motoren oppfører seg helt normalt ved kaldstart

Blir vel muligens falsk luft ja.
Hadde samme issue på Mx3`n jeg hadde.
Plastrøret fra luftmassemåleren til innsuget hadde små sprekker som gjorde at motoren "fuska" etc.
Plutselig begynte den å jage på turtallet, og brått når jeg kjørte kunne den dø.
Et annet kjent problem på Mx3 (tviler på at Mx5 har samme issue), er tenningsmodulen i fordeleren. Det fiksa vi ved å klippe ledningene inn til modulen i fordeleren og monterte på en ekstern modul.
(Vesentlig billigere med 200,- i deler, kontra ny fordeler til en bunke tusenlapper).
-n
Hadde samme issue på Mx3`n jeg hadde.
Plastrøret fra luftmassemåleren til innsuget hadde små sprekker som gjorde at motoren "fuska" etc.
Plutselig begynte den å jage på turtallet, og brått når jeg kjørte kunne den dø.
Et annet kjent problem på Mx3 (tviler på at Mx5 har samme issue), er tenningsmodulen i fordeleren. Det fiksa vi ved å klippe ledningene inn til modulen i fordeleren og monterte på en ekstern modul.
(Vesentlig billigere med 200,- i deler, kontra ny fordeler til en bunke tusenlapper).
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll