drar noe dårligere under 2500 omdr.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

drar noe dårligere under 2500 omdr.

Post by mojo-91 »

Nå i vinter har jeg merket at motoren drar noe dårligere rundt 2500-3000omdr.
Hvis jeg nå skal akselerere maks f.eks fra 0-50-60km/t så føles det som motoren går på sirup rundt dette intervallet, så oppfører motoren seg en del bedre frem til omtrent 4500, da kicker motoren (jr-cai) til slik den bruker å gjøre, men siden det har gått så tregt frem til dette, så føles kicket mye mer brutalt. (litt sånn turbo-kick).

Hva kan være galt?

Virker som det er en "propp" et sted, som løsner når turtallet blir høyt nok.
Kan det være at katalysatoren er tett? Jeg vet ikke hvor gammel denne er. Eldre enn 8 år ihvertfall.

Motoren starter forøvrig bra, selv i 14 minus og går fint på tomgang. Kompresjon er også bra. Plugger , pluggledninger, luftfilter og bensinfilter er nytt.
Last edited by mojo-91 on 05 Jan 2009, 10:18, edited 1 time in total.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Vil heller tro at det er tennina som har endra seg en at det skal være kat`n. Om katten blir tett så blir motorn helst sløv på høy turtall.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

kan tenninga endre seg sånn uten videre ?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

mojo-91 wrote:kan tenninga endre seg sånn uten videre ?
Nei vil mitt svar vera,. den kan forandre seg om reg reima strekker seg. eg vil tro dette er mer at du har andre dekk på nå, gjerne noen mm større, noe man faktisk merker på small blokka til mazda.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

kan ikke være dekka. Dette fenomenet oppstod 2 mnd. etter at jeg byttet til vinterdekk. :?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

mojo-91 wrote:kan ikke være dekka. Dette fenomenet oppstod 2 mnd. etter at jeg byttet til vinterdekk. :?
Kan vera veiva da, den snodige short nose saken
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Post by Kolbotn »

Dumt spm, men hvordan veit man om man har shortnose eller longnose?
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

I slike tilfeller starter man med det billigste først.
Jeg hadde samme symptomer på en Golf 1. Det viste seg å være luftfilteret.
Ellers ville jeg sjekket pluggledninger og plugger samt tenning med en lampe.
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Kolbotn wrote:Dumt spm, men hvordan veit man om man har shortnose eller longnose?
Shortnose har 4 utfreste spor ytterst på reimhjulet på veiva og longnose har 8.

Ellers står det mye om det på miata.net
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Post by Kolbotn »

Takk for svaret Mrinzane;)
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Banzaibaggen wrote:Vil heller tro at det er tennina som har endra seg en at det skal være kat`n. Om katten blir tett så blir motorn helst sløv på høy turtall.
Jeg har lest meg til at symptomene på tett katalysator er et betydelig effekttap med vibrasjoner og dertilhørende vislelyd fra eksosen, eventuell bensillukt i kupeen og i værste fall "backfire" fra eksosen.
Jeg har ingen av disse symptomene.

Effekttapet mitt er ikke på noen måte betydelig, men det er der og det forsvinner som sagt rundt 3000omdreininger. Det ser ut til at det kun gjelder i 1 og 2.gir og da fortrinnsvis i 2.gir..... Plugger og ledninger er som sagt helt nye. Kan det være coilen som jukser det til?, eller luftmengdemåleren?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

En ting til:
Ved kald start har motoren en tendens til å legge seg på 900omdr. istedet for 1200, som den normalt gjør når den er kald. Men nå legger den seg altså på 900 og det er like før den kveles. Etter et lite minutt, så øker turtallet til 1200, der den normalt bør ligge ved kaldstart.
Hvis jeg har dårlig tid om morgenen kan jeg jukse litt, og ruse motoren litt (med dårlig sanvittighet). Da legger turtallet seg riktig, og bilen er klar for tur.

I dag morges, da turtallet la seg på 900omdr, prøvde jeg noe nytt. I stedet for å forsiktig ruse motoren slik jeg av og til gjør så la gasspedalen i bånn. Først skjedde det ingen ting (kanskje i 2sekunder), før turtallet føyk i været. Da slapp jeg momentant gasspedalen.
Det resulterte i at turtallet droppet og motoren stoppet :shock:

Føler på meg at dette har med bensin /luft balnding å gjøre.
Som nevnt tidligere så reagerer motoren kraftig rundt 4-5000omdr, der jr-cai anlegget gjør jobben best. Som om motoren har jobbet på for lite luft frem til det. Men JR-cai gir vel motoren økt oksygen hele veien, vel ? Skjønner ikke dette her.

Kan det være luftmengdemåleren som kødder det til?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Det ser ut til at jeg har funnet ut hva som er feil med motoren min, det vil saktens si, hva som feilet motoren min :)

Denne: pcv valve.
Den sitter på styrbord side av toppdekselet og er forbundet til "innsuget" med en gummislange.


Image

Jeg har ikke helt forstått hva denne ventilen har som oppgave, men at den er knekt og det suser ut luft derfra, når motoren går, kan ikke være bra. Det fører vel kanskje til at motoren får en for mager bensinblanding?? (just a guess :oops: )

Uansett, jeg har tapet sammen djevelskapet med en meter med svart elektrikertape, til susingen opphørte.
Nå drar motoren villig i turtallet 2-3000 og motoren oppfører seg helt normalt ved kaldstart :D
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Blir vel muligens falsk luft ja.

Hadde samme issue på Mx3`n jeg hadde.
Plastrøret fra luftmassemåleren til innsuget hadde små sprekker som gjorde at motoren "fuska" etc.
Plutselig begynte den å jage på turtallet, og brått når jeg kjørte kunne den dø.

Et annet kjent problem på Mx3 (tviler på at Mx5 har samme issue), er tenningsmodulen i fordeleren. Det fiksa vi ved å klippe ledningene inn til modulen i fordeleren og monterte på en ekstern modul.
(Vesentlig billigere med 200,- i deler, kontra ny fordeler til en bunke tusenlapper).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply