VLSD vs åpen diff

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

VLSD vs åpen diff

Post by mojo-91 »

Jeg har forstått det slik at man ikke kan se forskjell på en åpen og en VLSD-diff, uten å skru det fra hverandre. Hva er egentlig forskjellen på de to typene, og hvilke biler ble levert med hva?
Hva betyr egentlig at en diff er åpen?

Kanskje noen kan gi en innføring :roll:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

VLSD spinner på begge hjulene ved provosering.

Åpen diff gjør IKKE det.

Åpen diff har ingen form for sperre\brems.

Snurrer du på et hjul når bilen er løftet med åpen diff så skjer det ingenting med det på motsatt side.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

Hvis jeg legger bilen sidelengs og drifter bortover så er det to spor etter meg. Vil det si jeg har en vlsd?
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Kan se på diff`n om det er åpen/ vlsd uten å pelle den fra hverandre, står vel under prosjekttråden om leopold.. (Sånn jeg fannt ut at jeg har vlsd, i sammen med hjulspor på vei inn i garasjen..)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg forsøker også en forklaring:

De fleste av våre biler har Åpen diff.
Ulempen med den er at hvis ett hjul mister grepet, så begynner dette å spinne mens det andre står stille. Null fremdrift.

På en LSD (Limited Slip Differential) så overføres noe av kraften til det hjulet som står stille, slik at det kan bidra til fremdrift.
Den kommer seg lettere fram og blir ikke så lett stående fast på glatt føre.
Også en fordel med LSD i løpsammenheng.

En VLSD (Viscous Limited Slip Differential) er en LSD-variant som ble levert med de tidlige MX5/Miata.
En annen type er Torsen, som er mer effektiv.

På Leopold side 16 og 17 har jeg skrevet litt mer med noen bilder:
viewtopic.php?t=8649&postdays=0&postorder=asc&start=225

Mye bra bilde stoff her:
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

SweetMX5 wrote:Hvis jeg legger bilen sidelengs og drifter bortover så er det to spor etter meg. Vil det si jeg har en vlsd?
Kan du snu som meg? Tror ikke det du :D.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

torsen er lett å spotte om man av en eller annen grunn har drivakslene ute av diffen.. da kan man se rett igjennom ,det går ikke på åpen diff..
vlsd greier er bedre enn åpen. men torsen ( i de nyere større diffene er å foretrekke)..

enda mer ekstremt er lamelldiffer. på disse snurrer hjulene samme retning om man jekker opp bilen og har girkassa i fri(forutsatt at det ikke er utslitte lameller i den)

En torsen vil snurre hjulene lett i hver sin retning om man jekker opp bakenden, og kjennes ut som en åpen diff, til man faktisk bruker den.. har man prøvd dem med skikkelig diffbrems/torsen, så merker man umiddelbart om neste mx har det eller ikke :D er min erfaring.. bilen blir utrolig leken med torsen i forhold til med åpen diff. og det er mye lettere å kunne utnytte effekten med trimmet bil
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

Har åpen diff... hvordan er muligheten for å få tak i en VLSD/Torsen innmat til den? vil det funke?
Og er diffhuset forskjellig fra 1,6 til 1,8... innmaten fra en 1,8 passer den i et 1,6 hus?
Har prøvd å lete etter en komplett diff, men dem er vanskelig å finne -og svindyre :(
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

B1ackBoX wrote:Har åpen diff... hvordan er muligheten for å få tak i en VLSD/Torsen innmat til den? vil det funke?
Og er diffhuset forskjellig fra 1,6 til 1,8... innmaten fra en 1,8 passer den i et 1,6 hus?
Har prøvd å lete etter en komplett diff, men dem er vanskelig å finne -og svindyre :(
Diffhuset (og akslingene) er forskjellige fra 1.6 til 1.8.
Det kan du lese om her:
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
Innmaten fra en 1.8 passer IKKE i et 1.6 hus.

Komplette differ finner du på eBay og hos huggere i inn og utland.
Jeg vurderer å kjøpe en VLSD (siden jeg har det på begge bilene mine) hos en hugger i Norge.
Jeg skal tipse deg hvis jeg ikke kjøper den og hvis du er interessert.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

B1ackBoX wrote:Har åpen diff... hvordan er muligheten for å få tak i en VLSD/Torsen innmat til den? vil det funke?
Og er diffhuset forskjellig fra 1,6 til 1,8... innmaten fra en 1,8 passer den i et 1,6 hus?
Har prøvd å lete etter en komplett diff, men dem er vanskelig å finne -og svindyre :(
Må ha komplett pakke du med din 1,6. eg kjøpte en pakke med åpen 1,8 diff i sverige for 1300.. så eg trenger igrunn bare en torsen klokke, men egentlig så klarer eg meg med denne åpne, om man har litt fart så spinner den på begge hjula, er 2 spor etter meg i snøen hjemme, er eneste donuts eg ikke klarer igrunn.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

Banzaibaggen wrote:
SweetMX5 wrote:Hvis jeg legger bilen sidelengs og drifter bortover så er det to spor etter meg. Vil det si jeg har en vlsd?
Kan du snu som meg? Tror ikke det du :D.
er du frekk eller? ;-)
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

StianOppistov wrote:
B1ackBoX wrote:Har åpen diff... hvordan er muligheten for å få tak i en VLSD/Torsen innmat til den? vil det funke?
Og er diffhuset forskjellig fra 1,6 til 1,8... innmaten fra en 1,8 passer den i et 1,6 hus?
Har prøvd å lete etter en komplett diff, men dem er vanskelig å finne -og svindyre :(
Må ha komplett pakke du med din 1,6. eg kjøpte en pakke med åpen 1,8 diff i sverige for 1300.. så eg trenger igrunn bare en torsen klokke, men egentlig så klarer eg meg med denne åpne, om man har litt fart så spinner den på begge hjula, er 2 spor etter meg i snøen hjemme, er eneste donuts eg ikke klarer igrunn.
Bare kjøp en lamell brems å sett inn. Hjelper fælt bare det og det blir billig.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

om man har 1.6 diffhus, og faktisk bruker bilen litt, er det totalt poengløst å bruke tid og penger på å oppgradere innmaten i den. fortsatt en møkkadiff som ryker alt for fort..

derimot har man 1.8(evnt nyere 1.6) er det verdt jobben
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Harald wrote:om man har 1.6 diffhus, og faktisk bruker bilen litt, er det totalt poengløst å bruke tid og penger på å oppgradere innmaten i den. fortsatt en møkkadiff som ryker alt for fort..

derimot har man 1.8(evnt nyere 1.6) er det verdt jobben
Vel, det er vel ikke diffhuset som ryker.
Det er vel innmaten .....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

B1ackBoX wrote:Har åpen diff... hvordan er muligheten for å få tak i en VLSD/Torsen innmat til den? vil det funke?
Og er diffhuset forskjellig fra 1,6 til 1,8... innmaten fra en 1,8 passer den i et 1,6 hus?
Har prøvd å lete etter en komplett diff, men dem er vanskelig å finne -og svindyre :(
Da har jeg en VLSD på hånden.
Ferdig prutet ned fra 2500 til 1700 (inkl mva og frakt til Oslo)
Det tror jeg er svært billig :)
Diffen har passert den "enkle" testen som du kan lese om i Rudolf-tråden.
Den er din (B1ackBoX) hvis du ønsker.
Hvis ikke så legger jeg ut kontaktinfo til de andre her på forumet.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply