Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg har forstått det slik at man ikke kan se forskjell på en åpen og en VLSD-diff, uten å skru det fra hverandre. Hva er egentlig forskjellen på de to typene, og hvilke biler ble levert med hva?
Hva betyr egentlig at en diff er åpen?
Kanskje noen kan gi en innføring
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Kan se på diff`n om det er åpen/ vlsd uten å pelle den fra hverandre, står vel under prosjekttråden om leopold.. (Sånn jeg fannt ut at jeg har vlsd, i sammen med hjulspor på vei inn i garasjen..)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
De fleste av våre biler har Åpen diff.
Ulempen med den er at hvis ett hjul mister grepet, så begynner dette å spinne mens det andre står stille. Null fremdrift.
På en LSD (Limited Slip Differential) så overføres noe av kraften til det hjulet som står stille, slik at det kan bidra til fremdrift.
Den kommer seg lettere fram og blir ikke så lett stående fast på glatt føre.
Også en fordel med LSD i løpsammenheng.
En VLSD (Viscous Limited Slip Differential) er en LSD-variant som ble levert med de tidlige MX5/Miata.
En annen type er Torsen, som er mer effektiv.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
torsen er lett å spotte om man av en eller annen grunn har drivakslene ute av diffen.. da kan man se rett igjennom ,det går ikke på åpen diff..
vlsd greier er bedre enn åpen. men torsen ( i de nyere større diffene er å foretrekke)..
enda mer ekstremt er lamelldiffer. på disse snurrer hjulene samme retning om man jekker opp bilen og har girkassa i fri(forutsatt at det ikke er utslitte lameller i den)
En torsen vil snurre hjulene lett i hver sin retning om man jekker opp bakenden, og kjennes ut som en åpen diff, til man faktisk bruker den.. har man prøvd dem med skikkelig diffbrems/torsen, så merker man umiddelbart om neste mx har det eller ikke er min erfaring.. bilen blir utrolig leken med torsen i forhold til med åpen diff. og det er mye lettere å kunne utnytte effekten med trimmet bil
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Har åpen diff... hvordan er muligheten for å få tak i en VLSD/Torsen innmat til den? vil det funke?
Og er diffhuset forskjellig fra 1,6 til 1,8... innmaten fra en 1,8 passer den i et 1,6 hus?
Har prøvd å lete etter en komplett diff, men dem er vanskelig å finne -og svindyre
B1ackBoX wrote:Har åpen diff... hvordan er muligheten for å få tak i en VLSD/Torsen innmat til den? vil det funke?
Og er diffhuset forskjellig fra 1,6 til 1,8... innmaten fra en 1,8 passer den i et 1,6 hus?
Har prøvd å lete etter en komplett diff, men dem er vanskelig å finne -og svindyre
Komplette differ finner du på eBay og hos huggere i inn og utland.
Jeg vurderer å kjøpe en VLSD (siden jeg har det på begge bilene mine) hos en hugger i Norge.
Jeg skal tipse deg hvis jeg ikke kjøper den og hvis du er interessert.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
B1ackBoX wrote:Har åpen diff... hvordan er muligheten for å få tak i en VLSD/Torsen innmat til den? vil det funke?
Og er diffhuset forskjellig fra 1,6 til 1,8... innmaten fra en 1,8 passer den i et 1,6 hus?
Har prøvd å lete etter en komplett diff, men dem er vanskelig å finne -og svindyre
Må ha komplett pakke du med din 1,6. eg kjøpte en pakke med åpen 1,8 diff i sverige for 1300.. så eg trenger igrunn bare en torsen klokke, men egentlig så klarer eg meg med denne åpne, om man har litt fart så spinner den på begge hjula, er 2 spor etter meg i snøen hjemme, er eneste donuts eg ikke klarer igrunn.
B1ackBoX wrote:Har åpen diff... hvordan er muligheten for å få tak i en VLSD/Torsen innmat til den? vil det funke?
Og er diffhuset forskjellig fra 1,6 til 1,8... innmaten fra en 1,8 passer den i et 1,6 hus?
Har prøvd å lete etter en komplett diff, men dem er vanskelig å finne -og svindyre
Må ha komplett pakke du med din 1,6. eg kjøpte en pakke med åpen 1,8 diff i sverige for 1300.. så eg trenger igrunn bare en torsen klokke, men egentlig så klarer eg meg med denne åpne, om man har litt fart så spinner den på begge hjula, er 2 spor etter meg i snøen hjemme, er eneste donuts eg ikke klarer igrunn.
Bare kjøp en lamell brems å sett inn. Hjelper fælt bare det og det blir billig.
om man har 1.6 diffhus, og faktisk bruker bilen litt, er det totalt poengløst å bruke tid og penger på å oppgradere innmaten i den. fortsatt en møkkadiff som ryker alt for fort..
derimot har man 1.8(evnt nyere 1.6) er det verdt jobben
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Harald wrote:om man har 1.6 diffhus, og faktisk bruker bilen litt, er det totalt poengløst å bruke tid og penger på å oppgradere innmaten i den. fortsatt en møkkadiff som ryker alt for fort..
derimot har man 1.8(evnt nyere 1.6) er det verdt jobben
Vel, det er vel ikke diffhuset som ryker.
Det er vel innmaten .....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
B1ackBoX wrote:Har åpen diff... hvordan er muligheten for å få tak i en VLSD/Torsen innmat til den? vil det funke?
Og er diffhuset forskjellig fra 1,6 til 1,8... innmaten fra en 1,8 passer den i et 1,6 hus?
Har prøvd å lete etter en komplett diff, men dem er vanskelig å finne -og svindyre
Da har jeg en VLSD på hånden.
Ferdig prutet ned fra 2500 til 1700 (inkl mva og frakt til Oslo)
Det tror jeg er svært billig
Diffen har passert den "enkle" testen som du kan lese om i Rudolf-tråden.
Den er din (B1ackBoX) hvis du ønsker.
Hvis ikke så legger jeg ut kontaktinfo til de andre her på forumet.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package