Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg har overhalt bremsene til Leopold med rep. sett fra MX5parts.
For bakbremsene var det med to stk. fjærer, for begge hjulene (for å dra klossene vekk fra skivene).
Hensikten med disse er å hindre "skrangling" av klossene når man ikke bremser.
Er det riktig at det bare skal være en fjær pr.hjul ?
Virker litt ulogisk på meg (og det tar litt tid før jeg får prøvd effekten).
Jeg klarer ikke å finne noen entydig info. om dette i manualen.
Noen som vet ?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Det er jo hull på begge sidene av bremseklossen. er ikke sikker..
Sjekka EPC da ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Vidar wrote:Det er jo hull på begge sidene av bremseklossen. er ikke sikker..
Sjekka EPC da ?
Det er foran som det er hull i bremseklossene, der er det to fjærer pr. kalipper.
EPC omtaler de to fjærene foran, men INGEN fjærer bak.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Vidar wrote:Det er jo hull på begge sidene av bremseklossen. er ikke sikker..
Sjekka EPC da ?
Det er foran som det er hull i bremseklossene, der er det to fjærer pr. kalipper.
EPC omtaler de to fjærene foran, men INGEN fjærer bak.
Erik
er det hull i klossen bak da ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Vidar wrote:Det er jo hull på begge sidene av bremseklossen. er ikke sikker..
Sjekka EPC da ?
Det er foran som det er hull i bremseklossene, der er det to fjærer pr. kalipper.
EPC omtaler de to fjærene foran, men INGEN fjærer bak.
Erik
er det hull i klossen bak da ?
Nei, det er ikke hull, men plass i utsparingen på klossen.
Hvis du ser godt etter, så ser du det på bildet.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Ja ja, da får jeg lage meg noen fjærer selv.
En binders er vel et godt utgangspunkt.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Er jo bare å bestille i fra mx5parts da..
Sånn smådeler går fort igjennom posten..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
NORSKE deler til MX5.
Basert på Norsk tradisjonell industri:
Mustad binders.
Det er det vi kaller skrivebords-mekking.
Erik
(Ikke si det til noen, men nå blir Leopold litt uorginal)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Vegard wrote:Binders bøyer seg veldig lett da, er ei stund siden jeg byttet bremser og de fjørene du har avbildet, men mener de er endel stivere?
Kanskje ikke noen stort problem der de står?
Jeg funderte på det samme, men jeg hadde forskjellige størrelser (av binders).
Jeg laget et eksemplar som jeg reffuserte
Disse er laget av store binders og er ganske så stive.
Minst like stive som "the real thing".
Prøv selv ....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Jeg brukte binderstypen til venstre (Mustad nr. 2).
Fjæren nede til høyre ble refusert (uidentifisert fabrikat)
Siden det neppe er noen som har erfaring med dette (Mustad nr. 2), så lover jeg å komme tilbake med utførlig testrapport.
Denne vil bl.a. inneholde lytterundersøkelser i forhold til skrangling, rassling og skraping.
Jeg skal også prøve å få målt "springrate" på de Norske fjærene i forhold til de fremmedlandske.
Noen påvirkning av bremseeffekt har fjæra neppe.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
TraCkinG wrote:
"sååååå" norsk er nok ikke bilen din allikevel da.."
Nei den er vel ikke det, da .....
Men fjærene er LAGET av Mustad binders.
Og Mustad er jo norsk.
Nå viser det seg imidlertid at Mustad har satt bort produksjonen av binders til Langtvekkistan
Men FISKEKROKER, de lages ihvertfall fremdeles på Gjøvik.
Kanskje jeg skulle prøve å lage sånne fjærer av fiskekroker
Noen som vet "springrate" på fiskekroker forresten .... ??
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
TraCkinG wrote:
"sååååå" norsk er nok ikke bilen din allikevel da.."
Nei den er vel ikke det, da .....
Men fjærene er LAGET av Mustad binders.
Og Mustad er jo norsk.
Nå viser det seg imidlertid at Mustad har satt bort produksjonen av binders til Langtvekkistan
Men FISKEKROKER, de lages ihvertfall fremdeles på Gjøvik.
Kanskje jeg skulle prøve å lage sånne fjærer av fiskekroker
Noen som vet "springrate" på fiskekroker forresten .... ??
Erik
Min erfaring med mustad sine fiskekroker er at de er svært stive, og bøyer seg sjelden mye før de knekker..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack