Erfaringer med oljekjøler fra mx5parts

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Erfaringer med oljekjøler fra mx5parts

Post by Ole »

Sitter og planlegger en bestilling fra mx5parts. Er det noen som har prøvd dette oljekjøler kitet, eller har noen formeninger om konstruksjonen på det?

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/892

Ser foresten at de har noen vinyl softtopper der også... Er de noe tess, eller er det bare cabrioworld som gjelder der?
Hadde jo vært greit å bestille alt på en plass...
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

kjølerkittet, ser kult ut, men er mangelfullt mener jeg. ihvertfall om du har planer om å kjøre bilen på vinterføre.. Det er et must med termostat i sånne system mener jeg, ellers vil bilen bruke unødvendig lang tid på å få vettug oljetemp.. (skal ikke ha for lav temp heller)

filter relocation? tja ja njaei.. ikke no fan.. introduserer ekstra punkter ting kan feile på, og ærlig talt, hvor vrient er det egentlig å bytte filter orginalt..

den gode løsninga, er en termostat innebygget i plata bak org filter. to slanger til oljekjøler, og ikkeno mer jall rundt det..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

flyin miata har fått et kitt nå med bra monteringsplass og termostat, du burde sjekke ut det :wink:
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

KristianV wrote:flyin miata har fått et kitt nå med bra monteringsplass og termostat, du burde sjekke ut det :wink:
Vet ikke helt hvor bra plassering under bilen vekk fra luftstrømmen egentlig er...

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Harald wrote:kjølerkittet, ser kult ut, men er mangelfullt mener jeg. ihvertfall om du har planer om å kjøre bilen på vinterføre.. Det er et must med termostat i sånne system mener jeg, ellers vil bilen bruke unødvendig lang tid på å få vettug oljetemp.. (skal ikke ha for lav temp heller)

filter relocation? tja ja njaei.. ikke no fan.. introduserer ekstra punkter ting kan feile på, og ærlig talt, hvor vrient er det egentlig å bytte filter orginalt..

den gode løsninga, er en termostat innebygget i plata bak org filter. to slanger til oljekjøler, og ikkeno mer jall rundt det..
Nå vet jeg ikke helt hvordan NA er i motorrommet, men på en Nb er et relocaterkitt ganske digg da det er et stag som går over oljefilteret. Vet ikke hva den heter, men den saken du setter mellom filteret og motoren bygger en del ut slik at det blir noe køddent å få filteret av og på. Men FM sitt kitt så meget bra ut siden det følger med monteringsbraketter.

Har handlet inn kittet fra IL (som ser helt likt ut som det fra mx5parts) Her må en finne braketter selv og feste kjøleren på en forsvarlig måte. Men alt av slanger o.l. er topp kvalitet hvertfall.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Skulle gjerne sett den FM kjølern montert. Ser ikke for meg at det blir så mye flow igjennom den når den monteres på tannstanga.
Men å selge et oljekjøer "kit" uten braketter eller opplysning om hvor den kan monteres er drøyt (Mx5parts). Jeg holdt på en god stund før jeg fant ut hvor mitt hjemmemekka opplegg skulle monteres og det ble heller ikke optimalt takket være IC rør.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

satt og tenke på samme plassering som deg arildh men jeg har bare ikke kommet i gang med det enda, men jeg har tenkt meg siden mine IC rør går rett ned så har jeg bedre mulighet for deg tror jeg med tanke på plasering av kjøleren..

hva tror du inglar?
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

de fleste ferdige kit har ikke vettug monteringsløsning ferdig nei..
fm sin løsning for montering synes jeg virka noe "fort og gæli"..
slik løste jeg det.

adapterplate med termostat...
Image

oljelkjøler montert foran radiator, hengende med enkel brakett fra festene som normalt holder ac radiatorn(min har ikke ac)..
Image

den svære på siden der er ikke koblet til enda, og har en tvilling på andre siden.. de to skal erstatte den ene midt på..

overkill er alltid bra :twisted:
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Jeg har ikke noe behov for å flytte selve filteret.... er egentlig mest higen på en oljekjøler som er lett å plassere og feste, samt kanskje en termostat ja... jeg kjører ikke på vinteren da, men er jo kjekt å få driftstemp innen rimelig tid da...

Flyin sitt så jo litt mer vellaget ut ja.... litt dyrere da... men men....
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Eg vurdere selv ett ebay kit, mye rimeligere enn mx5parts, og flygende miata, man får også rimelige kit på www.turbofun.no eller com, en i norge så faktisk selger rimligere tuning deler..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Veldig ofte er billige tuningdeler deler som lett ryker.

Jeg vil IKKE ha oljeslanger og koblinger som er av billigste jallakvalitet.
Kan brått bli veldig dyrt om det blir skikkelig lekkasje på en slik slange.
Er jo litt trykk på olja, så en motor tømmes ganske så raskt under kjøring.

Ikke alt det lønner seg å kjøpe på billigste hylle :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

nope-mx5 wrote:Veldig ofte er billige tuningdeler deler som lett ryker.

Jeg vil IKKE ha oljeslanger og koblinger som er av billigste jallakvalitet.
Kan brått bli veldig dyrt om det blir skikkelig lekkasje på en slik slange.
Er jo litt trykk på olja, så en motor tømmes ganske så raskt under kjøring.

Ikke alt det lønner seg å kjøpe på billigste hylle :)

-n
Nei er jo noe der, men vet man virkeligt at de dyreste kittene har så mye bedre slanger,, , kjenner noen så bruker rimelige kit, og de funker jo,, i flere år.. :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

turbofun er jo seriøst firma, har jo mange kjente merker også, de har ikke akratt obx kvalitet på varene sine :) kompiser som har kjøpt mye derfra
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

cluet er å kjøpe noe med termostat. og skrudde koblinger av god kvalitet, slangen er ofte mindre viktig.. men ikke bruk no drit med slangeklemmer osv.. det kan bli kostbart. monter kjøler i direkte luftstrøm, og monter den solid..

er man litt nevenyttig slenger man sammen et kit med biter fra summit eller hva f, og monterer tilpasser som det passer seg.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Harald wrote:cluet er å kjøpe noe med termostat. og skrudde koblinger av god kvalitet, slangen er ofte mindre viktig.. men ikke bruk no drit med slangeklemmer osv.. det kan bli kostbart. monter kjøler i direkte luftstrøm, og monter den solid..

er man litt nevenyttig slenger man sammen et kit med biter fra summit eller hva f, og monterer tilpasser som det passer seg.
Man får jo meget rimelige kjølere på ebay, kunne du satt isammen hva man feks trenger ifra summit da,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply