Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Våren er godt på vei, og i tradisjonens tro skal jo bilen påkostes litt
Sitter og kikker litt på en oppgradering av bremsene, til street-bruk altså.
Ta f.eks dette settet: http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1030.html
Noen erfaringer/andre forslag?
Jeg har også en EU-kontroll jeg må ta imellom juli-oktober. Lønner dette seg og gjøre etter kontrollen, eller går slikt fint igjennom?
har dette på min NB, og skal snart montere det på en NBFL Sport.
for min del er jeg totalt solgt. med Hawk HP Plus klossene er dette "the shit" når det gjelder bang for the buck.
DrHolm wrote:har dette på min NB, og skal snart montere det på en NBFL Sport.
for min del er jeg totalt solgt. med Hawk HP Plus klossene er dette "the shit" når det gjelder bang for the buck.
Det er godt og høre! Og disse går igjennom EU-kontrollen?
Eneste jeg ville hatt annerledes, er rene skiver.
Hverken drilla eller slotta.
Det har INGENTING for seg med klossene som er idag.
Klossene blir ikke "glasert", og trenger ikke skrapes av.
Man vil faktisk helst ha mest mulig overflate mellom kloss og skive for maksimal bremseeffekt.
Hadde drilla og slotta på mx3`n jeg hadde, og da blir det raskt sprekker ut fra hulla, og da får man omtrent kjøreforbud om man blir stoppet i kontroll.
Er vel mulig å bytte til bremsene fra 2001 sport eller nyere også.
Da får man mer en bra nok bremser for rimelig mye effekt
hvis det var Turbo Groove(?) skiver med Green Stuff klosser skjønner jeg det.
ikke prøvd de sjøl, men hørt mye rart. MYE støv, sprekker osv.
er mest klossene det står på. mange i SCCA og AutoX seriene i USofA som sverger til OEM klosser, spes bak.
men alt er smak og behag.. BDA skivene, SSslanger og Hawk HP Pluss gir et sykt bitt og får opp temp grisefort.
borring og slottinga er forresten ikke bare der for å høvle klossene. er fint å få bort varme og støv fortest mulig og.
så lenge bremsene gjør det bra på bremsetesten og de ikke er større enn orginalt, og/eller har en større calipper så bør det gå igjennom.
er sikkert noen her som veit mer sikkert.
sprekker skiva, tyder det på at dem er drilla feil. metodene DBA bruker hindrer stress og slottinga slynger ut støv, varme gasser og evt. vann på en regnværsdag.
hvilke skiver man velger kommer ann på bruken. disse er til normal/aktiv kjøring og AutoX/Autoslalom.
Boring og sliss er primært for å hindre at skivene vrir seg under hard nedbremsing fra store hastigheter. Sliss er vel for å renske klossene, og borrehull for å hindre at de vrir seg. Er garantert ikke uten grunn at ALLE superbiler kommer med skiver med både sliss og borrehull. Hadde det bært bedre uten, hadde de hatt det. Bremseeffekten er mer enn god nok med slike skiver. Det er langt større problem at han som kommer bak, ikke har sånne bremser.
nope-mx5 wrote:
Mulig det kan hjelpe på støv, men varme blir feil.
Man vil ha mest mulig overflate og metall å overføre varmen til.
Da blir den også kaldere raskere.
-n
Og hvordan får du slissa overflate til å bli mindre overflate enn uslissa da?
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
nope-mx5 wrote:
Mulig det kan hjelpe på støv, men varme blir feil.
Man vil ha mest mulig overflate og metall å overføre varmen til.
Da blir den også kaldere raskere.
-n
Og hvordan får du slissa overflate til å bli mindre overflate enn uslissa da?
Man fjerner metall, og lager dype spor i skivene.
Klart overflate mot kloss blir mindre da...
+ Mer kontaktflate for bremsebelegg
+ Rimeligere
- Større risiko for at skivene blir skeive ved hard nedbremsing fra store hastigheter
- Større risiko for at skivene får "vannplaning"
- Større risiko for at skivene får "støvplaning"
- Ser mindre sporty ut
- Mindre varmeopptakende overflate
Skiver med borr og sliss
+ Mindre risiko for at skivene blir skeive ved hard nedbremsing fra store hastigheter
+ Mindre risiko for at skivene får "vannplaning"
+ Mindre risiko for at skivene får "støvplaning"
+ Ser mer sporty ut
+ Mer varmeopptakende overflate
- Dyrere
- Mindre kontaktflate for bremsebelegg
Jeg vet også at det er forskjellige synspunkter på om skivene skal være gjenomborret eller bare ha sånn groper inn i skivene. Jeg kan se for meg at gjenomborret vil være en fordel med tanke på å lede varme bort fra klossene, mens sånne groper vil jo være lukket når man bremser, og da er det bare overflatestørrelsen som er noe mer ettersom man har disse gropene, men det må være mer effektivt med hull. Argumentasjonen i mot gjenomborret er at det skaper svakere skiver som lettere vrir seg, enn om man ikke har sånne hull. Har ikke hørt om slike problemer på skiver med gjenomborring.
Som nevnt tidligere så blir det neppe noe problem for meg og min kjøring med for lite kontaktflater... Tror dette kommer til og fungere mer en bra nok for mitt bruk, og det ser mer sporty ut
Slisser og hull på skiver for "vanlige biler" er mest pynt. Tanken er at de skal fjerne gass fra klossene men dette har blitt mye bedre nå med disse fancy materialene. Kjøling skjer fra innsiden, derav ventilerte skiver.
Jeg tror denne pakken med skiver og klosser er bra men ikke noe bedre enn orginal skiver med samme klossene. Men det er sikkert en del billigere så kjør på.