Effektmåling av bil med iPhone/iPod Touch

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Post by knekten »

Jepp, da blir den nye iphone lansert i Norge 9.juli.. Jeg venter til da med å kjøpe.. 8)
Hilsen Knekten
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Post by Kolbotn »

indahla wrote:
Kolbotn wrote:Hvis du vil ha tallene på bakhjula må du jo sette inn drivverkstap da!?! Eller så får du jo hester på svinghjulet?!?

Edit: leste på app'en at man skulle 0 for wheel hp...
Hvorfor fikk jeg 90hk med 25% tap og 78 med 0% tap?

Mats: både dynobox og dynolicious er program på iphone, du må ikke ha begge:)
Mulig du har forstått det, men denne regner jo ut HP utifra G-krefter. Da blir det jo på hjula, som er det som faktisk skaper G-krefter..

For å regne ut HP i motoren blir det derfor motsatt enn normalt (normalt regner man jo tap fra motor til hjul, men her blir det fra hjul til motor). 25% tap gir høyere HP på motoren enn med 0% tap (som jo gir samme HP i motoren som på hjula).
jupp, jeg fikk med meg det etterhvert:P Var bare ikke den logiske delen av hjernen som samarbeida så godt sent på natta:P
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Er det treff nå på Torsdag ? I så fall er jeg utenlands på ferie.
I tillegg ble en sekk med telefonen og 12 Pampers baby dry maxi 10-14 kg, en av de brukt, stjålet på Mæccern i Fokkings Danmark.

Målingen fungerer ved at man bruker vekt, G-krefter, tid og en gitt radius på jordkloden.
På basis av disse verdiene kan telefonen regne ut når en viss vekt påvirket av målte G-krefter har nådd feks. 402m eller en hvilken som helst annen distanse langs jordkloden ved bruk av (2*Pi*R)/whatever og et par koeficienter for luftmotstand etc.

En dynomåling kostet mellom 1200-1500 kroner i fjor høst. G-tech Pro koster vel omtrent det samme.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

...og ei brukt bleie? Utrulig hva dem stjæler nu til dags :roll:
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Hei

Jeg har med interesse fulgt denne tråden. Jeg er en av de heldige som har en GTech Pro RR. Den bruker akselerometre og inntastet vekt (bruker Veivesenets vekt) i tillegg til RPM. Derfor får jeg kurver med RPM langs x-aksen, i motsetning til iPhone, som ser ut til å ha tid langs x-aksen.

Enheten kosta meg ca 2500 i Norge, og i dag ville jeg nok heller kjøpt meg en iPhone....det er mange kule features på den som ikke GTech har. Men skal du chiptrimme trenger du RPM, men det kan man sikkert beregne ut fra akselerasjon, så lenge man vet hvilket gear man er i. Matemetikere blant oss kan sikkert svare på om jeg har rett.

Ang. Bakhjulshester og svinghjulshester:
Alle målinger, båre Gtech, iPhone og or'ntli dyno måler bakhjuls-hester. Så stikker man en våt finger i luft, ser kunden inn i øynene, og legger på en alt for stor prosent for "tap" i drivverket, slik at han blir fornøyd og tror han har massevis av hester på svinghjulet..

iPhone og GTech kan justere skrytefaktoren ved et enkelt jente-triks: Juge på vekta. Men motsatt vei av damene, oppgi tyngre bil, og få flere hester.

"The only difference between men and boys is the price of the toys"
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Humm, funderer på å selge min 3mnd gamle iphone 8gb, for å oppgradere til den nye.

Spørs hvor mye folk er villig til å betale for en iphone som ikke er låst til en leverandør.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Min var låst opp. Tviler på at forsikringsselskapet dekker den investeringen..
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

nope-mx5 wrote:Humm, funderer på å selge min 3mnd gamle iphone 8gb, for å oppgradere til den nye.

Spørs hvor mye folk er villig til å betale for en iphone som ikke er låst til en leverandør.
http://www.dinside.no/815518/brukt-iphone-til-blodpris
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

arildh wrote:Min var låst opp. Tviler på at forsikringsselskapet dekker den investeringen..
Det bør du kreve.
De skal jo dekke det det koster deg å få en lik telefon med like muligheter.

Få kontant oppgjør, også kjøper du min ;)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Post by knekten »

nope-mx5 wrote:Humm, funderer på å selge min 3mnd gamle iphone 8gb, for å oppgradere til den nye.

Spørs hvor mye folk er villig til å betale for en iphone som ikke er låst til en leverandør.

-n
Gi et hint om pris da
Hilsen Knekten
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

knekten wrote:
nope-mx5 wrote:Humm, funderer på å selge min 3mnd gamle iphone 8gb, for å oppgradere til den nye.

Spørs hvor mye folk er villig til å betale for en iphone som ikke er låst til en leverandør.

-n
Gi et hint om pris da
tja, 3500 kanskje ved henting.
Spørs jo også litt på hva norsk pris blir på den nye.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Post by knekten »

nope-mx5 wrote:
knekten wrote:
nope-mx5 wrote:Humm, funderer på å selge min 3mnd gamle iphone 8gb, for å oppgradere til den nye.

Spørs hvor mye folk er villig til å betale for en iphone som ikke er låst til en leverandør.

-n
Gi et hint om pris da
tja, 3500 kanskje ved henting.
Spørs jo også litt på hva norsk pris blir på den nye.

-n
trur iphone 3g kommer til å rase i pris nå pga den nye.. men de går nok på finn for 3500 ennå.. men for mye for meg
Hilsen Knekten
tenacius
500 RPM
500 RPM
Posts: 64
Joined: 28 Jun 2008, 01:28
Status: Offline

Post by tenacius »

141 fikk jeg :? Men på vekta uten fører veier bilen min 1020 kg. 3/4 tank med bensin. Hvor kommer disse 60 ekstra kiloene ifra? :cry:
Mazda MX5 NA 1.6 Turbo
User avatar
Shadow_iX
0 RPM
0 RPM
Posts: 41
Joined: 28 Nov 2003, 01:00
Location: Norge
Status: Offline

Post by Shadow_iX »

Dette høres kult ut, har noen en iPhone med detta programemt på som har lyst til å "teste" litt med meg? :)
Kenny McGormick / "Orginal" Lotus Elise S2
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Shadow_iX wrote:Dette høres kult ut, har noen en iPhone med detta programemt på som har lyst til å "teste" litt med meg? :)
Om du kommer til Sarpsborg, så kjøper jeg programmet for å teste :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply