For et par uker siden begynte batterilampa i instrumentpanelet å lyse. Etter å ha målt spenningen i de tre kontaktene som sitter i dynamoen, samt målt spenningen over batteriet, fikk jeg konstantert at dynamoen hadde tatt kvelden. Ny dynamo hos Mazda kostet en million kroner, pluss mva, og en ny en fra mx5parts, pluss frakt og mva hadde fort blitt like dyrt. Fokuset gikk fort over til å skaffe en brukt dynamo fra en bil med lav kilometer. Denne fant jeg hos vår danske venn Andreas Fast i Danmark.
Den nye, gamle dynamoen kommer fra en 93 modell med 63000 kilometer bak seg. 500 danske, pluss 420 i frakt. Ingen mva, så dette kom på drøye 1000 norske kroner. Og monteringen, den skulle jeg selvsagt gjøre selv. Ikke fordi jeg er gjerrig, men fordi jeg har lyst og lære, og....
hallo!...hvor vanskelig kan det være ??
Veldig enkelt faktisk

Det er en del ting som må fjærnes for å komme til dynamoen: luftrørene mellom luftmengdemåleren og gasspjelet (throttle body).
Deretter må Throttle body demonteres. Dette er bare å løsne 4 bolter og hekte av gass-wiren. Kjølevæsken skal etter boka tappes ut av systemet. Jeg monterte bare slangelåser på de to slangene som fører kjølevæske inn i og ut av ISC-ventilen (som sitter fastmontert til throttle-body). Det gikk fint.
Når alt det raklet er ute, er det bare å koble av ledningene (husk å koble fra batteriet først) og demontere den gamle dynamoen. En kraftig bolt i bunn og en mindre (justeringsbolt) i topp. Og selvsagt hekte av drivreima.

Her er den nye dynamoen til høyre ( 63 000 km) og den gamle (165 000 miles) side om side. Da er det bare å montere den nye dynamoen.

Da var den nye dynamoen på plass. Enkelt og greit. Brukte en drøy time på denne jobben. Gøy var det og