Eller 245 kr på BilXtra!obi-one wrote:Jeg synes hornet på MX-5 er puslete greier, jeg .....
Kjøpte meg derfor et "kompakt" og lett kompressorhorn, bygget sammen som en enhet, egentlig laget for motorsykler:
(300,- fra Sverige, inklusive porto, og kjapp service) (Selges også på IL motorsport i Tyskland)
Not Entirely British.....
Moderator: Styremedlemmer
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1141
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Etter endel kjøring på vinterveier i kaldt vær, og mye "høl" av is og dårlig asfalt har jeg i det siste syntes bilen har vært litt "skranglete" i hekken. Mere "krasj" lyder i harde dumper, for å si det slik.
La meg derfor under bilen i dag for å prøve nedjustering fra 3 til 1 i demping på KYB AGX demperene bak, i håp om at dette skulle "spille sammen" med de myke vinterdekkene på en bedre måte.
Da fant jeg en mulig årsak til mer lealaus bakstilling, ingen spor av "IL Rear Subframe brace" lenger, denne har altså falt av :
Tipper en av festeboltene har knekt, jeg var ikke spesielt imponert over styrken i disse, alternativt har den vibrert løs. Hvis noen andre har denne, så kan det altså være lurt å sjekke om boltene holder grepet, kanskje legge på litt locktite også.
Da får jeg starte jakten på ORIGINAL subframe braces, de som ble levert til 1,8. Jeg tror disse er mye bedre enn den lille "pinnen" fra IL.....
Så hvis noen har en å selge......(lager en tråd på "kjøpes", tenker jeg)
La meg derfor under bilen i dag for å prøve nedjustering fra 3 til 1 i demping på KYB AGX demperene bak, i håp om at dette skulle "spille sammen" med de myke vinterdekkene på en bedre måte.
Da fant jeg en mulig årsak til mer lealaus bakstilling, ingen spor av "IL Rear Subframe brace" lenger, denne har altså falt av :
Tipper en av festeboltene har knekt, jeg var ikke spesielt imponert over styrken i disse, alternativt har den vibrert løs. Hvis noen andre har denne, så kan det altså være lurt å sjekke om boltene holder grepet, kanskje legge på litt locktite også.
Da får jeg starte jakten på ORIGINAL subframe braces, de som ble levert til 1,8. Jeg tror disse er mye bedre enn den lille "pinnen" fra IL.....
Så hvis noen har en å selge......(lager en tråd på "kjøpes", tenker jeg)
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
På bildet ser nå alt ut som det skal med tanke på "pinnen"?? Hehe.. Har selv byttet ut boltene i denne planken da jeg skulle løsne på den en kald vinterkveld i eikerbøgda og alt ramlet fra hverandre.. Tenkte mitt om kvaliteten på boltene i det jeg holdt på, men valgte å holde kjeft om det da jeg ikke hadde lest om noen andre som hadde hatt problemer med det..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1141
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Tror kombinasjonen sterk kulde, hullete veier og inspirert kjøring tok knekken på den, bokstavelig talt. Og bildet er selvsagt et "før" foto....
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1141
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Det sies at Jaguarklubben på 70-tallet hadde en sticker i bakvinduet som sa:
"All parts that fall off this car is genuine British quality products!"
Nå heter min bil "Not Entirely British", men jeg visste ikke den hadde tatt med seg slike uvaner....
Etter nærmere inspeksjon kan jeg fastslå at boltene som holder IL Subframe Brace har holdt stand, det er selve bracen som har løsnet, ved at det "sitter igjen" to runde ståskiver og festeboltene. Disse skivene var opprinnelig er sveiset inn i røravslutningen i hver ende av forsterkningen.
Antar derfor at vibrasjoner og slag kombinert med saltlakens gleder har tatt knekken på bracen, for alle som monterer denne typen forsterkning kan det derfor være greit å "guffe på litt ekstra" rustbeskyttelse INNI røret som festeboltene står i når de monterer den.
Eller kanskje jeg har kjørt over en diger isklump som tok den med.....men da hadde jeg vel sett det i frontleppa.....
Og jeg fortsetter jakten på originalbraces fra 1,8, tror dette skal passe uten å komme i konflikt med eksosanlegget....
Eller kanskje jeg bare skal kjøpe en ny IL motorsport......
Nedjustering til 1 på KYB AGX demperene gjorde for øvrig underverker på bakvognens oppførsel på vintervei, mye mykere og mindre slag, liten vits i hardt oppsett med myke piggfrie vinterdekk, synes jeg.
"All parts that fall off this car is genuine British quality products!"
Nå heter min bil "Not Entirely British", men jeg visste ikke den hadde tatt med seg slike uvaner....
Etter nærmere inspeksjon kan jeg fastslå at boltene som holder IL Subframe Brace har holdt stand, det er selve bracen som har løsnet, ved at det "sitter igjen" to runde ståskiver og festeboltene. Disse skivene var opprinnelig er sveiset inn i røravslutningen i hver ende av forsterkningen.
Antar derfor at vibrasjoner og slag kombinert med saltlakens gleder har tatt knekken på bracen, for alle som monterer denne typen forsterkning kan det derfor være greit å "guffe på litt ekstra" rustbeskyttelse INNI røret som festeboltene står i når de monterer den.
Eller kanskje jeg har kjørt over en diger isklump som tok den med.....men da hadde jeg vel sett det i frontleppa.....
Og jeg fortsetter jakten på originalbraces fra 1,8, tror dette skal passe uten å komme i konflikt med eksosanlegget....
Eller kanskje jeg bare skal kjøpe en ny IL motorsport......
Nedjustering til 1 på KYB AGX demperene gjorde for øvrig underverker på bakvognens oppførsel på vintervei, mye mykere og mindre slag, liten vits i hardt oppsett med myke piggfrie vinterdekk, synes jeg.
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Denne saken du har lagt igjen langs landeveien passer også den andre veien, altså "opp ned", jeg snudde min når jeg bytta ut boltene.. Da slipper jeg at den subber.. Den er...var lavere enn leppa, i hvertfall på min bil var den det laveste punktet før jeg snudde den og da hadde jeg GV-leppa..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1141
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Tror nok jeg lander på å montere en "originalbrace" bak fra 1,8, siden festemutrene allerede er der på min 96 modell.
Har nå bestilt fra Autolink, fikk 7,5% klubbrabatt
Mens jeg venter måtte jeg jo lodde sammen en British Racing Green feilkodeleser for OBD-1 diagnosekontakten.
For tolkning henviser til Rudolfs post på innemøtet http://www.five-speed.dk/Guides/diagnose.htm
Jeg bestilte en rull med 470 Ohms motstander og en neve lysdioder fra E-bay, og loddet sammen en tester (og registrerte at jeg sprengte nærgrensen for mobilkameraet) :
Koblet opp, slo på tenning, dioden lyste EN gang og var siden taus, med andre ord ingen feilkoder i minnet. Og bilen går som en klokke også, selvsagt. Men morro å teste likevel
Har nå bestilt fra Autolink, fikk 7,5% klubbrabatt
Mens jeg venter måtte jeg jo lodde sammen en British Racing Green feilkodeleser for OBD-1 diagnosekontakten.
For tolkning henviser til Rudolfs post på innemøtet http://www.five-speed.dk/Guides/diagnose.htm
Jeg bestilte en rull med 470 Ohms motstander og en neve lysdioder fra E-bay, og loddet sammen en tester (og registrerte at jeg sprengte nærgrensen for mobilkameraet) :
Koblet opp, slo på tenning, dioden lyste EN gang og var siden taus, med andre ord ingen feilkoder i minnet. Og bilen går som en klokke også, selvsagt. Men morro å teste likevel
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
...eller kanskje du blåste dioden?
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1141
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Tenkte på det, jeg også, så derfor gjentok jeg prosedyren, så jeg skulle være sikker på å blåse den en gang til.
Den lyste da også!
Den lyste da også!
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1141
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Siste tilskudd til dokumentert galskap er Rear Subframe Brace fra NA 1,8, innkjøpt fra Autolink i England.
God service, rask levering, bestilt 20 februar, ankom Norge en uke etter, levert på jobb på dagtid.
Ble en drøy pris, selv med klubbrabatt, 327 kroner for rørene, 443 for porto, og 280 for moms og tollgebyr, totalt 1050 kroner. Og dette er inklusive originalrust
Det jeg ikke var klar over var at de tre rørene er sveiset sammen i hjørnet, klart positivt for stivheten når de blir montert på, ikke rart det ble litt kostnad i porto! (TNT Express, standardvalget til Autolink for alt som skal til Norge)
Tror det blir en liten runde med stålbørste og svart bengalac før montering.......får vente med å skru det på til det blir litt tørrere å ligge på bakken....
God service, rask levering, bestilt 20 februar, ankom Norge en uke etter, levert på jobb på dagtid.
Ble en drøy pris, selv med klubbrabatt, 327 kroner for rørene, 443 for porto, og 280 for moms og tollgebyr, totalt 1050 kroner. Og dette er inklusive originalrust
Det jeg ikke var klar over var at de tre rørene er sveiset sammen i hjørnet, klart positivt for stivheten når de blir montert på, ikke rart det ble litt kostnad i porto! (TNT Express, standardvalget til Autolink for alt som skal til Norge)
Tror det blir en liten runde med stålbørste og svart bengalac før montering.......får vente med å skru det på til det blir litt tørrere å ligge på bakken....
Re: Not Entirely British.....
Har du vinyltak på hardtoppe? Jeg har det fra min 1994. Ikke sett mange av den typen. De fleste hardtopper er vel lakkert?
Paal
Peugeot 308-2008
Mazda MX5 1990 -Little D
Peugeot 308-2008
Mazda MX5 1990 -Little D
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1141
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Min hardtop er sort lakkert, men i en "granulert" overflatefinish, som likner litt på overflaten på vinyl. Jeg kjøpte den i Sverige fra en annen MX-5 eier som hadde kjøpt seg Jaguar isteden . Toppen er uten varmetråder, tror den er original. Har alle fester og en slags plastikk innertak.......Bakvinduet har glass uten varmetråder, merket DOT 23 og Nippon Safety. Antar at det er en hardtop levert til en tidligere NA årsmodell. Jeg savner overhode ikke varmetråder, sålenge man har en liten varmevifte i kupeen om morgenen.
Og nå skal toppen snart av
Og nå skal toppen snart av
Re: Not Entirely British.....
Min er med vinyltrekk og har varmetråder. Vurderer å sette den på siden jeg må kjøre ett stykke for å vise bilen på veistasjonen med senkfjærer. Har hatt bilen på EU i dag og kjørt 4mil uten topp. Begynte å bli litt kaldt. Vurderer å kjøpe slik en cromet bar som du har og vindavviser. Hvordan er disse montert?
Paal
Peugeot 308-2008
Mazda MX5 1990 -Little D
Peugeot 308-2008
Mazda MX5 1990 -Little D
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Hva jeg kan se, ser denne hardtoppen ut til å være original.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35