overoppheting (med turbo)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
LarsH
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 01 Mar 2005, 01:00
Status: Offline

overoppheting (med turbo)

Post by LarsH »

Hei.
De av dere som har turbo..:
jeg var på rudskogen på tirsdag og kjørte litt.veldig gøy, men jeg hadde et problem.motoren ble veldig varm og vanntemp steg ganske heftig.måtte jo selvfølgelig roe en god del ned på kjøringa...
syns også at bilen ble varmere enn normalt når jeg kjørte på veien idag også.kjørte ikke spes hardt.
noen som har hatt tilsvarende problemer og evt løsninger.

mvh Lars Hegstad
Mx-5 1.8, 96 mod, FM1 turbo, EBC greenstuff skiver og klosser, effektanlegg mm.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Kan være tett radiator ?

Prøv å spyl radiatoren motsatt vei som vannet strømmer.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det er vel ganske normalt.
Jeg hadde samme problemet på siste bilmekaniker treff og radiatoren min er kliss ny.
Kjørte på 0.8 bar og ca. 20c utetemp.
Da steg tempen til 110 grader etter ca. 5 runder med max satsing.

Jeg er nå i ferd med å montere en vifte til + laget et deksel over radiatoren.
Oljekjøler kommer også. Om jeg er heldig sitter alt klart på bilen til NSK-treff på rudskogen nå på tirsdag.
Er spent på om dette hjelper.
Å kjøpe en bedre radiator koster en formue. En mulig billigere løsning enn KOYO eller de FM selger er å kjøpe en for automat. De har 2 register.
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

vifte er jo ifos lett å få tak i .. alle biler med ac har jo doble vifter som er lik den som står på alle.. så dem passer jo rett på.. bare å koble på strøm..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg dreit meg ut og kjøpte en brukt ikke-ac vifte.
Med litt massering passet denne også via noen custom fester og mye prakk...
Er det noen som vet om relee og kabler for AC sitter på alle MX-5 slik at det bare er å koble på ?
Kjedlig å strekke nye ledninger om det allerede ligger der en plass.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

koblet begge vifter isammen som en på min.
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

jeg trodde viftene var identiske ? er dem ikke det altså? trodde også at festene var dønn like på begge sider av radiator. .
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Nope, festene er forskjellige fant jeg ut.
Jeg måtte kutte av så mye som mulig på den nye vifta inn mot mitdten samt legge en skinne nederst for å feste i.
De øverste festene passer med litt vold.

Nå er det ikke plass til noe mer der nede...
Image
Image

Jeg koblet viftene i paralell på samme releet som den orginale.
Blåser friskt der nede nå.
I følge monteringsanvisningene til FM sine ekstravifter går dette helt fint på 94- mens det er anbefalt å legge til et eget rele for 89-93 pga mindre dimensjonert.
Post Reply