Søknad om godkjent presse..
Moderator: Styremedlemmer
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Søknad om godkjent presse..
Har pratet med biltilsynet i dag om godkjenning av presse, dette skulle gå lett om eg legger ved papirer fra importør, hmmm dette er umulig så eg legger med papirene til bbr, men dette er til na, og eg har nb med større bremser, så da lurer eg på er den noen plass man kan samenligne bremsene fra feks mazda 323 gtr eller 626 v6, for er de like store som min kan dette vera sikkert behjelplig ved søknaden.. hmmm kostet 11249 for opp til 150 hk, men det er vel verdt det om eg får igjennom...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Jeg har fått avslag på avslag på mine høflige henvendelser...
jeg ser ganske svart på dette for min del, eneste jeg har klart å bevise er at drivverk og bremser er bra nok, mens utslippene er det dårlig med...
Carb-papirene viser ikke godt nok at de holder...
Det vil være lettere med turbo... men jeg vil ha SC, uansett hva som skjer/har skjedd med andre så er ikke det noe grunnlag for nye søkere å få godkjent kompressor
jeg ser ganske svart på dette for min del, eneste jeg har klart å bevise er at drivverk og bremser er bra nok, mens utslippene er det dårlig med...
Carb-papirene viser ikke godt nok at de holder...

Det vil være lettere med turbo... men jeg vil ha SC, uansett hva som skjer/har skjedd med andre så er ikke det noe grunnlag for nye søkere å få godkjent kompressor
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Som du skriver så går det lett om du har de rette papirene, men importør eller Mazda selv har som prinsipp å ikke involvere seg i slike saker...
Du kan selv få utført test av bilen etter bygging men det er svindyrt naturligvis...
sitat fra mail:

Hvis noen har gode argumenter eller andre papirer så er de velkommen hos meg!
Du kan selv få utført test av bilen etter bygging men det er svindyrt naturligvis...
sitat fra mail:
Kravet til personbil registrert i juli 1992 er Rdir 70/220/EØF som senest endret ved Rdir 91/441/EØF eller eventuelt senere endringer (93/59/EØF osv). Andre akseptable krav er US LDV 83 (USA) eller StVZO §47, anlage XXIII (Tyskland). Det fins også enkelte svenske og sveitsiske forskrifter som anses som likeverdige med disse. Bilen må altså i ombygd utgave dokumenteres å tilfredsstille disse kravene av fabrikant eller uavhengig laboratorium.
Til min fortvilelse så har jeg truffet på en meget hyggelig fyr, så jeg kan ikke klage på de hersens folka i vegvesenetSåvidt jeg kan se så dokumenterer ikke de papirene jeg har sett noen av de avgasskravene som er listet opp. Kravene må dokumenteres, og det er altså ikke nok at en konvertering er gjort i en stat som har strenge avgasskrav.

Hvis noen har gode argumenter eller andre papirer så er de velkommen hos meg!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
avgassene er vel bare å ta en test, og legge ved, kjøre litt magert så den blir bra men ikkje for lav det er heller ikkje bra..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
nei, for den/de testene som skal til for å få dette godkjent i utgangspunktet er mye mer omfattende enn en vanlig test!Mazdafreaks wrote:avgassene er vel bare å ta en test, og legge ved, kjøre litt magert så den blir bra men ikkje for lav det er heller ikkje bra..
(er bare 2 steder i norge denne testen kan gjøres såvidt jeg forstod..)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
hvilke to da?EspenSort92 wrote:nei, for den/de testene som skal til for å få dette godkjent i utgangspunktet er mye mer omfattende enn en vanlig test!Mazdafreaks wrote:avgassene er vel bare å ta en test, og legge ved, kjøre litt magert så den blir bra men ikkje for lav det er heller ikkje bra..
(er bare 2 steder i norge denne testen kan gjøres såvidt jeg forstod..)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Na papirer BBR
hei !
Er det mulig å få kopi av papirene du har fra BBR til NA på kompressor ?

Er det mulig å få kopi av papirene du har fra BBR til NA på kompressor ?

1995 Brilliant Black-Miata 1,8 Aircon, hardtop i bilens farge, JR-CAI, CAT, Koni-justerbar, 3point tower brace, ny Stainless steel -Header 4-1 og JR-bakstuss, Low profile-lykter Hella, skvettlapper foran/bak. Dekk Rainsport 205/45/16. El.vindu,sentr.lås
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
få en adresse så sender eg til deg, vet ikkje om eg orker godkjenning på dette, blir egentlig for dyrt da bilen min er for ny import.. tror eg heller skal satse på 1.8 motor, gjerne en sport, man ser jo ikkje forskjeller på disse alikevel.. en ting er iallefall sikkert bilen skal beholdes, har vert å testet litt biler igjen, er jo ikkje så mye som kan sammenlignes... så pressa selges eller byttes i 1.8 eller ht......
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Føler det samme selv. Skal jeg kvitte meg med Mazda`n, må det være å gå opp en divisjon. Boxster eller en eldre 911...Mazdafreaks wrote:.........har vert å testet litt biler igjen, er jo ikkje så mye som kan sammenlignes...
Alt annet det er verdt å sammeligne seg med faller gjennom på et eller flere punkter når jeg summerer pluss og minus.
Derfor mener jeg du må få godkjent pressa di, så jeg kan tråkke i dine spor

- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
Hvorfor 150 hester ?
Etter hva jeg har hørt tidligere kan effektmåling på bil være innenfor 10% +- av det som er oppgitt i vognkort.
Bremser man på hjula så er det under 100 hester i en 1.6.
Regelverk er ikke verdt mye om det ikke er konsekvent. Det må da derfor gå å bremse bilen med presse/turbo til tja, 110-120 hester på bakhjula og oppgi dette ?
Mye av poenget med overlading er jo fetere dreiemoment, noe som ikke behøver å påvirke toppeffekt.
Hvis man skal ut med 10-11K i avgift + bremsing + kompressor er man raskt oppe i 30+K i utgifter.
Etter hva jeg har hørt tidligere kan effektmåling på bil være innenfor 10% +- av det som er oppgitt i vognkort.
Bremser man på hjula så er det under 100 hester i en 1.6.
Regelverk er ikke verdt mye om det ikke er konsekvent. Det må da derfor gå å bremse bilen med presse/turbo til tja, 110-120 hester på bakhjula og oppgi dette ?
Mye av poenget med overlading er jo fetere dreiemoment, noe som ikke behøver å påvirke toppeffekt.
Hvis man skal ut med 10-11K i avgift + bremsing + kompressor er man raskt oppe i 30+K i utgifter.
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline