Søknad om godkjent presse..

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Søknad om godkjent presse..

Post by Mazdafreaks »

Har pratet med biltilsynet i dag om godkjenning av presse, dette skulle gå lett om eg legger ved papirer fra importør, hmmm dette er umulig så eg legger med papirene til bbr, men dette er til na, og eg har nb med større bremser, så da lurer eg på er den noen plass man kan samenligne bremsene fra feks mazda 323 gtr eller 626 v6, for er de like store som min kan dette vera sikkert behjelplig ved søknaden.. hmmm kostet 11249 for opp til 150 hk, men det er vel verdt det om eg får igjennom...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Du er jo din egen importør :D
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg har fått avslag på avslag på mine høflige henvendelser...

jeg ser ganske svart på dette for min del, eneste jeg har klart å bevise er at drivverk og bremser er bra nok, mens utslippene er det dårlig med...

Carb-papirene viser ikke godt nok at de holder... :(

Det vil være lettere med turbo... men jeg vil ha SC, uansett hva som skjer/har skjedd med andre så er ikke det noe grunnlag for nye søkere å få godkjent kompressor
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Som du skriver så går det lett om du har de rette papirene, men importør eller Mazda selv har som prinsipp å ikke involvere seg i slike saker...

Du kan selv få utført test av bilen etter bygging men det er svindyrt naturligvis...

sitat fra mail:
Kravet til personbil registrert i juli 1992 er Rdir 70/220/EØF som senest endret ved Rdir 91/441/EØF eller eventuelt senere endringer (93/59/EØF osv). Andre akseptable krav er US LDV 83 (USA) eller StVZO §47, anlage XXIII (Tyskland). Det fins også enkelte svenske og sveitsiske forskrifter som anses som likeverdige med disse. Bilen må altså i ombygd utgave dokumenteres å tilfredsstille disse kravene av fabrikant eller uavhengig laboratorium.
Såvidt jeg kan se så dokumenterer ikke de papirene jeg har sett noen av de avgasskravene som er listet opp. Kravene må dokumenteres, og det er altså ikke nok at en konvertering er gjort i en stat som har strenge avgasskrav.
Til min fortvilelse så har jeg truffet på en meget hyggelig fyr, så jeg kan ikke klage på de hersens folka i vegvesenet :)

Hvis noen har gode argumenter eller andre papirer så er de velkommen hos meg!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

avgassene er vel bare å ta en test, og legge ved, kjøre litt magert så den blir bra men ikkje for lav det er heller ikkje bra..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Mazdafreaks wrote:avgassene er vel bare å ta en test, og legge ved, kjøre litt magert så den blir bra men ikkje for lav det er heller ikkje bra..
nei, for den/de testene som skal til for å få dette godkjent i utgangspunktet er mye mer omfattende enn en vanlig test!

(er bare 2 steder i norge denne testen kan gjøres såvidt jeg forstod..)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

EspenSort92 wrote:
Mazdafreaks wrote:avgassene er vel bare å ta en test, og legge ved, kjøre litt magert så den blir bra men ikkje for lav det er heller ikkje bra..
nei, for den/de testene som skal til for å få dette godkjent i utgangspunktet er mye mer omfattende enn en vanlig test!

(er bare 2 steder i norge denne testen kan gjøres såvidt jeg forstod..)
hvilke to da?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

skal prøve å finne mailen han nevnte de i... husker ikke nå...

edit:
finner ikke mailen igjen.. typisk for jeg har lagret alle andre :(

men jeg mener han skrev at en slik test kunne gjøres ved NTNU og ett annet sted....
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Ingo
500 RPM
500 RPM
Posts: 56
Joined: 16 Mar 2004, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Na papirer BBR

Post by Ingo »

hei !

Er det mulig å få kopi av papirene du har fra BBR til NA på kompressor ?
:roll:
1995 Brilliant Black-Miata 1,8 Aircon, hardtop i bilens farge, JR-CAI, CAT, Koni-justerbar, 3point tower brace, ny Stainless steel -Header 4-1 og JR-bakstuss, Low profile-lykter Hella, skvettlapper foran/bak. Dekk Rainsport 205/45/16. El.vindu,sentr.lås
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

få en adresse så sender eg til deg, vet ikkje om eg orker godkjenning på dette, blir egentlig for dyrt da bilen min er for ny import.. tror eg heller skal satse på 1.8 motor, gjerne en sport, man ser jo ikkje forskjeller på disse alikevel.. en ting er iallefall sikkert bilen skal beholdes, har vert å testet litt biler igjen, er jo ikkje så mye som kan sammenlignes... så pressa selges eller byttes i 1.8 eller ht......
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Mazdafreaks wrote:.........har vert å testet litt biler igjen, er jo ikkje så mye som kan sammenlignes...
Føler det samme selv. Skal jeg kvitte meg med Mazda`n, må det være å gå opp en divisjon. Boxster eller en eldre 911...
Alt annet det er verdt å sammeligne seg med faller gjennom på et eller flere punkter når jeg summerer pluss og minus.

Derfor mener jeg du må få godkjent pressa di, så jeg kan tråkke i dine spor :)
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvorfor 150 hester ?
Etter hva jeg har hørt tidligere kan effektmåling på bil være innenfor 10% +- av det som er oppgitt i vognkort.
Bremser man på hjula så er det under 100 hester i en 1.6.
Regelverk er ikke verdt mye om det ikke er konsekvent. Det må da derfor gå å bremse bilen med presse/turbo til tja, 110-120 hester på bakhjula og oppgi dette ?
Mye av poenget med overlading er jo fetere dreiemoment, noe som ikke behøver å påvirke toppeffekt.
Hvis man skal ut med 10-11K i avgift + bremsing + kompressor er man raskt oppe i 30+K i utgifter.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Det er jo utslippene som er problemet med kompressor da...
uansett hva det koster i avgifter så vil det nok bli problemer når dokumentasjonen ikke holder på den biten...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply