Jeg fikk tilbake nesten alle de 25 hestene!
Moderator: Styremedlemmer
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Jeg fikk tilbake nesten alle de 25 hestene!
Hei
Har akkurat kjøpt meg en '96 BRG, med den "sløve" 90-hesters motoren.
Hvordan skal jeg rimeligst og sikrest mulig få tilbake de 25 hestene (og gjerne litt til, max 130 HK totalt) som ble "fjernet" på 96-modellen?
Har sjekket litt rundt på forumet, og andre steder.
Ser at HorsePowerFreaks.com har tilbud på GReddy turbo kit
- Mazda Miata (89-93) 1.6L - TD04H-15G - w/ Fuel pressure riser,
til $1,318.40, noe som skulle tilsi at jeg har det hjemme i garasjen for ca 10650 kroner (inkl. MVA, og frakt på $240).
Kan jeg bruke dette kitet på min motor?
Trenger jeg ekstra-utstyr for mange kroner i tillegg for å få det til å virke?
Noen bedre forslag? Prioriterer gjerne "grynt"; moment heller enn turtall...
-----
PS.: Jeg er FERSK, ha tålmodighet med evt dumme spørsmål..?
Har akkurat kjøpt meg en '96 BRG, med den "sløve" 90-hesters motoren.
Hvordan skal jeg rimeligst og sikrest mulig få tilbake de 25 hestene (og gjerne litt til, max 130 HK totalt) som ble "fjernet" på 96-modellen?
Har sjekket litt rundt på forumet, og andre steder.
Ser at HorsePowerFreaks.com har tilbud på GReddy turbo kit
- Mazda Miata (89-93) 1.6L - TD04H-15G - w/ Fuel pressure riser,
til $1,318.40, noe som skulle tilsi at jeg har det hjemme i garasjen for ca 10650 kroner (inkl. MVA, og frakt på $240).
Kan jeg bruke dette kitet på min motor?
Trenger jeg ekstra-utstyr for mange kroner i tillegg for å få det til å virke?
Noen bedre forslag? Prioriterer gjerne "grynt"; moment heller enn turtall...
-----
PS.: Jeg er FERSK, ha tålmodighet med evt dumme spørsmål..?
Last edited by BaktusBror on 25 Mar 2008, 12:37, edited 1 time in total.
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Det påstås at du får tilbake nesten alle de 25 HKene ved å bytte kammer. Hvis du får tak i et sett kammer fra 1,6L 115hk. Så det mest Hk/kr..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Ifølge en gammel tråd her..
..skal forskjellen være kammer og høykomp-stempler, samt hjerne, dette er jo mye jobb å skifte for meg som ikke har plass til motorverksted i garasjen, og kald er den også..
Og jeg gidder ikke begynne med det hvis ingen her har gjort det samme før - jeg tør ikke være prøvekanin
Og jeg gidder ikke begynne med det hvis ingen her har gjort det samme før - jeg tør ikke være prøvekanin

- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Kunne godt tenkt meg å vera prøvekanin eg. men orker ikkje kjøpe en mx5 bare for å prøve, eg prøvde å bruke blokk fra mx3 den er lavkomp. så komprisjonen er det ikkje som gjør dette, kammene var det vist ikkje noe forskjeller på sa han eg pratet med, er kun ecu mente han, sett i en hjerne fra 116 hk og test, og eventuelt dyser fra 323f 1800 ccm, da har du nok billig trim som funker,. Eg har 110 hk fra nb eg nå, de er blitt endel mer hissige etter eg fikk denne, eg har bare stilt litt tenning og åpent luftfilter, og nå en ny potte, men ikkje fått sjekket noe særligt på dette,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Hvis jeg ikke har blingsa helt, så går det hvertfall en med turbo i norge: http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... light=90hk
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Er da samme motor så det er da bare å sette på en turbo.. er samme i nben også, greddy fra na passet på der også.. 

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
1,6 90 hk er samme motor som 1,6 116, man må kjøpe kit til 1,6, i verste fall bytte noen slanger og modde downpipe, men tviler da på det også, er samme motor i nb 1,6 også, kit fra 90 passet på min også, men måtte modde litt på downpipe, Dette er egentlig en ting som irriterer meg litt, er mange som sier det er en annen motor, men er nøyaktig den samme, eg har samme som dere fra 1990 men med en annen motorstyring, alt passer over hverandre, eg satt da på 1990 greddy manifoil på min nb, måtte teste da det er så alt for mange som uttaler seg uten å ha noen form for peiling, og merlot kjøpte jo til 1,8 klart det ikkje passer, er jo 22mm forskjeller i lengde på toppen og annet bolt mønster på manifoilen.. Er vel kun duste norge som bruker 1,6 etter 1993..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
pga. de ble fortalt noe annet...Mazdafreaks wrote: merlot kjøpte jo til 1,8 klart det ikkje passer
Mazda hadde vel ikke produsert en bil kun for norge vel?Mazdafreaks wrote:
Er vel kun duste norge som bruker 1,6 etter 1993..

At du har funnet ut at alle 1,6 er samme motor er jo flott!
Selv om det er litt rart at det ikke er blitt oppdaget før i så fall....
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Ja men er vel heller få som har testet dette da, folk hører på hverandre, eg turte å prøve, og skal snart prøve headers til na på nb og regner med dette passer uten store problemer. Selg meg en billig 90 hk så skal eg gjøre det dere ønsker med denne også, eller ta noen bilder å sammenligne, ikkje bare si hva dere tror, undersøk, dette er tross alt ett forum folk søker rette svar på og ikkje hva dere tror, denne 90 hk til merlot, han fikk feil kit, pga de søkte sikkert på årsmodell og det var nok ikkje 1,6 i listene deres, pga er kun dustenorge som har denne, men tviler på at mazda gjør noe stort annet enn å chippe den ned, rart de skulle lage motor for kun norge da.
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..