Jeg fikk tilbake nesten alle de 25 hestene!
Moderator: Styremedlemmer
-
- Status: Offline
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
-
- Status: Offline
Skrevet: 18:50 - Fredag 03 Feb 2006 Tittel:
--------------------------------------------------------------------------------
Hei..Har ikke hatt noen problemer med utstyr fra USA til min "norske" 90 hester. Har montert både supercharger, bremseskiver, clutch, link ecu, intercooler, grenrør, sportskat m.m. Eneste problemet jeg har opplevd er mitt nye ratt, hvor momo airbagen ikke passet.
Pass bare på å bestille moter relaterte deler til 90-93 modell fra use. Alt nyerer i usa er til 1.8.
Løp å kjøp....kompressor er gøy.
mvh Lars
--------------------------------------------------------------------------------
Hei..Har ikke hatt noen problemer med utstyr fra USA til min "norske" 90 hester. Har montert både supercharger, bremseskiver, clutch, link ecu, intercooler, grenrør, sportskat m.m. Eneste problemet jeg har opplevd er mitt nye ratt, hvor momo airbagen ikke passet.
Pass bare på å bestille moter relaterte deler til 90-93 modell fra use. Alt nyerer i usa er til 1.8.
Løp å kjøp....kompressor er gøy.
mvh Lars
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Er vel samme stemplene som 323, de er litt lavere, men merket ikkje en døyt da eg byttet til 323 blokk, eneste var at 323 manglet disse oljedysene som spruter olje opp i stemplene, men dette er ikkje noe must heller om man ikkje skal trimme mye,,.
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Mazdafreaks: det virker jo som du synser selv også da... ikke anklag andre når du gjør så... 
Jeg har aldri uttalt meg med sikkerhet på dette området, ja folk advarer når det kommer spørsmål... men det er jo ikke vanlig at noen påstår noe hardnakket her inne hvis de ikke vet med 100%
Jeg ville ikke bestilt hva som helst for en 115 HK til en 90 HK... med mindre det var 100% sikkert at det passet, bedre da å advare enn å si at det er bare å prøve..!

Jeg har aldri uttalt meg med sikkerhet på dette området, ja folk advarer når det kommer spørsmål... men det er jo ikke vanlig at noen påstår noe hardnakket her inne hvis de ikke vet med 100%
Jeg ville ikke bestilt hva som helst for en 115 HK til en 90 HK... med mindre det var 100% sikkert at det passet, bedre da å advare enn å si at det er bare å prøve..!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Tja synser kanskje litt, men det må man innimellom for å få en bil til å fungere bra, blei selv fortalt på dette forumet at eg hadde en annen motor og ingen tuning fra 1,6 na ikkje passet, men alt passer har testet greddy turbokit som ikkje skulle passe, supercharger hadde eg en stund, nå kommer ett header kit til na som passer sikkert nesten bolt on, Så eg kan nok si at eg har testet endel og gjort ting lettere for dere her, Problemet er at dere som sier det ikkje passer stopper opp de som er interesert å prøve og kanskje velger å kvitte seg med bilen,,, Hadde eg hatt flust med penger så skulle eg tatt på meg oppdraget med å tune opp denne 90hk,
Eg synest dere med 90 hk skal prøve eg og dere blir nok fornøyd, 


1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
dette er ikke godt nok for de fleste, derfor kan man ikke si at de skal bare gi gass og være prøvekanin, at du liker å teste sånt og få ting som passer nesten til å passe, er ikke representativt for de fleste her...Mazdafreaks wrote: passer sikkert nesten bolt on
Kanonbra at noen gjør det, men håper at du ikke sier det passer om det likevel må tilpasses! (da er det like viktig info hvor mye det må tilpasses og hva)
Ikke helt sikker på hva du mener her...Mazdafreaks wrote:Så eg kan nok si at eg har testet endel og gjort ting lettere for dere her
Om du vil at din testing skal komme til nytte for andre, håper jeg du vil komme med detaljerte opplysninger (lag gjerne et eget tema)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Har fortalt om alt eg har testet. og det er en del etterhvert som greddy turbokit kan brukes på nb 1,6 323 blokk kan brukes, kan nevne utroligt mye her, men det frister liksom ikkje å lage en tråd her, pga negativitet, har hjelpt alle eg kan innimellom på mail,pm og her på trådene, men mister av og til lysten til å legge inn her, når eg forteller en ting og 4 motsier så sier det seg selv at eg har begynt å holde kjeft, er ofte eg kan hjelpe mer orker ikkje styr,,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Synd at du har opplevd mye negativt her, det har ikke jeg fått med meg...
Hvis du har kommet med detaljerte korrekte opplysninger så er det ikke lett å motsi sånt da...
Om du sier andre kommer med feil info og du selv har rett info, men gidder ikke komme med den så har ikke det noe relevans for noen!
Hvis du har kommet med detaljerte korrekte opplysninger så er det ikke lett å motsi sånt da...
Om du sier andre kommer med feil info og du selv har rett info, men gidder ikke komme med den så har ikke det noe relevans for noen!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Nei men husker dere dysetråden for en stund siden hvor alle sa disse ikkje hjalp på 1,6,
vet om flere som har testet dette nå og alle har vel samme mening, men var ca 50 som rakket ned dette at det var troen som fikk bilen min til å gå bedre,
Har masse annet som funker også, men lar heller vera å tipse om dette, orker ikkje, men skal legge inn bilder på headers siden eg har fått ett ønske om dette, 



1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Finnes vel lister og mye diskusjoner rundt om ang. forskjellen på denne aller lateste modellen.. 90hk var jo samme som var i std. 323 8v i 90..
Har ihvertfall observert at det er forskjellig delenummer på stempelringer til 90hk kontra 115, og da tar jeg det for gitt at det er mer å gjøre enn jeg hadde gidda, siden jeg har sett nevnt kammer, ecu, dyser mm før..
Prøv å bruk den som den er, sett på et turbokit, selg den, eller let etter en komplett 1.6 av rette typen eller en 1.8 til en ombyggingsjobb ..
Har ihvertfall observert at det er forskjellig delenummer på stempelringer til 90hk kontra 115, og da tar jeg det for gitt at det er mer å gjøre enn jeg hadde gidda, siden jeg har sett nevnt kammer, ecu, dyser mm før..
Prøv å bruk den som den er, sett på et turbokit, selg den, eller let etter en komplett 1.6 av rette typen eller en 1.8 til en ombyggingsjobb ..
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Hadde jeg visst 100% at det er/var bolt-on kompressor/turbo-kit til 1,6 90hk, ville jeg ganske sikkert ha prøvd meg jeg også. Nå er det en til som har fått det til, og det er bra
Da jeg vurderte kompressor, var det så mye om og men at jeg droppa det og kjøpte 1,8 140hk i steden. Jeg er ikke noe praktisk og tålmodig fyr som med glede modifiserer for å få noe til å passe. Er det ikke LEGO, så lar jeg det heller være. Så all ære til Mazdafreaks og hans likemenn som våger der andre gir opp
Så bruk forumet til å spre kunnskap og del gjerne erfaringer med oss mindre begavede. Vi er innom for å lære
tut tut

Da jeg vurderte kompressor, var det så mye om og men at jeg droppa det og kjøpte 1,8 140hk i steden. Jeg er ikke noe praktisk og tålmodig fyr som med glede modifiserer for å få noe til å passe. Er det ikke LEGO, så lar jeg det heller være. Så all ære til Mazdafreaks og hans likemenn som våger der andre gir opp

Så bruk forumet til å spre kunnskap og del gjerne erfaringer med oss mindre begavede. Vi er innom for å lære

tut tut
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Takk for mange interessante svar! Jeg konkluderer med at det er mulig å kjøpe et turbo-kit til en NA 90-93 modell og sette på. Så det er det jammen mulig at jeg gjør, satser på litt mere kommunikasjon med dere "proffene" etterhvert.
Jeg skal ikke skremme motoren opp så veldig langt, men vil gjerne ha en god og bred moment-kurve som er med fra lave turtall - det betyr vel at jeg må ha intercooler også selv om jeg skal kjøre med lavt (0,3 - 0,4 bar) trykk?
Jeg skal ikke skremme motoren opp så veldig langt, men vil gjerne ha en god og bred moment-kurve som er med fra lave turtall - det betyr vel at jeg må ha intercooler også selv om jeg skal kjøre med lavt (0,3 - 0,4 bar) trykk?