Hvis du vil ha en "god og bred moment-kurve" bør du ihvertfall seriøst vurdere å velge kompressor framfor turbo...BaktusBror wrote:Takk for mange interessante svar! Jeg konkluderer med at det er mulig å kjøpe et turbo-kit til en NA 90-93 modell og sette på. Så det er det jammen mulig at jeg gjør, satser på litt mere kommunikasjon med dere "proffene" etterhvert.
Jeg skal ikke skremme motoren opp så veldig langt, men vil gjerne ha en god og bred moment-kurve som er med fra lave turtall - det betyr vel at jeg må ha intercooler også selv om jeg skal kjøre med lavt (0,3 - 0,4 bar) trykk?
Jeg fikk tilbake nesten alle de 25 hestene!
Moderator: Styremedlemmer
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Er det ikke kammene som gir mye av effekten? Jeg har akkurat kjøpt nye kammer fordi folk her hevder at de er forskjellen.. Litt surt i så fall.. har ikke fått montert de enda...
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Aha, en "broder" med 96-modell! Fortell meg hvordan det går med kammene, skal du sette dem inn denne uka eller?
Men det er nok litt forskjell i hva folk ønsker seg.
Høy effekt, altså mange hester, er ikke hva jeg er ute etter for enhver pris. Jeg vil ha bånndrag også. Jeg orker ikke sitte og stirre på turtelleren og gire ned hver gang den kommer under 5000... Jeg vil heller ha noe som gir meg et bra moment fra ca 2500RPM, så jeg får godt skyv ut av svingene..
Hvis du ser på innlegget til HansBRG98 tidligere i tråden, har 116-hester'n (med andre kammer pluss høyere kompresjon) maks-effekt ved 6500 RPM, og maks moment ved 5500RPM, mens 90-hestere makser ved 6000/4000 RPM.
Er det noen som har moment- og effekt-kurver for disse motorene?
Men det er nok litt forskjell i hva folk ønsker seg.
Høy effekt, altså mange hester, er ikke hva jeg er ute etter for enhver pris. Jeg vil ha bånndrag også. Jeg orker ikke sitte og stirre på turtelleren og gire ned hver gang den kommer under 5000... Jeg vil heller ha noe som gir meg et bra moment fra ca 2500RPM, så jeg får godt skyv ut av svingene..
Hvis du ser på innlegget til HansBRG98 tidligere i tråden, har 116-hester'n (med andre kammer pluss høyere kompresjon) maks-effekt ved 6500 RPM, og maks moment ved 5500RPM, mens 90-hestere makser ved 6000/4000 RPM.
Er det noen som har moment- og effekt-kurver for disse motorene?
-
- Status: Offline
Billige HK!!
Fant ikke noe på moment- og effekt-kurver, men jeg fant dette!(På engelsk)BaktusBror wrote:Aha, en "broder" med 96-modell! Fortell meg hvordan det går med kammene, skal du sette dem inn denne uka eller?
Men det er nok litt forskjell i hva folk ønsker seg.
Høy effekt, altså mange hester, er ikke hva jeg er ute etter for enhver pris. Jeg vil ha bånndrag også. Jeg orker ikke sitte og stirre på turtelleren og gire ned hver gang den kommer under 5000... Jeg vil heller ha noe som gir meg et bra moment fra ca 2500RPM, så jeg får godt skyv ut av svingene..
Hvis du ser på innlegget til HansBRG98 tidligere i tråden, har 116-hester'n (med andre kammer pluss høyere kompresjon) maks-effekt ved 6500 RPM, og maks moment ved 5500RPM, mens 90-hestere makser ved 6000/4000 RPM.
Er det noen som har moment- og effekt-kurver for disse motorene?
http://members.aol.com/solomiata/CheapHP.html
skal bytte kammer ja.. venter på de i posten.. blir nok ikke skiftet til uken, da bilen står vinterlagret og skel først på godkjenning. men etter det blir den nye kammer, ny reg, reim og vurderer en test pipe for å skåne katalysatoren..
skal melde tilbake om effektendring hvis det blir noen da...

MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Gullet mitt har aldri sett vinter, og skal nok heller ikke det... tenker heller på 240 turbo til vinteren.. sausa inn med tectyl... den krever ikke like mye omsorg som MX'en.. Har forresten ikke vinterdekk, så det blir vel litt villt å legge utt med de jeg har nå... 

MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Neida... du bor jo i Bergen
Er andre sesongen på rad jeg ikke har lagt om til vinterdekk, og er stadig ute å lufter bilen... (men så er jeg heller ikke avhengig av å bruke bilen daglig da)

Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Kan vel også nevne en ting til i denne tråden, eg hadde en 323 90hk som eg ville trimme, puttet på effektanlegg og åpent luftfilter, dette hjalp ikkje, så eg byttet til 323f motor på 1800 ccm med oem 131 hk, med oem 90 hk ecu, dette hjalp heller ikkje da fikk eg plutselig 90 hk i en 131 hk motor med efektannlegg og åpent filter, da byttet eg til 1,8 dyser i 90 hk ecu, da gikk plutselig bilen som en brukanes trimmet 1800 motor, men sikkert mye pga eg hadde oem 1,6 svinghjul som er mye mindre enn 1,8, derfor tviler eg det hjelper med kun kammer, tror dere bør satse på dyser eller ecu med dyser, kan vera dere har en 90 hk 323 ecu i bilen deres, er vel lettest ned tuning de kan gjøre med denne europa versjonen,,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..