Mere takhøyde i MX5
Moderator: Styremedlemmer
- Steinar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 560
- Status: Offline
Mere takhøyde i MX5
For de av oss som er en del høyere enn gjennomsnittet: Etter å ha sittet å berørt cabben med hodet samt en noe ugunstig sittestilling mhp. ryggen var det bare å bite i det sure eplet. Etter å ha lest et par artikler på nettet om emnet, skred jeg til verket i går kveld.
Tok ut førersetet (4 bolter med 14 mm hode) og inn på kjøkkenet med setet. (Kona mumla noe om at kjøkkenbordet ikke var et bilverksted.) Fjernet glideskinnene (6 bolter med 12 mm hode) og seteryggen (2 stjerneskruer, 3 bolter). Tok av setetrekket (16-17 ståltrådbiter på undersiden av setebunnen som må rettes ut ved hjelp av to tenger.) Tok fram brødkniven og skar vekk ca. 3-4 cm skumgummi på undersiden av seteputa. (Setebunnen har en fordypning fra midten av setet og bakover, det var skumgummien som ligger her jeg fjernet.)
Monterte setet sammen igjen, brukte plaststrips for å feste setetrekket. Skrudde setet fast i mx5'en og ut på prøvetur. Merkbar forbedring. Takhøyden er nå OK, og setet gir mere sidestøtte i svingene. Når man ser på setet er det ingen forskjell, men man synker dypere ned i det. Hele operasjonen var gjort på under 2 timer.
Dette gjelder en 99-mod NB, men er omtrent likt for alle NA og NB.
Steinar.
Tok ut førersetet (4 bolter med 14 mm hode) og inn på kjøkkenet med setet. (Kona mumla noe om at kjøkkenbordet ikke var et bilverksted.) Fjernet glideskinnene (6 bolter med 12 mm hode) og seteryggen (2 stjerneskruer, 3 bolter). Tok av setetrekket (16-17 ståltrådbiter på undersiden av setebunnen som må rettes ut ved hjelp av to tenger.) Tok fram brødkniven og skar vekk ca. 3-4 cm skumgummi på undersiden av seteputa. (Setebunnen har en fordypning fra midten av setet og bakover, det var skumgummien som ligger her jeg fjernet.)
Monterte setet sammen igjen, brukte plaststrips for å feste setetrekket. Skrudde setet fast i mx5'en og ut på prøvetur. Merkbar forbedring. Takhøyden er nå OK, og setet gir mere sidestøtte i svingene. Når man ser på setet er det ingen forskjell, men man synker dypere ned i det. Hele operasjonen var gjort på under 2 timer.
Dette gjelder en 99-mod NB, men er omtrent likt for alle NA og NB.
Steinar.
Tenkte å gjøre samme operasjonen selv til våren. Går greit i takhøyden når softtoppen er på, men med hardtop stusser håret oppi hele tiden, men er ikke mye det er snakk om. Å fjerne 3 cm holder for min del. Hvor høy er du forresten? Jeg er 191 å kunne ikke vært en cm lengre til denne bilen. Tror faktisk jeg må skifte ratt også for å få bedre plass til beina.
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
Besøk www.slankmeg.com
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 542
er 193, men er ikke av den kraftige utgaven for å si det slik..
har grei plass med softtopen men hos meg er rattet problemet.. så kan nok hende at jeg blir å gå for et mindre ratt til sommeren..

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
Jeg gjorde dette på mitt orginal sete for å få plass til en hjelm for et par år siden.
Jeg fjernet også den delen av skumgummien som ligger nedi "bulen" underst.
Det hjalp, men å kjøre langtur ble etter noen timer en "trang" opplevelse da man føler at man sklier nedi et hull.
Jeg tror det blir bedre resultat om man fjerner polstringen i et skikte i midten slik at det blir jevnt.
For min del var løsningen en bøttestol som jeg bruker på sommeren.
Jeg fjernet også den delen av skumgummien som ligger nedi "bulen" underst.
Det hjalp, men å kjøre langtur ble etter noen timer en "trang" opplevelse da man føler at man sklier nedi et hull.
Jeg tror det blir bedre resultat om man fjerner polstringen i et skikte i midten slik at det blir jevnt.
For min del var løsningen en bøttestol som jeg bruker på sommeren.
- Steinar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 560
Foreløpige erfaringer etter en 2.5 timers kjøretur: Sitter bedre/behageligere enn før. Var litt redd for at beina skulle "dovne" vekk pga mindre stopping i setebunnen.
Arildh skrev: Det hjalp, men å kjøre langtur ble etter noen timer en "trang" opplevelse da man føler at man sklier nedi et hull.
Min (ennå korte) erfarng: Bedre lårstøtte, har ikke følelsen av å sitte i et hull.
Cartman skrev: Meget bra skrevet, kunne kanskje vært toppet med noen bilder...
Beklager, gidder ikke ta ut setet, montere av trekket osv. for å ta bilder. Men:
Det ligger en fin artikkel om dette på http://www.mx5.de/ . Gå inn på menyen til venstre, velg: Technik - Technikubersicht - Innenraum und verdeck - Sitz abpolstern beim NB-FL. Selv om man ikke kan tysk er det masse fine bilder om emnet.
Steinar.
Arildh skrev: Det hjalp, men å kjøre langtur ble etter noen timer en "trang" opplevelse da man føler at man sklier nedi et hull.
Min (ennå korte) erfarng: Bedre lårstøtte, har ikke følelsen av å sitte i et hull.
Cartman skrev: Meget bra skrevet, kunne kanskje vært toppet med noen bilder...
Beklager, gidder ikke ta ut setet, montere av trekket osv. for å ta bilder. Men:
Det ligger en fin artikkel om dette på http://www.mx5.de/ . Gå inn på menyen til venstre, velg: Technik - Technikubersicht - Innenraum und verdeck - Sitz abpolstern beim NB-FL. Selv om man ikke kan tysk er det masse fine bilder om emnet.
Steinar.
Hei!
Beklager å "bumpe" en gammel tråd. Nå etter hvert vurderer jeg å kjøpe meg min første bil, og drømmebilen er en MX-5. Men det er én hake: jeg er høy. Nærmere 2 meter på sokkelesten.
Så dermed virker det ganske uoppnåelig med en MX-5. Men jeg har forholdsvis kort rygg og lange bein, og jeg har lest andre steder at det er hodehøyden som er det største problemet i MX-5en. Stemmer det? Tror dere det er håp for meg?
Har prøvd å stikke innom en bilforhandler for å prøvesitte, men de hadde ingen inne. Er i Trondheim forresten.
Takker!
Beklager å "bumpe" en gammel tråd. Nå etter hvert vurderer jeg å kjøpe meg min første bil, og drømmebilen er en MX-5. Men det er én hake: jeg er høy. Nærmere 2 meter på sokkelesten.
Så dermed virker det ganske uoppnåelig med en MX-5. Men jeg har forholdsvis kort rygg og lange bein, og jeg har lest andre steder at det er hodehøyden som er det største problemet i MX-5en. Stemmer det? Tror dere det er håp for meg?
Har prøvd å stikke innom en bilforhandler for å prøvesitte, men de hadde ingen inne. Er i Trondheim forresten.
Takker!
Litt usikker egentlig. Økonomien er ikke den beste, men kjøpsprisen er jo ikke det eneste som avgjør. Er ganske ung, så frykter at forikringsselskapet kommer til å flå meg.. Vet jo at 1,6 literen fra 1994(?) og videre har færre hester enn 1,6 literen fra de eldre modellene, så det gir kanskje billigere forsikring. Så en NB er kanskje ikke helt urealistisk, særlig hvis plassen er bedre inni.Hauk wrote:Da er det håp! Hvilken generasjon er det du ser på? (1, 2 eller 3) De blir vel litt mere romslig jo nyere de blir...Gnomen wrote:Men jeg har forholdsvis kort rygg og lange bein...
Men jeg tror du havner i grenseland.Er vel bare en måte å finne ut av dette på. Prøv!
Motoren har ikke så mye å si på forsikringa etter min erfaring. Jeg har en 1994 1.8 og betaler under halvparten av hva enkelte med 90hk'ern betaler (jeg betaler under 5000 pr år). Er under 23 jeg også. Forsikringsselskap og bosted betyr MYE mer. Gjensidige er generelt sett snille mot ungdom som vil forsikre bil, hvertfall i forhold til if..Gnomen wrote:Litt usikker egentlig. Økonomien er ikke den beste, men kjøpsprisen er jo ikke det eneste som avgjør. Er ganske ung, så frykter at forikringsselskapet kommer til å flå meg.. Vet jo at 1,6 literen fra 1994(?) og videre har færre hester enn 1,6 literen fra de eldre modellene, så det gir kanskje billigere forsikring. Så en NB er kanskje ikke helt urealistisk, særlig hvis plassen er bedre inni.
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
Send meg en PM så skal du et nummer til en agent selger for gjensidige. han presser prisene på bunn. jeg fikk 4000 kroner billigere hos han en jeg gjorde rett fra gjensidige.TurboLag wrote:Motoren har ikke så mye å si på forsikringa etter min erfaring. Jeg har en 1994 1.8 og betaler under halvparten av hva enkelte med 90hk'ern betaler (jeg betaler under 5000 pr år). Er under 23 jeg også. Forsikringsselskap og bosted betyr MYE mer. Gjensidige er generelt sett snille mot ungdom som vil forsikre bil, hvertfall i forhold til if..Gnomen wrote:Litt usikker egentlig. Økonomien er ikke den beste, men kjøpsprisen er jo ikke det eneste som avgjør. Er ganske ung, så frykter at forikringsselskapet kommer til å flå meg.. Vet jo at 1,6 literen fra 1994(?) og videre har færre hester enn 1,6 literen fra de eldre modellene, så det gir kanskje billigere forsikring. Så en NB er kanskje ikke helt urealistisk, særlig hvis plassen er bedre inni.
1999 10th Anniversary 3162/7500