Mere takhøyde i MX5

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Mere takhøyde i MX5

Post by Steinar »

For de av oss som er en del høyere enn gjennomsnittet: Etter å ha sittet å berørt cabben med hodet samt en noe ugunstig sittestilling mhp. ryggen var det bare å bite i det sure eplet. Etter å ha lest et par artikler på nettet om emnet, skred jeg til verket i går kveld.
Tok ut førersetet (4 bolter med 14 mm hode) og inn på kjøkkenet med setet. (Kona mumla noe om at kjøkkenbordet ikke var et bilverksted.) Fjernet glideskinnene (6 bolter med 12 mm hode) og seteryggen (2 stjerneskruer, 3 bolter). Tok av setetrekket (16-17 ståltrådbiter på undersiden av setebunnen som må rettes ut ved hjelp av to tenger.) Tok fram brødkniven og skar vekk ca. 3-4 cm skumgummi på undersiden av seteputa. (Setebunnen har en fordypning fra midten av setet og bakover, det var skumgummien som ligger her jeg fjernet.)
Monterte setet sammen igjen, brukte plaststrips for å feste setetrekket. Skrudde setet fast i mx5'en og ut på prøvetur. Merkbar forbedring. Takhøyden er nå OK, og setet gir mere sidestøtte i svingene. Når man ser på setet er det ingen forskjell, men man synker dypere ned i det. Hele operasjonen var gjort på under 2 timer.
Dette gjelder en 99-mod NB, men er omtrent likt for alle NA og NB.
Steinar.
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

Tenkte å gjøre samme operasjonen selv til våren. Går greit i takhøyden når softtoppen er på, men med hardtop stusser håret oppi hele tiden, men er ikke mye det er snakk om. Å fjerne 3 cm holder for min del. Hvor høy er du forresten? Jeg er 191 å kunne ikke vært en cm lengre til denne bilen. Tror faktisk jeg må skifte ratt også for å få bedre plass til beina.
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

er 193, men er ikke av den kraftige utgaven for å si det slik.. :P har grei plass med softtopen men hos meg er rattet problemet.. så kan nok hende at jeg blir å gå for et mindre ratt til sommeren..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Er 194 cm, lang rygg og korte bein.
Steinar
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Denne burde kanskje klistres, eller legges som en artikkel. Det må da nødvendigvis opprettes ett artikkelemne som heter teknisk, eller no sånt...
Meget bra skrevet, kunne kanskje vært toppet med noen bilder...
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg gjorde dette på mitt orginal sete for å få plass til en hjelm for et par år siden.
Jeg fjernet også den delen av skumgummien som ligger nedi "bulen" underst.
Det hjalp, men å kjøre langtur ble etter noen timer en "trang" opplevelse da man føler at man sklier nedi et hull.
Jeg tror det blir bedre resultat om man fjerner polstringen i et skikte i midten slik at det blir jevnt.
For min del var løsningen en bøttestol som jeg bruker på sommeren.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Foreløpige erfaringer etter en 2.5 timers kjøretur: Sitter bedre/behageligere enn før. Var litt redd for at beina skulle "dovne" vekk pga mindre stopping i setebunnen.
Arildh skrev: Det hjalp, men å kjøre langtur ble etter noen timer en "trang" opplevelse da man føler at man sklier nedi et hull.
Min (ennå korte) erfarng: Bedre lårstøtte, har ikke følelsen av å sitte i et hull.
Cartman skrev: Meget bra skrevet, kunne kanskje vært toppet med noen bilder...
Beklager, gidder ikke ta ut setet, montere av trekket osv. for å ta bilder. Men:
Det ligger en fin artikkel om dette på http://www.mx5.de/ . Gå inn på menyen til venstre, velg: Technik - Technikubersicht - Innenraum und verdeck - Sitz abpolstern beim NB-FL. Selv om man ikke kan tysk er det masse fine bilder om emnet.
Steinar.
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Mente ikke at du skulle demontere igjen, bare at det hadde vært bedre med bilder. Får da være grenser hva man skal gjøre for fellesskapet... :wink:
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Gnomen
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 04 Jun 2008, 12:55
Status: Offline

Post by Gnomen »

Hei!

Beklager å "bumpe" en gammel tråd. Nå etter hvert vurderer jeg å kjøpe meg min første bil, og drømmebilen er en MX-5. Men det er én hake: jeg er høy. Nærmere 2 meter på sokkelesten.

Så dermed virker det ganske uoppnåelig med en MX-5. Men jeg har forholdsvis kort rygg og lange bein, og jeg har lest andre steder at det er hodehøyden som er det største problemet i MX-5en. Stemmer det? Tror dere det er håp for meg?

Har prøvd å stikke innom en bilforhandler for å prøvesitte, men de hadde ingen inne. Er i Trondheim forresten.

Takker!
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Gnomen wrote:Men jeg har forholdsvis kort rygg og lange bein...
Da er det håp! Hvilken generasjon er det du ser på? (1, 2 eller 3) De blir vel litt mere romslig jo nyere de blir...

Men jeg tror du havner i grenseland. :) Er vel bare en måte å finne ut av dette på. Prøv!
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Gnomen: Send meg en PM, så skal du få prøvesitte min (med stopping fjernet fra setebunnen).

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
Gnomen
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 04 Jun 2008, 12:55
Status: Offline

Post by Gnomen »

Hauk wrote:
Gnomen wrote:Men jeg har forholdsvis kort rygg og lange bein...
Da er det håp! Hvilken generasjon er det du ser på? (1, 2 eller 3) De blir vel litt mere romslig jo nyere de blir...

Men jeg tror du havner i grenseland. :) Er vel bare en måte å finne ut av dette på. Prøv!
Litt usikker egentlig. Økonomien er ikke den beste, men kjøpsprisen er jo ikke det eneste som avgjør. Er ganske ung, så frykter at forikringsselskapet kommer til å flå meg.. Vet jo at 1,6 literen fra 1994(?) og videre har færre hester enn 1,6 literen fra de eldre modellene, så det gir kanskje billigere forsikring. Så en NB er kanskje ikke helt urealistisk, særlig hvis plassen er bedre inni.
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Gnomen wrote:Litt usikker egentlig. Økonomien er ikke den beste, men kjøpsprisen er jo ikke det eneste som avgjør. Er ganske ung, så frykter at forikringsselskapet kommer til å flå meg.. Vet jo at 1,6 literen fra 1994(?) og videre har færre hester enn 1,6 literen fra de eldre modellene, så det gir kanskje billigere forsikring. Så en NB er kanskje ikke helt urealistisk, særlig hvis plassen er bedre inni.
Motoren har ikke så mye å si på forsikringa etter min erfaring. Jeg har en 1994 1.8 og betaler under halvparten av hva enkelte med 90hk'ern betaler (jeg betaler under 5000 pr år). Er under 23 jeg også. Forsikringsselskap og bosted betyr MYE mer. Gjensidige er generelt sett snille mot ungdom som vil forsikre bil, hvertfall i forhold til if..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
caLitri
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 504
Joined: 05 Oct 2007, 22:56
Location: Lillestrøm
Status: Offline

Post by caLitri »

TurboLag wrote:
Gnomen wrote:Litt usikker egentlig. Økonomien er ikke den beste, men kjøpsprisen er jo ikke det eneste som avgjør. Er ganske ung, så frykter at forikringsselskapet kommer til å flå meg.. Vet jo at 1,6 literen fra 1994(?) og videre har færre hester enn 1,6 literen fra de eldre modellene, så det gir kanskje billigere forsikring. Så en NB er kanskje ikke helt urealistisk, særlig hvis plassen er bedre inni.
Motoren har ikke så mye å si på forsikringa etter min erfaring. Jeg har en 1994 1.8 og betaler under halvparten av hva enkelte med 90hk'ern betaler (jeg betaler under 5000 pr år). Er under 23 jeg også. Forsikringsselskap og bosted betyr MYE mer. Gjensidige er generelt sett snille mot ungdom som vil forsikre bil, hvertfall i forhold til if..
Send meg en PM så skal du et nummer til en agent selger for gjensidige. han presser prisene på bunn. jeg fikk 4000 kroner billigere hos han en jeg gjorde rett fra gjensidige.
1999 10th Anniversary 3162/7500
Gnomen
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 04 Jun 2008, 12:55
Status: Offline

Post by Gnomen »

Woha! Nå begynner det å bli interessant her! Takk for tipsene folkens.

Jeg sendt en PM til Steinar, så får vi se om det blir mulig å få prøvesitte. Vi får ta en ting om gangen, men hvis det går bra blir det forhåpentligvis bil etter hvert. :D
Post Reply