arildh wrote:Jeg lurer litt på nøyaktigheten til disse målingene.
Har du testet å eks. kjøre 10 run under like forhold med urørt bil og sammenlignet dataene.
Er de konsistente ?
Hvis de er det er egentlig dette verktøyet veldig bra. Jeg håper du kjøper masse stasj nå, luftfilter, eksos og div slik at vi får se hvordan de forskjellige delene påvirker ytelsen.
Er det mulig å måle effekten i høyere gir slik at starten og andre føreravhengige faktorer ikke spiller inn ?
Du har helt klart et poeng der. Jeg har kjørt en del repeterte målinger (men ikke 10) for å sjekke, og det er en del varians ute og går.
Det er viktig å bruke samme, flate målestrekning, lite vind, og ha samme vekt (jeg bruker: full tank, edru sjåfør og ikke noe bagasje) hver gang. Jeg har planlagt å kjøre en skikkelig Gage R&R måleserie for å få bedre peil på nøyaktigheten, men da må jeg finne en litt mere avsides flat strekning, naboene glor fælt når jeg kjører fram og tilbake med full tømming av 2.gir
Hp/Torque målinger med GTech Pro foregår ved at du drar i gang på 1. gir, og skifter til 2. gir ved ca 3000 RPM, tar litt god tid med girskiftet så turtallet i 2.gir blir ca 2000, og så klemmer du gassen i bånn og holder den der til turtallssperra slår inn. GTech'en bruker 2.giret for denne målinga, nettopp for å unngå innvirkning fra klutsj, hjulspinn, og til en viss grad luftmotstand.
Kjøpe stæsj? Joda, etter hvert. Men tråden har dreid seg om å prøve å finne tilbake de hestene som ble nedtrimmet fra 116 til 90 hester versjon. Og forskjellen mellom de to versjonene inkluderer ikke filter, eksos og sånt. Så nå lurer jeg altså på om det er på tide å skifte kammer, eller om jeg skal skifte ECU?
Noen som har en NA/116 hk ECU jeg kan prøve, og evt kjøpe hvis det er noen forskjell? Noen av dere som har skifta til LINK elle FM ECU har kanskje en liggende å slenge?