0 - 100
Moderator: Styremedlemmer
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Vær forsiktig med diffen nå da... Heheh. Hvis det er 185/65-14 som er original dimensjon så har du faktisk så og si lik rulleomkrets. (Hvis jeg har regna riktig). Men hva veier mest, felg eller dekk?
Speedometer har jo også en tendens til å vise litt mye.
Speedometer har jo også en tendens til å vise litt mye.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Nei, jeg kommer ikke over 100 i 2. gir. Men 98 km/h elller noe.. (har 1,8L diff)biXen wrote:Kommer man over 100 i 2 gir på 1,8 bilene eller? Tror bare jeg når 95 ellerno, så man taper jo mange sekund på 0-100 der
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Hmmm tror eg kommer over 100 i andre, hmmm ut å teste med gps, pga hjula mine lyger kappet med en bmw her en dag, så kommer han etterpå " ja du klarer 200 du også ja med den lille" så sier eg, ja det gjør eg, men hadde da bare 170 no, hehe, plei paff han da ja, for han hadde da 200, men eg kjørte da like fort,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- Status: Offline
Litt OT, men jeg lagde en sammenligning mellom 5 og 6 trinns kasse, og utvekslingene på disse på NB. Husket ikke dekkdim. og jeg gadd ikke gå ut å se, så jeg tok 175/65-14.
Gearbox:- 5-trinns kasse
Tyre:- 175/65 x 14
-------------------------------------------------------------------------------------------
Top Gear gives 30.168 KPH/1000 RPM and a top speed of 211.178 KPH at 7000 RPM
Engine speeds in top gear:-
40 KPH = 1326 RPM 50 KPH = 1657 KPM 60 KPH = 1989 RPM 80 KPH = 2652 RPM
100 KPH = 3315 RPM 110 KPH = 3646 RPM 130 KPH = 4309 RPM 160 KPH = 5304 RPM
Top Speed in 1 gear = 54.815 KPH
And changes into 2 gear at 4214 RPM dropping 2786 RPM
Top Speed in 2 gear = 91.048 KPH
And changes into 3 gear at 4931 RPM dropping 2069 RPM
Top Speed in 3 gear = 129.247 KPH
And changes into 4 gear at 5263 RPM dropping 1737 RPM
Top Speed in 4 gear = 171.899 KPH
And changes into 5 gear at 5698 RPM dropping 1302 RPM
Top Speed in 5 gear = 211.178 KPH
******************************************************************************************
Gearbox:- 6-trinns kasse
Tyre:- Michelin all patterns 175/65 x 14
-------------------------------------------------------------------------------------------
Top Gear gives 32.044 KPH/1000 RPM and a top speed of 224.310 KPH at 7000 RPM
Engine speeds in top gear:-
40 KPH = 1248 RPM 50 KPH = 1560 KPM 60 KPH = 1872 RPM 80 KPH = 2497 RPM
100 KPH = 3121 RPM 110 KPH = 3433 RPM 130 KPH = 4057 RPM 160 KPH = 4993 RPM
Top Speed in 1 gear = 50.291 KPH
And changes into 2 gear at 4224 RPM dropping 2776 RPM
Top Speed in 2 gear = 83.338 KPH
And changes into 3 gear at 5075 RPM dropping 1925 RPM
Top Speed in 3 gear = 114.950 KPH
And changes into 4 gear at 5349 RPM dropping 1651 RPM
Top Speed in 4 gear = 150.432 KPH
And changes into 5 gear at 5569 RPM dropping 1431 RPM
Top Speed in 5 gear = 189.093 KPH
And changes into 6 gear at 5901 RPM dropping 1099 RPM
Top Speed in 6 gear = 224.310 KPH
******************************************************************************************
Iht miata.net, er utvekslingen lik på -90 NA, så man får 91,048 km/h på 2. gir ved 7000 o/min. Toppfart blir 211 km/h. Men så spørs det om dekkdim er riktig.
Men det som er intressant, for best mulig prestasjoner, er at når man girer opp, skal turtallet ende opp på toppen av dreiemomentkurven. Ut i fra tegningen og det faktum at 1.8 NB har maks moment ved 5500 o/min, så havner man under på 1., 2. og 3. gir, mens man på 4. og 5. gir treffer noenlunde "perfekt".
Men nå kan jo motoren ha en veldig flat moment kurve, noe som endrer forutsetningene. Har ikke sett ett bilde av kurvene.
EDIT: Fant nå ut at i US er det 185/60-14 som er std på "vanlige" Miata'er. Må regne litt.
EDIT2: De dekkdim er identiske i rulleomkrets iht Michelin's dekkguide, så det er ingen forandring
Gearbox:- 5-trinns kasse
Tyre:- 175/65 x 14
-------------------------------------------------------------------------------------------
Top Gear gives 30.168 KPH/1000 RPM and a top speed of 211.178 KPH at 7000 RPM
Engine speeds in top gear:-
40 KPH = 1326 RPM 50 KPH = 1657 KPM 60 KPH = 1989 RPM 80 KPH = 2652 RPM
100 KPH = 3315 RPM 110 KPH = 3646 RPM 130 KPH = 4309 RPM 160 KPH = 5304 RPM
Top Speed in 1 gear = 54.815 KPH
And changes into 2 gear at 4214 RPM dropping 2786 RPM
Top Speed in 2 gear = 91.048 KPH
And changes into 3 gear at 4931 RPM dropping 2069 RPM
Top Speed in 3 gear = 129.247 KPH
And changes into 4 gear at 5263 RPM dropping 1737 RPM
Top Speed in 4 gear = 171.899 KPH
And changes into 5 gear at 5698 RPM dropping 1302 RPM
Top Speed in 5 gear = 211.178 KPH
******************************************************************************************
Gearbox:- 6-trinns kasse
Tyre:- Michelin all patterns 175/65 x 14
-------------------------------------------------------------------------------------------
Top Gear gives 32.044 KPH/1000 RPM and a top speed of 224.310 KPH at 7000 RPM
Engine speeds in top gear:-
40 KPH = 1248 RPM 50 KPH = 1560 KPM 60 KPH = 1872 RPM 80 KPH = 2497 RPM
100 KPH = 3121 RPM 110 KPH = 3433 RPM 130 KPH = 4057 RPM 160 KPH = 4993 RPM
Top Speed in 1 gear = 50.291 KPH
And changes into 2 gear at 4224 RPM dropping 2776 RPM
Top Speed in 2 gear = 83.338 KPH
And changes into 3 gear at 5075 RPM dropping 1925 RPM
Top Speed in 3 gear = 114.950 KPH
And changes into 4 gear at 5349 RPM dropping 1651 RPM
Top Speed in 4 gear = 150.432 KPH
And changes into 5 gear at 5569 RPM dropping 1431 RPM
Top Speed in 5 gear = 189.093 KPH
And changes into 6 gear at 5901 RPM dropping 1099 RPM
Top Speed in 6 gear = 224.310 KPH
******************************************************************************************
Iht miata.net, er utvekslingen lik på -90 NA, så man får 91,048 km/h på 2. gir ved 7000 o/min. Toppfart blir 211 km/h. Men så spørs det om dekkdim er riktig.
Men det som er intressant, for best mulig prestasjoner, er at når man girer opp, skal turtallet ende opp på toppen av dreiemomentkurven. Ut i fra tegningen og det faktum at 1.8 NB har maks moment ved 5500 o/min, så havner man under på 1., 2. og 3. gir, mens man på 4. og 5. gir treffer noenlunde "perfekt".
Men nå kan jo motoren ha en veldig flat moment kurve, noe som endrer forutsetningene. Har ikke sett ett bilde av kurvene.
EDIT: Fant nå ut at i US er det 185/60-14 som er std på "vanlige" Miata'er. Må regne litt.
EDIT2: De dekkdim er identiske i rulleomkrets iht Michelin's dekkguide, så det er ingen forandring
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
205/45-16 har 4,18 cm større rulleomkrets enn originale 185/60-14...
Jeg har selv kjørt med samme oppsettet og tunge 16" felger og vil absolutt tro jeg mistet minst 2 sekunder på 0-100 tiden når jeg kjørte uten lading.
Merkbar forandring når jeg fikk tak på noen meget lette 16" felger og kjører med 215/40-16 som bare har 25 mm større rulleomkrets enn originalt.
Jeg har selv kjørt med samme oppsettet og tunge 16" felger og vil absolutt tro jeg mistet minst 2 sekunder på 0-100 tiden når jeg kjørte uten lading.
Merkbar forandring når jeg fikk tak på noen meget lette 16" felger og kjører med 215/40-16 som bare har 25 mm større rulleomkrets enn originalt.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
Vet du utvekslingen på NA? Bakaksel, altså? Enklet å regne om. Det er forresten forskjellig utveksling på 5 og 6 trinn's NB.RotaryPower wrote:Stilig Cartman. Bra arbeid Veit at hvis man dropper inn en 6trinns i NA blir det feil pga bakakslingen. Regner med du har dette på det rene i dine utregninger?
5 trinn har 4.3, mens 6 trinn har 3.909.
Så man taper ca 20 km/h topphastighet på å sette inn en 6 trinns kasse i en bil med 5 trinns bakaksel.
Hmmm...
Først er det original NB med 6 trinns kasse og 3.909 diff, deretter 6 trinns med 4.3 diff:
Gearbox:- 6-trinns kasse
Tyre:- Michelin all patterns 175/65 x 14
-------------------------------------------------------------------------------------------
Top Gear gives 32.044 KPH/1000 RPM and a top speed of 224.310 KPH at 7000 RPM
Engine speeds in top gear:-
40 KPH = 1248 RPM 50 KPH = 1560 KPM 60 KPH = 1872 RPM 80 KPH = 2497 RPM
100 KPH = 3121 RPM 110 KPH = 3433 RPM 130 KPH = 4057 RPM 160 KPH = 4993 RPM
Top Speed in 1 gear = 50.291 KPH
And changes into 2 gear at 4224 RPM dropping 2776 RPM
Top Speed in 2 gear = 83.338 KPH
And changes into 3 gear at 5075 RPM dropping 1925 RPM
Top Speed in 3 gear = 114.950 KPH
And changes into 4 gear at 5349 RPM dropping 1651 RPM
Top Speed in 4 gear = 150.432 KPH
And changes into 5 gear at 5569 RPM dropping 1431 RPM
Top Speed in 5 gear = 189.093 KPH
And changes into 6 gear at 5901 RPM dropping 1099 RPM
Top Speed in 6 gear = 224.310 KPH
******************************************************************************************
Gearbox:- 6-trinns kasse + 4.3 diff
Tyre:- Michelin all patterns 175/65 x 14
-------------------------------------------------------------------------------------------
Top Gear gives 29.131 KPH/1000 RPM and a top speed of 203.914 KPH at 7000 RPM
Engine speeds in top gear:-
40 KPH = 1373 RPM 50 KPH = 1716 KPM 60 KPH = 2060 RPM 80 KPH = 2746 RPM
100 KPH = 3433 RPM 110 KPH = 3776 RPM 130 KPH = 4463 RPM 160 KPH = 5493 RPM
Top Speed in 1 gear = 45.718 KPH
And changes into 2 gear at 4224 RPM dropping 2776 RPM
Top Speed in 2 gear = 75.760 KPH
And changes into 3 gear at 5075 RPM dropping 1925 RPM
Top Speed in 3 gear = 104.498 KPH
And changes into 4 gear at 5349 RPM dropping 1651 RPM
Top Speed in 4 gear = 136.754 KPH
And changes into 5 gear at 5569 RPM dropping 1431 RPM
Top Speed in 5 gear = 171.899 KPH
And changes into 6 gear at 5901 RPM dropping 1099 RPM
Top Speed in 6 gear = 203.914 KPH
******************************************************************************************
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544