0 - 100

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Vær forsiktig med diffen nå da... :P Heheh. Hvis det er 185/65-14 som er original dimensjon så har du faktisk så og si lik rulleomkrets. (Hvis jeg har regna riktig). Men hva veier mest, felg eller dekk? :P

Speedometer har jo også en tendens til å vise litt mye.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Kommer man over 100 i 2 gir på 1,8 bilene eller? Tror bare jeg når 95 ellerno, så man taper jo mange sekund på 0-100 der :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Digresjon:

Det slo meg at NAene er veldig lavt giret. Tror jeg har 90 km/t ved 3000 rpm i femtegiret - og 120 km/t ved 4000 rpm. Laveste giringa jeg har hatt på noen av mine biler.

Positivt mtp. bøte-budsjettet da... :)

MX-6en jeg hadde holdt 120 km/t ved 3000 rpm i femte.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

biXen wrote:Kommer man over 100 i 2 gir på 1,8 bilene eller? Tror bare jeg når 95 ellerno, så man taper jo mange sekund på 0-100 der :)
Nei, jeg kommer ikke over 100 i 2. gir. Men 98 km/h elller noe.. (har 1,8L diff)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Hmmm tror eg kommer over 100 i andre, hmmm ut å teste med gps, pga hjula mine lyger :lol: kappet med en bmw her en dag, så kommer han etterpå " ja du klarer 200 du også ja med den lille" så sier eg, ja det gjør eg, men hadde da bare 170 no, hehe, plei paff han da ja, for han hadde da 200, men eg kjørte da like fort,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Vi greier å måle 0-60mph akkurat uansett da sånn ca. :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
StianF
Status: Offline

Post by StianF »

kjører alt det går jeg.. klarer 8.8 med snill trykking på klokka
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

StianF wrote:kjører alt det går jeg.. klarer 8.8 med snill trykking på klokka
Klarte 6.5 sek i fjor sommer jeg :)

Målte da med AutoTimer
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
StianF
Status: Offline

Post by StianF »

hehe, du jukser! jeg har fancy tennplugg ledninger.. that's it!
Ekte mannfolk kjører uten overladning! enn så lenge!
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

aldri målt min jeg.. under 6 ihvertfall
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Litt OT, men jeg lagde en sammenligning mellom 5 og 6 trinns kasse, og utvekslingene på disse på NB. Husket ikke dekkdim. og jeg gadd ikke gå ut å se, så jeg tok 175/65-14.

Gearbox:- 5-trinns kasse
Tyre:- 175/65 x 14
-------------------------------------------------------------------------------------------
Top Gear gives 30.168 KPH/1000 RPM and a top speed of 211.178 KPH at 7000 RPM

Engine speeds in top gear:-
40 KPH = 1326 RPM 50 KPH = 1657 KPM 60 KPH = 1989 RPM 80 KPH = 2652 RPM
100 KPH = 3315 RPM 110 KPH = 3646 RPM 130 KPH = 4309 RPM 160 KPH = 5304 RPM

Top Speed in 1 gear = 54.815 KPH
And changes into 2 gear at 4214 RPM dropping 2786 RPM
Top Speed in 2 gear = 91.048 KPH
And changes into 3 gear at 4931 RPM dropping 2069 RPM
Top Speed in 3 gear = 129.247 KPH
And changes into 4 gear at 5263 RPM dropping 1737 RPM
Top Speed in 4 gear = 171.899 KPH
And changes into 5 gear at 5698 RPM dropping 1302 RPM
Top Speed in 5 gear = 211.178 KPH
******************************************************************************************

Gearbox:- 6-trinns kasse
Tyre:- Michelin all patterns 175/65 x 14
-------------------------------------------------------------------------------------------
Top Gear gives 32.044 KPH/1000 RPM and a top speed of 224.310 KPH at 7000 RPM

Engine speeds in top gear:-
40 KPH = 1248 RPM 50 KPH = 1560 KPM 60 KPH = 1872 RPM 80 KPH = 2497 RPM
100 KPH = 3121 RPM 110 KPH = 3433 RPM 130 KPH = 4057 RPM 160 KPH = 4993 RPM

Top Speed in 1 gear = 50.291 KPH
And changes into 2 gear at 4224 RPM dropping 2776 RPM
Top Speed in 2 gear = 83.338 KPH
And changes into 3 gear at 5075 RPM dropping 1925 RPM
Top Speed in 3 gear = 114.950 KPH
And changes into 4 gear at 5349 RPM dropping 1651 RPM
Top Speed in 4 gear = 150.432 KPH
And changes into 5 gear at 5569 RPM dropping 1431 RPM
Top Speed in 5 gear = 189.093 KPH
And changes into 6 gear at 5901 RPM dropping 1099 RPM
Top Speed in 6 gear = 224.310 KPH
******************************************************************************************

Image

Iht miata.net, er utvekslingen lik på -90 NA, så man får 91,048 km/h på 2. gir ved 7000 o/min. Toppfart blir 211 km/h. Men så spørs det om dekkdim er riktig.

Men det som er intressant, for best mulig prestasjoner, er at når man girer opp, skal turtallet ende opp på toppen av dreiemomentkurven. Ut i fra tegningen og det faktum at 1.8 NB har maks moment ved 5500 o/min, så havner man under på 1., 2. og 3. gir, mens man på 4. og 5. gir treffer noenlunde "perfekt".
Men nå kan jo motoren ha en veldig flat moment kurve, noe som endrer forutsetningene. Har ikke sett ett bilde av kurvene.

EDIT: Fant nå ut at i US er det 185/60-14 som er std på "vanlige" Miata'er. Må regne litt.
EDIT2: De dekkdim er identiske i rulleomkrets iht Michelin's dekkguide, så det er ingen forandring
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

også litt OT kanskje;
men tok et par 80-120 i 5.gir tester nå i dag og det varierte mellom 7.5-8.0sek (tatt m/stoppeklokke).
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Stilig Cartman. Bra arbeid ;) Veit at hvis man dropper inn en 6trinns i NA blir det feil pga bakakslingen. Regner med du har dette på det rene i dine utregninger?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

205/45-16 har 4,18 cm større rulleomkrets enn originale 185/60-14...

Jeg har selv kjørt med samme oppsettet og tunge 16" felger og vil absolutt tro jeg mistet minst 2 sekunder på 0-100 tiden når jeg kjørte uten lading.

Merkbar forandring når jeg fikk tak på noen meget lette 16" felger og kjører med 215/40-16 som bare har 25 mm større rulleomkrets enn originalt.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

RotaryPower wrote:Stilig Cartman. Bra arbeid ;) Veit at hvis man dropper inn en 6trinns i NA blir det feil pga bakakslingen. Regner med du har dette på det rene i dine utregninger?
Vet du utvekslingen på NA? Bakaksel, altså? Enklet å regne om. Det er forresten forskjellig utveksling på 5 og 6 trinn's NB.
5 trinn har 4.3, mens 6 trinn har 3.909.
Så man taper ca 20 km/h topphastighet på å sette inn en 6 trinns kasse i en bil med 5 trinns bakaksel.

Hmmm... :idea:

Først er det original NB med 6 trinns kasse og 3.909 diff, deretter 6 trinns med 4.3 diff:

Gearbox:- 6-trinns kasse
Tyre:- Michelin all patterns 175/65 x 14
-------------------------------------------------------------------------------------------
Top Gear gives 32.044 KPH/1000 RPM and a top speed of 224.310 KPH at 7000 RPM

Engine speeds in top gear:-
40 KPH = 1248 RPM 50 KPH = 1560 KPM 60 KPH = 1872 RPM 80 KPH = 2497 RPM
100 KPH = 3121 RPM 110 KPH = 3433 RPM 130 KPH = 4057 RPM 160 KPH = 4993 RPM

Top Speed in 1 gear = 50.291 KPH
And changes into 2 gear at 4224 RPM dropping 2776 RPM
Top Speed in 2 gear = 83.338 KPH
And changes into 3 gear at 5075 RPM dropping 1925 RPM
Top Speed in 3 gear = 114.950 KPH
And changes into 4 gear at 5349 RPM dropping 1651 RPM
Top Speed in 4 gear = 150.432 KPH
And changes into 5 gear at 5569 RPM dropping 1431 RPM
Top Speed in 5 gear = 189.093 KPH
And changes into 6 gear at 5901 RPM dropping 1099 RPM
Top Speed in 6 gear = 224.310 KPH
******************************************************************************************
Gearbox:- 6-trinns kasse + 4.3 diff
Tyre:- Michelin all patterns 175/65 x 14
-------------------------------------------------------------------------------------------
Top Gear gives 29.131 KPH/1000 RPM and a top speed of 203.914 KPH at 7000 RPM

Engine speeds in top gear:-
40 KPH = 1373 RPM 50 KPH = 1716 KPM 60 KPH = 2060 RPM 80 KPH = 2746 RPM
100 KPH = 3433 RPM 110 KPH = 3776 RPM 130 KPH = 4463 RPM 160 KPH = 5493 RPM

Top Speed in 1 gear = 45.718 KPH
And changes into 2 gear at 4224 RPM dropping 2776 RPM
Top Speed in 2 gear = 75.760 KPH
And changes into 3 gear at 5075 RPM dropping 1925 RPM
Top Speed in 3 gear = 104.498 KPH
And changes into 4 gear at 5349 RPM dropping 1651 RPM
Top Speed in 4 gear = 136.754 KPH
And changes into 5 gear at 5569 RPM dropping 1431 RPM
Top Speed in 5 gear = 171.899 KPH
And changes into 6 gear at 5901 RPM dropping 1099 RPM
Top Speed in 6 gear = 203.914 KPH
******************************************************************************************

Image
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Post Reply