Batteridekselet - hvordan skal det egentlig være?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 569
Status: Offline

Batteridekselet - hvordan skal det egentlig være?

Post by Hauk »

Har ikke lagt merke til dette før nå i kveld, da jeg skulle bytte ut baklyktene. Noe trangt på høyre side, så jeg fant ut jeg måtte fjerne batteridekselet.

Allerede her begynte jeg å stusse... en "knapp" til overs?

Image

Jaja, fjerna dekselet... og jeg fant trebiter! "Ka i...?" Nå kunne jeg sikkert dratt en vits om engelske kontra japanske sportsbiler, men jeg hopper over det. :) Under det hullet i den beskyttelsesplata er det en lik knapp som de andre - som nå ikke har noen funksjon. Og nå, når jeg sitter og ser på preview av dette innlegget, ser jeg det jeg ikke så når jeg stod nedi garasjen. Det går kaldt nedover ryggen på meg. Jeg har et Opel-batteri i bilen!!1

Image

Closeup av treverket:

Image

Her har jeg stilt dekselet opp ved siden av batteriet. Det er laget en "hack" i dekselet for at det skal dekke over nederste del av den plata:

Image

Baksiden av dekselet:

Image

Får ikke lov til å kaste batteriet i søpla heller:

Image

Pokker asså. Bilen er besudlet. Noen som har bilder av hvordan det egentlig skal se ut?
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587

Re: Batteridekselet - hvordan skal det egentlig være?

Post by TraCkinG »

Hauk wrote:Allerede her begynte jeg å stusse... en "knapp" til overs?

Image
Image

Jeg bare sier slutt å klag... Jeg bare sier.. i tillegg til ene "ekstra" feste tingen, så har noen på min bil klart å ødelegge den bakerste festetingen.. så (der pila peker), så jeg har bare to fester... greit nok.. fungerer det!

For det andre, så har jeg ikke denne skru greie som fester seg midt på batteriet, eller den plata på siden av batteriet (har ikke platen heller jeg da).... Det samme på festet bak ved lykten.. har ikke den til å skru på der...

Men det værste av alt, er at jeg nå ser hvorfor det er så stygt framover der hvor reservedekket ligger... den plata som jeg har ringet rundt helt ute til venstre, mangler jeg hele driten... HJELP, den vil jeg ha... (men, går med planer om å bygge om hele bagasjerommet, så er kanskje ikke så farlig..) kan jo forøvrig også nevne at jeg har biltema batteri da... jaja.. fungerer det ;)

Hauk wrote:Image
Image

Bare la merke til den hvite tingen som er nede til høyre for batteriet.. Tok dette bildet forrige dagen, og hadde tenkt til å spørre om hva dette var.. som du ser, så er det hos meg koblet på en svart slange.. denne er ikke koblet til noe inne i bilen, men ligger liksom bare der.. hva er hele dette styret til??

Forøvrig hauk, jeg kan desverre ikke hjelpe deg med ditt problem, ettersom mitt bagasjerom tydeligvis er godt voldtatt av ett stk. tidligere eier!! :x og dette måtte jeg finne ut midt på nattaen! jaja
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Det er utlufting for bateriet..

Gass som sammen med kondens kan lage syre, som igjen danner grunnlaget for gode levekår for rust
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Hauk
7200 RPM
7200 RPM

Post by Hauk »

TraCkinG wrote:Jeg bare sier slutt å klag... [snip]
Jammen... et Opel-batteri! :P

Synes det er rart at vedkommende - hvem enn det måtte være - har lagt ned ca 40 årsverk i modde omtrent alt bak der, istedefor å brukt rett type batteri. Er de svindyre de originale "Mazda-batteriene"?
TraCkinG wrote: Image

Bare la merke til den hvite tingen som er nede til høyre for batteriet..
Vidar wrote:Det er utlufting for bateriet..

Gass som sammen med kondens kan lage syre, som igjen danner grunnlaget for gode levekår for rust
Ja, la merke til den, og ante vel at det var noe luftegreier, siden batteriet står i ett "lukka rom". Trepinnene fikk kanskje litt vel mye fokus når jeg stod nedi garasjen og halvveis måpte. Den ene slangen går kanskje til noe opplegg på toppen av selve batteriet? ...og den andre... til ett annet sted? :)

Vel, alt dette gikk tydeligvis åt skogen når det der GM-derivatet gjorde sitt inntog.

Nå er jeg faktisk litt spent på hvordan dette egentlig skal se ut. :)
/Jon.
Hauk
7200 RPM
7200 RPM

Post by Hauk »

Hauk wrote: Image
Ok, siden nattesøvnen er ødelagt...

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/635

Image

"Venting attachments for proper venting hook up"

Men når jeg studerer toppen på det som sitter i bilen (nekter å nevne merke :P ) så ser det jo ut som at det er et luftehøl der - passende til de slangene det er snakk om. Ser jo også hvorfor de trebitene på toppen er der.

60 pund, minus engelsk moms, pluss norsk. Og frakt. Ett batteri går jo ikke akkurat som brevpost.
/Jon.
Vidar
Moderator
Moderator

Post by Vidar »

Du har lufte hull på bateriet ja..

bare å kople til fort som mulig..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Hauk
7200 RPM
7200 RPM

Post by Hauk »

Men, hvor går den siste slangen hen? Altså, den som ser ut til å gå videre bakover og mot midten i bilen - som TraCkinG poster bilde av.
/Jon.
Vidar
Moderator
Moderator

Post by Vidar »

Enkelte baterieer har utlufting på begge sider
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Thamun
6500 RPM
6500 RPM

Post by Thamun »

Hehe! Syns det var litt orginalitetshysteri her :lol: Tror ikke du bør klage så mye Hauk, bagasjerommet ditt ser jo flunk nytt ut! At det sitter Opel deler i bilen er vel kanskje ikke noe man bør skryte av, men så lenge det fungere som det skal og det er dekket til av deksel så kan det vel ikke være så farlig? Og så tror jeg faktisk at de "hakkene" i dekselet skal være der :wink:
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
MX-Morten
4200 RPM
4200 RPM

Post by MX-Morten »

Kjører selv med uorginalt batteri. Stod i bilen når jeg kjøpte den. Flunka nytt. Har modda litt selv på det dekselet, ser rimelig greit ut hos meg :)
91` MX-5 - Erebuni Shogun TIL SALGS
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 534

Post by BaktusBror »

"Slightly OT"
Jeg hadde originalt batteri når jeg kjøpte bilen min i februar. NAF-test avdekket noe jeg visste: at det funka dårlig i kulda (var -15 grader). Jeg fikk nytt på bruktbilgarantien, og da satte de inn et større, uoriginalt batteri, og modda og sveisa for å få ting til å passe.

Det fine med "voldtekten" er at hun er mye mere lettstartet i kulda :lol:

norsk klilma trenger skikkelige batterier!
Geir_Bossum
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Medlemsnummer: 4

Post by Geir_Bossum »

Høsten 2005 ga jeg 695 kroner for et nytt batteri hos Exide Sønnak i Oslo. Ferdig påfylt, bare å sette på plass. Passer som hånd i hanske.

Hatten som sitter over passer ikke helt lenger, uvisst av hvilken grunn. Også jeg har en knapp til overs....
2008 MX-5 Roadster Coupe, rød, 2.0l. Medlem nr 4 / 1999.
Post Reply