Forskjell på miata og mx-5 ang. turbogodkjenning

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Jeg får 2292kr i avgift ved effektøkning opp til 150hk. Bilen ble første gang registrert i Norge i 1998. Ikke så mye egentlig :)
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Thamun wrote:Brydde han seg ikke om at det ikke var samme kit som i BBR-brosjyra?
Nei, men jeg måtte holde meg innenfor BBRoppsettet.. Ladetrykk og Hk..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Regner med at det er en forutsetning ja :wink: Håper det finnes flere slike folk rundt om kring på trafikkstasjonene :|
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
okhandel
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 102
Joined: 29 Aug 2006, 02:00
Location: Bryne
Status: Offline

Post by okhandel »

Lurte på om du har fått noe mer svar fra Biltilsynet ang godkjenning av turbo?

Lurer selv på om jeg skal begynne prosessen med turbo og godkjenning.
Tenkte da på å kontakte trafikkstasjonen i Egersund.

Kan være greit med litt erfaringsoverføring :)
Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16

'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Fikk svar i fra vegvesenet i dag. Søknaden ble jo selvfølgelig(!) avslått. Eksperten der på ombygging sa at avgassrapporten til BBR ikke hadde gode nok testresultater. Bilen klarte faktisk kun kravene som kom før katalysatorkravet som kom i 89. Så at noen faktisk har klart å få godkjenning med disse papirene er faktisk bare flaks. Vet ikke om det finnes noen andre avgasstester som kan brukes.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
okhandel
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 102
Joined: 29 Aug 2006, 02:00
Location: Bryne
Status: Offline

Post by okhandel »

Kjedelige nyheter det.

Var det i Egersund du var?
Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16

'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Thamun wrote:Fikk svar i fra vegvesenet i dag. Søknaden ble jo selvfølgelig(!) avslått. Eksperten der på ombygging sa at avgassrapporten til BBR ikke hadde gode nok testresultater. Bilen klarte faktisk kun kravene som kom før katalysatorkravet som kom i 89. Så at noen faktisk har klart å få godkjenning med disse papirene er faktisk bare flaks. Vet ikke om det finnes noen andre avgasstester som kan brukes.
Flaks og flaks.

Problemet er at dere som prøver og godkjenne bilen kun går ut etter de brosjyrene og papira fra BBR, disse er kun en bekreftelese på at Mazda UK godkjente den tekniske biten av turbokonverteringa og er egentlig ikke vært noen ting her hjemme i Norge.

Om bilen DIN skal godkjennes med økt effekt så er det helt opp til hva bilsakkyndig synes om arbeidet og hva han mener er rett og ikke rett etter norske lover og forskrifter.
Denne "eksperten" som skriver brevet baserer kun sine avslag/aksept med bakgrunn i bilsakkyndiges anbefalinger.

Som sagt flere ganger så er det ikke bare og dra ned på tilsynet og få "muntlig" aksept eller levere inn søknad på ombygging når du allerede har montert turbo på bilen. (I værste fall så kan de begjære en teknisk kontroll på bilen og da sitter man fint i det)

Hver enkelt bil er ett enkelt tilfelle, det tok tross alt meg nesten 12 måneder(Fra første dialog til godkjenning) og godkjenne min gamle. Iløpet av den tiden så var jeg nede på tilsynet med bilen 4-5 ganger for diverse spørsmål og delgodkjenninger, deriblandt CO tester vær eneste gang.

De fleste tror nok at de som jobber på tilsynet kun skal "TA" folk med trimma biler, men i 97% av tilfellene så er det der for og hjelpe deg med spørsmål og komme med anbefalinger på hvordan du skal gå fram med ombygging av bilen etter norske lover.

Så mitt tips er og starte med en dialog før man i det hele tatt har bestilt turbokittet, sett opp en plan sammen med bilsakkyndig på hvordan man skal gå fram, ta med bilen nedover og vis hva man holder på med og til sist send inn søknad og kryss fingrene.



Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg har pratet med mange, og har aldri begynt ombygging, men problemet idag er nettopp avgassene!

så lenge ingen vil bekrefte at disse verdiene vil være gode nok så har ikke de lov å godkjenne en ombygging.

og vi snakker IKKE om en vanlig CO test,
det er snakk om en test som (etter hva han på vegvesenet visste) kun kunne taes hos NTNU i trondheim.

....og det foregår i et lukket kammer hvor bilen blir kjørt på forskjellige turtall osv. for så å teste luften i dette kammeret etter en lengre periode, dette trenger man selvsagt kun å gjøre 1 gang med 1 bil, så kan de papirene brukes til identiske ombygginger senere...

(alt etter hva jeg er blitt fortalt av flere personer hos vegvesenet... og ja, vi vet de bare gjør jobben sin,
og at det er regelverket som er vanskelig...)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Høres jo sinnsykt ut at en slik test kun kan tas hos NTNU..??!? Er dette spesielle regler for turbo/kompressor kits, eller gjelder dette enhver motormodifisering?

Heia Norge og vårt flotte molboregelverk!!!
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Hvor mye koster en slik test? Hvis dette må til, hvorfor ikke gå sammen om en.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Tipper slikt koster skjorta og vel så det... Men om jeg skulle ta feil så er jeg nok sikkert med på et spleiselag. Det neste blir vel da de forskjellige kit'ene. Tipper det ikke duger å vise til CO-test for et FM-II kit når jeg har Greddy, og vice-versa...?
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Dette krever de fordi bilen ikke er "typegodkjent" med det...
...men en bekreftelse fra Mazda eller TÃœV ville nok også fungert, slik jeg har forstått det

Men de verdiene de bruker i feks. CARB-dokumentasjonen burde være mulig å konvertere til "EU-verdier"... bare man visste hvem som kunne vite hvordan...

edit: jeg kan også være med på et spleiselag, men hva om man ikke får verdiene lave nok?

dette har Ingo hos IL Motorsport slitt med....
han har ikke klart å komme gjennom en slik test med positivt resultat,
(gjelder i alle fall JR SC, sist jeg var der... sommeren 05)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Mr-BRG
500 RPM
500 RPM
Posts: 75
Joined: 22 Oct 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Mr-BRG »

Var og prata med en kar på tekniskavdeling på Mazda Norge. Etter mye fram og tilbake fant vi ut at det var best og spleise på en Tuv Typegodkjenning med F.eks 90-93 mod med Greddy Turbokit. Spørsmålet er da hvor mye en Tuv godkjenning koster.
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Oooo...det blir nok dyrt.. Tror jeg leste en plass at en slik TÃœV-test ligger på et 6-sifra beløp.

Hva med avgasstesten foretatt i California? Kan den brukes i Norge?
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

men er det ingen i norge med godkjent turbo eller kompressor da??

Har lekt litt med tanken på å få litt ekstra power etterhvert, og skal da godkjenne dette... hva er det jeg har muligheter til å få godkjent, som andre har godkjent tidligere?? slik at jeg ikke kjøper noe jeg kan glemme å godkjenne!
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
Post Reply