Jeg fikk tilbake nesten alle de 25 hestene!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Der står det svart på hvitt ja. Ser ut til at 90 hestern slekter litt på automatversjonen.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

RotaryPower wrote:
Engine power

116 bhp = 1.6 Mk1 before the 1.8 came out

Early 1.6 (up to mid '91) cars had weak front crank pulley/crank the first year, less than 500 of those were shipped to the UK. Strengthened crankshaft was fitted to cars with UK chassis numbers from 00110630 (final digits). If your Miata is a 1990 or 1991 with VIN 209446 or less, you have a crankshaft with a smaller diameter nose. VIN numbers not 100% accurate If you'd like, verify the stronger/later crankshaft and larger bolt are fitted by measuring the bolt shoulder diameter to be 1.455 inches. The old/weaker pulley bolt shoulder diameter is 1.128 inches. There is an intermediate fix in the form of a longer nosed crankshaft with the same small diameter supplied by Mazda. This fault can and does still turn up on all the engines. Other odd one is con rods breaking – this seems more prone on post ’99 cars. Both failures are rare in the main.


90 bhp = 1.6 Mk1 after '94

http://www.fortunecity.com/marina/ponto ... curve.html to show it is nearer 105hp

130 bhp = 1.8 Mk1

110 bhp = 1.6 Mk2

140 bhp = 1.8 Mk2

90 v 116 bhp 1.6; has a different ECU, different cams, and lower compression. Runs pretty well (better than the old 1.6 (115hp) in the very low range) up to about 5.5 k RPM, than the difference becomes obvious. A tach redline at 6500 and rev limit at 6750. Some indicate >7000 but so far they all show 6750 upon datalogging. No need for a higher rev limit because the power drops bec. the cams are milder (same as US 1.6 auto tranny cams) and peak at 4000. The injector pulses narrow after 6500 with a matching drop in torque. This is probably so the driver will feel the drop and shift up instead of banging into the limiter all the time. http://www.fortunecity.com/marina/ponto ... obhall.txt has Bob Hall’s take on this.
Kom over dette. Vet ikke om det er noe nytt eller gammelt stoff for dere, men her er det hvertfall!
Tusen takk! Hvor fant du det, RotaryPower?

Der fikk jeg akkurat tilbake flere av de 25 hestene, uten å gjøre noen ting :mrgreen: .

Dette forklarer mye, også den relativt høye målinga av RWHP ( 74.8 ) fra GTech-dynoen min. Jeg testa en kamerat sin Triumph TR-6 med 2,5 liters sekser og 140 påståtte hester, og den klokka inn på noen-og-nitti rwhp på min GTech... så det kan jo hende at Mazda har oppgitt de 90 hestene litt pessimistisk pga avgiftssystemet. Det er jo en lovlig "slingringsfaktor" mellom typegodkjente hester og reelle..

Så planen med å bytte ECU og kammer er interessant fortsatt. Noen som har? Vidar?
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Må holde liv i godtråden

Noen som har prøvd 116 ECU nå? Kammer hjalp kanskje litt hos meg.... men ikke masse... litt sintere over 4000 :D
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Ole wrote:Må holde liv i godtråden

Noen som har prøvd 116 ECU nå? Kammer hjalp kanskje litt hos meg.... men ikke masse... litt sintere over 4000 :D
Nå har jeg funnet noe artig på miata.net:

Folk som overklokker bilen sin!

Dette er prøvd på en '97 1.6l mx-5 av en fyr i Athen...så dette bør funke for oss også. MAO i stedet for å bytte ECU til en "gammel" type, kan vi bytte krystall i vår nåværende ECU og flytte turtallsperra opp 500 RPM.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=145076

Dette er jeg litt frista til å forsøke..
shutinc
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 280
Joined: 17 Sep 2006, 02:00
Status: Offline

Post by shutinc »

BaktusBror wrote:
Ole wrote:Må holde liv i godtråden

Noen som har prøvd 116 ECU nå? Kammer hjalp kanskje litt hos meg.... men ikke masse... litt sintere over 4000 :D
Nå har jeg funnet noe artig på miata.net:

Folk som overklokker bilen sin!

Dette er prøvd på en '97 1.6l mx-5 av en fyr i Athen...så dette bør funke for oss også. MAO i stedet for å bytte ECU til en "gammel" type, kan vi bytte krystall i vår nåværende ECU og flytte turtallsperra opp 500 RPM.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=145076

Dette er jeg litt frista til å forsøke..
Sitter med samme problemet som deg Baktusbror. Har tenkt på flere av de mulighetene du har nevt her. Hadde vært rått å få tilbake de 25 hestekreftene vi "mangler". I første omgang blir jeg bare å bytte til åpent luftfilter.. Fikk ikke med meg om du hadde gjort det? I så fall, ble det noe merkbar effekt?
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Nei, shutinc, har ikke det, men det er klart sånt hjelper hvis vi skal øke max turtall. Har lyst på åpnere eksos og filter selv, om ikke annet for å få bedre lyd :P

Jeg har prøvd 116-hester's ECU, men den ville ikke starte...aner ikke hvor feilen ligger.

Det ser ut til at vi har en litt uvanlig modell, ingen i USA har sett den, og Autodata påstår at den har Knock-Sensor. Skal sitte under innsugsmanifolden et sted.... Her er det masse utredningsarbeid for den som gidder...
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Sikkert mer sjangs for at den starter med ECUen fra min bil 110hk enn den fra den gamle 115hk.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

BaktusBror wrote: Det ser ut til at vi har en litt uvanlig modell, ingen i USA har sett den, og Autodata påstår at den har Knock-Sensor. Skal sitte under innsugsmanifolden et sted.... Her er det masse utredningsarbeid for den som gidder...
dette er en modell kun for det europeiske markedet.. skulle egentli kun komme som 1.8 etter 94, men på grunn av det europeiske avgiftssystemet kasta de inn en 1.6 motor me 90hk fra mazda 323 og solgte den kun på det europeiske markedet..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

_mx5_Rune_ wrote: dette er en modell kun for det europeiske markedet.. skulle egentli kun komme som 1.8 etter 94, men på grunn av det europeiske avgiftssystemet kasta de inn en 1.6 motor me 90hk fra mazda 323 og solgte den kun på det europeiske markedet..
Neida, det er ikke en 323 - motor, det er en nedtrimma mx-5 motor. Den er meget lik den som stod i 89-93 miata med automatgir. Finner masse om dette på nettet.
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

hvis det er knock sensor er jo det bare bra! :) har bestillt greddy nå, så får vi se om det passer.. gjør nok det, eneste jeg lurer på er downpipe siden det har vært levert 3 ulike kat lengder på na.. hvordan merker man knock sensoren?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

det jeg har lest meg frem til og fått bekreftet på den lokale mazdasjappa er at 90hesteren har samme blokk og innmat som den som står i 323 med 90hk dohc motor.. disse motorene skulle vistnok tåle mindre enn de eldre mx5-1.6 motorene siden de gamle egentlig skulle leveres med turbo, mens dette bare var en vanlig 1.6 som opprinnelig skulle brukes til 323en.. deler som innsug, eksos, drivverk, store deler av det elektriske osv skal derimot være det samme som på den gamle 1.6ene..

dette er da hva jeg har hørt og lest meg frem til, om jeg ikke husker feil var det blandt annet en tråd om dette på det svenske miataforumet for noen år siden om dette.. var på tur til å hente en 95 mod 1.6 fra tyskland i tiden når jeg var på leiting av bil, men slo dette fra meg siden jeg på den tiden hadde planer om å turbokonvertere..
men for all del, kan jo hende jeg tar grundig feil og da..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

BaktusBror har helt rett. 90 hk motoren er temmelig lik 100 hk motoren fra 1989-1993 med automatgear. Har nevnt dette et par ganger før her på forumet: Den største forskjellen mellom 90hk og 115 hk motorene er kammene. Forskjellen mellom en 90 hk og 115 hk merkes først over 4500 omdr/min. Dette kan man også se ved å sammenligne hestekrefter- og dreiemomentkurvene mellom disse to motorene.90 hk har bedre dreiemoment ved lavt turtall sammenlignet med 115 hk.
Skal man ha flere hester: Bytt kamaksler. Glem ECU og allt annet jalla. 115 hk har også litt høyere komp, 9,3:1 mot 9.0:1, dette utgjør kanskje et par-tre hester.
Ved tvangsmating (turbo eller kompressor) vil jeg påstå at 90 hk motoren (dvs. 1995-1997 mod) er bedre enn tidligere utgaver. Hvorfor?
1: 1995 mod. og nyere har fått alle de forbedringene på understellet som sakte men sikkert ble innført mellom 1989 og 1993.
2: 1995 mod. og nyere har en kraftigere diff enn tidligere modeller (Samme som 1.8l).
3: Pga. "latere kammer" og lavere komp. er disse motorene bedre egnet for overlading. Hvorfor: "Latere kammer" gir som nevnt ovenfor bedre dreiemoment på lavt turtall før turbo/kompressor begynner begynner å "presse" luft inn i motoren. Man får en litt mere "harmonisk" motor. Lavere komp. gir en litt mere sikkerhet mot tenningsbank ved overlading. (Kjører man løpet helt ut og bytter til en komplett ny motorstyring er dette en annen sak).
4: 1995 mod. og nyere med ABS-bremser har også samme bremser som 1.8l.

Dette er nevnt X antall ganger før, men dere med 1995-1997 90 hk motor som skal kjøpe turbo/kompressor til disse: Bestill deler som passer til 1989-1993 mod. Det meste kommer fra og lages i USA. Fra 1994 ble Miata kun solgt med 1.8l i USA og Kanada. Disse motorene er ca. 22 mm lengere enn 1.6l motorer, dvs. at innsug- og eksosmanifoiler ikke passer med sleggetilpasning en gang.

Steinar
Last edited by Steinar on 19 Apr 2007, 22:44, edited 1 time in total.
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Denne tråden begynner å bli lang.. :roll:

Nå har jeg gravd litt i ECU problematikken, og funnet ut at det ikke er så rart at ECU fra en 116-hester 1992 ikke virket i min 1996.

Jeg har sammenliknet wiring-diagram og funnet en del forskjeller, i forhold til dyser, tenning og sensorer. Skal poste detaljer når jeg får satt det opp i en tabell.

Kanskje jeg til og med tar fram loddebolten og modder på 116-hester ECU så den stemmer med min wiring, og prøver igjen?

Steinar, du sier
Skal man ha flere hester: Bytt kamaksler. Glem ECU og allt annet jalla. 115 hk har også litt høyere komp, 9,3:1 mot 9.0:1, dette utgjør kanskje et par-tre hester.
Jeg tenker ECU er viktig, spesielt hvis du bytter kammer og "åpner luftveiene" med innsug og eksos, i og med at ECU for 90-hester'n har turtallsperre 500 RPM lavere enn 116-hestern, i tillegg til at de har en tenningsmap som noen mener kunstig reduserer power fra 6000 RPM (for å folk til å gire? Se link tidligere i tråden). Hvis man bytter kammer, kan man utnytte høyere turtall, men da må ECU tillate det - hvis jeg ikke tar feil?
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Mye arbeid med ecu dette, selgest vel kanskje chip til din ecu som gjør samme jobben,, eventuelt kjøpe ett ledningsnett til 1,6na 116. men var det ikkje noe med fordelern også da,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Er det ikke mulig å få tak i spreng skisser over disse to motorene med delenummer? Så er det bare å begynne å sammenligne? Eller er forhandlere kjipe på slikt?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Post Reply