Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ole wrote:Er det ikke mulig å få tak i spreng skisser over disse to motorene med delenummer? Så er det bare å begynne å sammenligne? Eller er forhandlere kjipe på slikt?
Men de er amerikanske, så vi finner ikke vår bil der, Ole...
Stian, jeg synes ikke det virker som du er redd for elektro-arbeid, som bygger om fordeler til CAS og greier... Og det er nok det jeg er mest komfortabel med også.
Noen som vet om chips til denne (1.6 1995-1998, europeisk versjon)?
ECU forskjeller funnet og endret
På tide med en oppdatering. Jeg har loddet ut EPROM'en i ECU'en min, satt inn sokkel, og lest den inn i PC'en. Etter masse leting på obskure japanske nettsider, samt mye mysing med hex-editor, fant jeg fuel- og timing- mappene.
Det er ikke vanskelig å se en forklaring på hvorfor våre 90-hestere blir daue over 5000 RPM, se på sammenlikningen mellom japansk 120-hester og vår 90-hester:
Og her har jeg modda timing-mappen for å motvirke dau-over-5000 effekten:
Resultatet? Suksess! 5 hester ekstra og bedre moment over 5000:
Dette var bare første test, nå sliter jeg med å finne turtalls-sperra i denne fordømte EPROM'en...
Dette feltet har jeg ikke peiling på i det hele tatt men imponerende!
Spennende lesing å se hva du får til ut fra den orginale styreenheten.
Kan du forandre tenningskurver og innsprutskurver som du vil ?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
hva med å legge inn 8 grader ekstra fortenning på lavt turtall og 4 grader ekstra fortenning på høyt turtall ??
Tenker da på tenningsinnstilling alternativene..
orignalt : 10 grader fortenning
Høyt moment på lavt turtall : 18 grader fortennning
Mere hester på høyt turtall : 14 grader fortenning
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Hey. Dette er utrolig bra. Hvordan fikk du ut grafenen ? Excel ?
Du har jo i teorien "chippet" bilen din. Det er jo ikke mulig i følge alle besserwisserne der ute.
Vet du noe om hva resolusjonen på mappet er ? Det kan se ut som om det er minst 3 for load eller MAF/VAF.
Det hadde vært morro om man kunne reprogrammere org ECU til å fungere med turbo. I så fall må man helst ha 6 belastnings soner og ECU må ha et forhold til overtrykk i form av MAF/VAF signal.
På Honda har de jo kommet helt i mål med å reprogrammere standard ECU'n Der er det litt enklere mht. overlading da de har MAP sensor orginalt.
arildh wrote:Hey. Dette er utrolig bra. Hvordan fikk du ut grafenen ? Excel ?
Du har jo i teorien "chippet" bilen din. Det er jo ikke mulig i følge alle besserwisserne der ute.
Vet du noe om hva resolusjonen på mappet er ? Det kan se ut som om det er minst 3 for load eller MAF/VAF.
Det hadde vært morro om man kunne reprogrammere org ECU til å fungere med turbo. I så fall må man helst ha 6 belastnings soner og ECU må ha et forhold til overtrykk i form av MAF/VAF signal.
På Honda har de jo kommet helt i mål med å reprogrammere standard ECU'n Der er det litt enklere mht. overlading da de har MAP sensor orginalt.
Takk
Joda, jeg har "chippet" bilen! Netopp pga besserwisserne at utfordringen fristet..
Plottene er laget i Excel, og som dere kan se på aksene er det 13-15 nivåer for Load og RPM (forskjellig for timing og fuel).
Og i utgangspunktet kan man endre mappene "som man vil", med den begrensing at mappene definerer et tillegg til en basemap, dvs. man kan ikke så lett trekke fra basemappen. Med 0 i fuel vil bilen rusle likevel, f.eks.
Vidar: Takker for gode råd, skal teste det etterhvert.
Noen gode råd når det gjelder Fuel? Bare å pøse på, eller?
Hmm. Så EPROM'en inneholder bare "metadata" som programmet i ECU'n benytter til korrigeringer ? Uansett så ser det jo ut til å være nok å fikle med til at man kan optimalisere mappet for grenrør, eksos og luftfilter.
Om du skaffer en WBO måler kan du bruke samme A/F targets som FM anbefaler for N/A tuning med linken. Står vel på sidene deres en plass.
Jeg har funnet turtallssperra (tror jeg)!
Med hjelp fra en kar på miata.net har jeg funnet ut hvor turtalls-sperra ligger. Første testen førte til lavere sperre, så nå er det bare å tune den andre veien. Noen forslag til hvor man bør stoppe? 8000?
arildh wrote:Hmm. Så EPROM'en inneholder bare "metadata" som programmet i ECU'n benytter til korrigeringer ? Uansett så ser det jo ut til å være nok å fikle med til at man kan optimalisere mappet for grenrør, eksos og luftfilter.
Om du skaffer en WBO måler kan du bruke samme A/F targets som FM anbefaler for N/A tuning med linken. Står vel på sidene deres en plass.
Sakte i svingene... Jeg skjeler fortsatt til temaet for denne tråden, så jeg har tenkt å gjøre dette billigst mulig. Derfor blir det ikke å kjøpe WBO foreløpig.
A/F targets er nok noe jeg gjerne ser etter, ja. Og hvis jeg skal fortsette å stole på de japanske websidene som er grunnlaget for det jeg har gjort så langt, så har de funnet formelen som gjør om fra map-koder til A/F. Så da vil jeg kunne bruke et sett med fuelmaps som er definert i A/F ratio. Har du en link til den infoen? Og kanskje de har timing-maps også?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
I datalog lab, så er en grad på tenninga 4, 2 grader 8 osv.. hvis ikke jeg husker feil.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive