hvordan sjekke om jeg har diff?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Olern
500 RPM
500 RPM
Posts: 55
Joined: 31 Oct 2006, 01:00
Status: Offline

hvordan sjekke om jeg har diff?

Post by Olern »

Når jeg nå skal selge bilen har jeg fått inn et spørsmål som jeg ikke klarer å besvare selv, så jeg overlater det til proffene: Er det diff(erensialsperre) på bilen? Hvordan kan jeg sjekke dette?

Og hvor sjekker jeg når bilen ble importert til norge?
´92 NA Sort Tan skinn Tan soft-top ny i mars, byttet selv:) orginal, bortsett fra powercooler av noe slag
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: hvordan sjekke om jeg har diff?

Post by Hauk »

Olern wrote:Når jeg nå skal selge bilen har jeg fått inn et spørsmål som jeg ikke klarer å besvare selv, så jeg overlater det til proffene: Er det diff(erensialsperre) på bilen? Hvordan kan jeg sjekke dette?

Og hvor sjekker jeg når bilen ble importert til norge?
Diffsperre vet jeg ikke, men førstegangs registrering i Norge står vel i vognkortet?
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Diffsperre kan du sjekke om du setter bilen på bukker og dreie hjulet rundt. følger det andre hjulet i samme retning så har du sperre. går det motsatt så har du ikkje. Kan også teste ved å burne piruetter. Men det anbefalles jo ikkje da. :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

StianOppistov wrote:Diffsperre kan du sjekke om du setter bilen på bukker og dreie hjulet rundt. følger det andre hjulet i samme retning så har du sperre. går det motsatt så har du ikkje. Kan også teste ved å burne piruetter. Men det anbefalles jo ikkje da. :lol:
Litt OT: Vet det er en eller annen form for brems/sperre på min da jeg har prøvd piruett testen :mrgreen: . Når jeg hadde den oppe på bukk for å bytte diff- og girolje i forrige uke benyttet jeg også anledningen til å prøve dreie på hjul testen. Når jeg dreide på hjulet på min rykket det litt i hjulet på andre siden, men det gikk ikke rundt. Kan noen si noe om hva det betyr?
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Du hadde nok ikkje bilen din i gir. og mellomakselen gikk rundt i stedet. er letteste pungtet så får det, men da regner eg også med du ikkje har sperre. da ville den gått rundt, eg har selv åpen diff, klare å sladde osv. men rene piruetter klarer eg desverre ikkje, eller heldigvis, hadde vel slitt mer dekk da. :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Eneste som er 100% sikkert er å se inni...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

StianOppistov wrote:Diffsperre kan du sjekke om du setter bilen på bukker og dreie hjulet rundt. følger det andre hjulet i samme retning så har du sperre. går det motsatt så har du ikkje. Kan også teste ved å burne piruetter. Men det anbefalles jo ikkje da. :lol:
Den funker ikke i alle sammenhenger. Den 1,8 diffen jeg har liggende, som er åpne, så gikk begge hjulene samme vei. men jeg åpnet klokka, for å være helt sikker, og den er "gjennomsiktig".
I de klassene i asfaltracing, hvor diff.brems ikke er tillatt, så jekker vi bilen opp på en side, og ber føreren holde full gass, og bråslippe clutchen. Da finner man ut om det er difbrems... :wink:
Neida, det er ikke full gass, men de må slippe clutchen helt ut mens bilen går på tomgang. Enten så går det greit, eller så innrømmer føreren at det er brems, før jekken velter.
Skal man prøve dette hjemme, så ikke jekk bilen så høyt, og slipp clutchen VELDIG sakte ut, sånn at man kan trå den inn hvis bilen begynner å bevege seg fremover.
Lykke til!
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

cartman: Hva er forskjellen på diffsperre og uten når dere gjør det da? Hva skjer?
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

biXen wrote:cartman: Hva er forskjellen på diffsperre og uten når dere gjør det da? Hva skjer?
Har man diff sperre eller brems, så vil bilen bevege seg fremover, og følgelig velte jekken.
Har man åpen diff, vil det hjulet som er jekket opp gå rundt uten at det blir overført noe belastning til hjulet som står i bakken. Bilen blir da stående i ro.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Har du sjekket DSG Differential Spotter's Guide i garasjen på miata.net!
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

BaktusBror wrote:Har du sjekket DSG Differential Spotter's Guide i garasjen på miata.net!
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
Man må ha ut en drivaksel, eller hele diffen for å se om det er brems eller ikke. Men man kan se forskjell på 1,6 og 1,8 utenfra
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Post Reply