HF-mx5T wrote:
BBS felgene er klassiske på samme måte som boble er klassisk. gammelt og kjent..
Så langt jeg har funnet ut så er BBS-felgene de eneste som både har riktig ET, super-lav vekt og ble levert som orginalfelger til MX-5.
(Dessuten synes jeg de ser fine ut

)
Derfor er de så mye omtalt i de forkjellige MX-5/Miata fora.
Jeg stilte spørsmålet om ikke ET også var viktig for kjøreegenskapene.
Det har nemlig blitt snakket VELDIG mye om vekt på forumet.
(Og VELDIG lite om ET/offset)
Da er det jo artig å lese :
John_91BRG wrote:
På Mazdaen har jeg hatt to sett med 17" felger. Første settet var 7.5x17 ET35, mens nå har jeg 7x17 ET45. Begge settene var påmontert Goodyear F1. Første settet var det bare sporing og dævelskap med, mens med korrekt innpress er sporingen så godt som borte.
Det samme gjelder for Audien også. Prøvde først 8x18 ET35, men det var helt hjelpeløst. Bilen ville knapt nok rette seg opp igjen, og jeg måtte mer eller mindre tvinge den tilbake til "rett-fram" posisjon. I tilleg var den generelt "rølpete" å kjøre.
Nå kjører jeg 2-delte BBS med 43mm innpress, og bilen oppfører seg som en drøm. Ingen tendenser til sporing lenger, og kjørekomforten er som man kan forvente av denne bilen.
Vet det er mange som er uenige med meg, og kjører lav ET for at bilen skal se fetere ut. Problemet er at man venner seg til sporingen, og tror det skal være sånn. Man vet derimot ikke hvilken kjørepresisjon man går glipp av, før man har prøvd "ekte vare".
Og så opplever jeg nøyaktig det samme når jeg setter på mine orginale "sjøstjerne"-felger.
Jeg unner alle å prøve "ekte vare" også
Jeg tror ikke offset er den ENESTE løsningen, men den bør nok tas hennsyn til når man ser på felger og kjøreegenskaper.
Men å si at en MX-5 med riktig offset "har hjula midt under bilen".
Og at den ikke lenger har sportsbil egenskaper er vel litt drøyt.
Erik