Løsne drivaksel
Moderator: Styremedlemmer
- inglar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 558
- Status: Offline
Løsne drivaksel
Driver å bytter foringer nå og må løsne drivakselen fra den horisontale armen der bremseskiven er festet. Husker ikke hva denne armen heter, men håper dere forstår hva jeg mener. Men jeg lurer da på hvordan drivakselen løsnes. Er det den store mutteren som sitter helt ytterst mot hjulet som må av? Bare banke den ut ved hakket og så skru den av? Hvis så lurer jeg også på hvor stor pipe som må brukes?
jeg har pipe som passer.. må også bruke LANG latmannsarm, og husk og banke ut den lille "tappen" som sperrer muttern fra å snurre rundt.. fordel om noen kan stå på bremsen samtidig som denne skal løsnes. Ved montering strammes denne i overkant av 200nm så den sitter helt greit fast 
mener det er 29mm pipe forresten

mener det er 29mm pipe forresten
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- inglar
- 7200 RPM
Da låner jeg nok pipe av deg
Tror vi skal ha noen laaaange rør liggende. Hvis jeg ikke husker helt feil testet jeg med en 30 pipe og den var litt for liten. Har tatt av demperne bak, men kan vel bare feste alt igjen før jeg prøve å få av mutteren. Det tar ikke lange tiden å sette det sammen igjen. Ingenting sitter så hinsiden på bilen heldigvis 

- inglar
- 7200 RPM
Er det bare å løsne støvhetta ved diffen og dra alt ut? ikke noe annet som må løsnes for å få ut drivaksel? Skal samle samme alle delene og ta det med til en som har en garasjepresse, men det er vel liten sjangs for at disse delene blir skadet ved vanlig transport?
Da skal jeg ta en titt til helgen og se hvilken løsning jeg går for
Da skal jeg ta en titt til helgen og se hvilken løsning jeg går for

Ikke rør mansjetten. Det er et klips som holder det på plass inni diffen. Du røsker eller pirker ut den innerste delen av akslelen helt inntil diff-klumpen. Lurer på om ikke disse var grønne på min. Da får du ut selve akselen med splines osv. Smart å tre den delen inn i en pose.
Hvis du skal skifte diff feste foringene må du tømme diffen for olje btw. Ikke nødvendig om kun akslingene skal ut.
Hvis du skal skifte diff feste foringene må du tømme diffen for olje btw. Ikke nødvendig om kun akslingene skal ut.
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
husker ikke størrelse på denne men muttertrekker tok denne lett som f så er det bare å dra huben av akslingen
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
-
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 718
Mine satt så ille at jeg, knakk 3 stk latmannsarmer(gikk 2stk bare på den ene sida bak),
og fikk lånt en kraftig slagtrekker fra et Volvo lastebilverksted -som heller ikke hjalp.
Fikk dem ikke av på annet vis enn å splitte mutterene.
og fikk lånt en kraftig slagtrekker fra et Volvo lastebilverksted -som heller ikke hjalp.
Fikk dem ikke av på annet vis enn å splitte mutterene.

Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
- AJF
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 282
PÅ NB er 32 mm pipe som trengs for å løsne den bolten.
På min kom den på venster side greit løs, mens den på høyre side var et helvete... Røk en latmannsarm i prosessen med å få den løs, men til slutt kom den ved hjelp av en 32mm fastnøkkel som ble tilpasset til å passe inn i et 2m langt stålrør.
Var jeg deg ville jeg sjekket hvordan disse mutterne sitter, har du flaks løsner de greit, og da er jo saken biff
Sitter de derimot, ville jeg fulgt arildh sin fremgangsmåte 
På min kom den på venster side greit løs, mens den på høyre side var et helvete... Røk en latmannsarm i prosessen med å få den løs, men til slutt kom den ved hjelp av en 32mm fastnøkkel som ble tilpasset til å passe inn i et 2m langt stålrør.
Var jeg deg ville jeg sjekket hvordan disse mutterne sitter, har du flaks løsner de greit, og da er jo saken biff