Løsne drivaksel

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Løsne drivaksel

Post by inglar »

Driver å bytter foringer nå og må løsne drivakselen fra den horisontale armen der bremseskiven er festet. Husker ikke hva denne armen heter, men håper dere forstår hva jeg mener. Men jeg lurer da på hvordan drivakselen løsnes. Er det den store mutteren som sitter helt ytterst mot hjulet som må av? Bare banke den ut ved hakket og så skru den av? Hvis så lurer jeg også på hvor stor pipe som må brukes?
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

jeg har pipe som passer.. må også bruke LANG latmannsarm, og husk og banke ut den lille "tappen" som sperrer muttern fra å snurre rundt.. fordel om noen kan stå på bremsen samtidig som denne skal løsnes. Ved montering strammes denne i overkant av 200nm så den sitter helt greit fast :P

mener det er 29mm pipe forresten
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Da låner jeg nok pipe av deg :D Tror vi skal ha noen laaaange rør liggende. Hvis jeg ikke husker helt feil testet jeg med en 30 pipe og den var litt for liten. Har tatt av demperne bak, men kan vel bare feste alt igjen før jeg prøve å få av mutteren. Det tar ikke lange tiden å sette det sammen igjen. Ingenting sitter så hinsiden på bilen heldigvis :D
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Spar deg masse arbeid:
1. Løsne hubben med bremseskiven og akslingen på plass fra både øvre og nedre bærearm.
2. Røsk ut akslingen, evt pirk den ut med et flatjern helt inntil diffen.
Det er kun snakk om en foring øverst på hubben. Denne går fint å presse ut/skifte med akslingen i.
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Er det bare å løsne støvhetta ved diffen og dra alt ut? ikke noe annet som må løsnes for å få ut drivaksel? Skal samle samme alle delene og ta det med til en som har en garasjepresse, men det er vel liten sjangs for at disse delene blir skadet ved vanlig transport?

Da skal jeg ta en titt til helgen og se hvilken løsning jeg går for :D
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Ikke rør mansjetten. Det er et klips som holder det på plass inni diffen. Du røsker eller pirker ut den innerste delen av akslelen helt inntil diff-klumpen. Lurer på om ikke disse var grønne på min. Da får du ut selve akselen med splines osv. Smart å tre den delen inn i en pose.
Hvis du skal skifte diff feste foringene må du tømme diffen for olje btw. Ikke nødvendig om kun akslingene skal ut.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

si fra inglar. jeg har fått teken på å vippe ut drivaksler :P tar to min per side.. tenkte ikke over at du bare skal presse den foringa. da er selvsagt arild sin ide enkleste..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Da vi jeg sikkert banke på nede til fredag elle rlørdag hvis du er der da. Starter bare med alt foran så lenge.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

husker ikke størrelse på denne men muttertrekker tok denne lett som f så er det bare å dra huben av akslingen
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

til meg var det motsatt. Fikk den ikke av. Brukte 1 meter latmannsarm.
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

Mine satt så ille at jeg, knakk 3 stk latmannsarmer(gikk 2stk bare på den ene sida bak),
og fikk lånt en kraftig slagtrekker fra et Volvo lastebilverksted -som heller ikke hjalp.
Fikk dem ikke av på annet vis enn å splitte mutterene. :?
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Ja da ser det ut til at jeg tak å drar ut hele drivakselen :lol:
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

PÅ NB er 32 mm pipe som trengs for å løsne den bolten.

På min kom den på venster side greit løs, mens den på høyre side var et helvete... Røk en latmannsarm i prosessen med å få den løs, men til slutt kom den ved hjelp av en 32mm fastnøkkel som ble tilpasset til å passe inn i et 2m langt stålrør.

Var jeg deg ville jeg sjekket hvordan disse mutterne sitter, har du flaks løsner de greit, og da er jo saken biff :) Sitter de derimot, ville jeg fulgt arildh sin fremgangsmåte :)
Post Reply