oljelekkasje

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
svingnyter
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 15 Sep 2014, 09:09
Medlemsnummer: 1169
Location: Tynset
Status: Offline

oljelekkasje

Post by svingnyter »

Ser jeg har en oljelekkasje helt i bakkant mellom toppen og blokka på venstre side (førerside).Går det en oljekanal til toppen fra blokka på den plassen slik at det er toppakningen som er synderen (-95mod 1.6)? Eller er det den berømte O-ringen på kamsensoren som er synderen slik at oljen renner til venstre og nedover.Veldig vanskelig å se.Noen med erfaring her?
User avatar
brokkoli
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2014, 16:36
Medlemsnummer: 1158
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Re: oljelekkasje

Post by brokkoli »

Prøv å kjenn med fingeren etter olje. Prøv å lys ned og eventuelt ta bilder med mobilen der du sliter å se. Jeg byttet O-ringen på kamsensoren fordi jeg mistenkte at det var lekasje derfra. Måtte ta av toppdekselet for å se skikkelig hvor sporet var fordi jeg ikke greide å få kamsensoren inn igjen mens toppdekselet var på.

Olje forsvinner fortsatt for min del, tror jeg må ta å bytte pakninga på toppdekselet. Jeg tror det kan være lurt å ta begge 2 i samme slengen.
svingnyter
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 15 Sep 2014, 09:09
Medlemsnummer: 1169
Location: Tynset
Status: Offline

Re: oljelekkasje

Post by svingnyter »

Ta bilde med mobilen der jeg ikke klarer og se er jo en glimrende ide.Takk for den!En grei måte og se om det går oljekanaler på det nevnte sted er jo selvsagt og se på en ny toppakning.For meg ser det ut som det går vannkanaler opp i hvert hjørne på disse motorene (er vant til skikkelige V8 som er noe helt annet).Regner derfor med at det er O-ringen på denne også.Toppdekselpakningen er tett men skal skiftes uansett da jeg ikke vet sikkert når det ble byttet regreim på denne og forrige eiere stoler jeg ikke på uansett.Denne motoren får full service med bytting av absoluttelig alt.
svingnyter
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 15 Sep 2014, 09:09
Medlemsnummer: 1169
Location: Tynset
Status: Offline

Re: oljelekkasje

Post by svingnyter »

For din del så kan det vel være et greit tidspunkt og sjekke om motoren din forbrenner olje hvis den forsvinner uten synlig stor lekkasje.
User avatar
brokkoli
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2014, 16:36
Medlemsnummer: 1158
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Re: oljelekkasje

Post by brokkoli »

Jeg tenkte å ta en kompresjonstest. Mulig det går an å bruke biltema sin kompresjonstester til 200kr: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... er-151314/ fant ut på nettet at denne skal passe.

Kan hende det er kjekt å ta en kompresjonstest for din del også?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Husk å ikke blande sammen toppakning og toppdekselpakning.
Kompresjonstest er billig, enkelt og veldig lurt å ta.
Klubben har en som lånes bort gratis.
Olje bak på motoren er i 98.37% av tilfellene gåen simring/oljepakning på CAS-sensoren.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
svingnyter
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 15 Sep 2014, 09:09
Medlemsnummer: 1169
Location: Tynset
Status: Offline

Re: oljelekkasje

Post by svingnyter »

Når det gjelder og blande sammen toppakning og toppdekselpakning så tror jeg at jeg skal klare og skille av de forskjellige pakninger da jeg har skrudd på motorer siden jeg var 14 år og jeg snart er 50 nå så.....ok.Kompresjon trenger ikke ha noe med oljeforbruk og gjøre da du kan ha en bra kompresjon men kan ha dårlige oljeringer og dårlige ventiltettinger som lekker en del olje.Jeg sjekker bestandig toppaktninger for og se hvor olje/vannkanalene går for og sjekke hvor det evnt kan oppstå lekkasjer.Derfor spurte jeg om om noen hadde erfaring med oljelekkasje med tidligere nevnte sted,men jeg har i ettertid sjekket bilder av orginalpakninger.
Post Reply