foringer

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

foringer

Post by DrHolm »

hvor lønner det seg å bestille sett med foringer?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

da har jeg bestillt på mx5parts :D

kunne ikke vente...
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Lykke til med den jobben :? Mye mas.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

veldig mye mas .. på min var spess boltene ytterst på nedre bærearm bak en utfordring..
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Hehe virker som mas ja, vurdere selv slike foringer, men kjøper eg nok brukte bærearmer først på ebay og setter de i der først. sparer masse tid da.. og en eventuell yrkesskole skal få prøve seg, men kom tilbake med tilbakemelding,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

med tanke på resultatet, så tror jeg det skal gå bra :D

men tid tar det nok...

tar jobben på grorud- motorsenter, er presse der.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

fredagsBømp :mrgreen:
Drar opp gjenn denne tråden her.

Noen som har erfaringer rundt ulike merker?

tenker då på feks:

(mx5parts) Polybush
(Good-win) Powerflex
(flyinmiata) Super Pro

Eller er det lite og ingen forskjell?

Står på nippen til å bestille deler fra Good-win og lure på om eg skal bestille fra der, noen formeninger?
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Kjøpte mine fra flyinmiata. Ikke noe å utsette på dem, men jobben er tidkrevende, og presse og tålmodighet er å anbefale...
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Har polybush fra MX5Parts. Godt fornøyd, knirker ikke, lette å få på plass.
Husk ar boltene helst bør torques med vekt på hjula.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Pelle wrote:Har polybush fra MX5Parts. Godt fornøyd, knirker ikke, lette å få på plass.
Husk ar boltene helst bør torques med vekt på hjula.
Har man frittflytende foringer, slik som SuperPro, er det ikke nødvendig.
Etter å ha skrudd til skruene med moment, kan jeg fortsatt bevege armen fritt opp/ned uten problem.
Originale foringer eller andre faste, derimot, MÅ skrus til når bilen står på hjula.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

cartman wrote:
Pelle wrote:Har polybush fra MX5Parts. Godt fornøyd, knirker ikke, lette å få på plass.
Husk ar boltene helst bør torques med vekt på hjula.
Har man frittflytende foringer, slik som SuperPro, er det ikke nødvendig.
Etter å ha skrudd til skruene med moment, kan jeg fortsatt bevege armen fritt opp/ned uten problem.
Originale foringer eller andre faste, derimot, MÅ skrus til når bilen står på hjula.
Er usikker på definisjonen på "frittflytende"
Er foringene fra MX5Parts dette?
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Pelle wrote:Er usikker på definisjonen på "frittflytende"
Er foringene fra MX5Parts dette?
Vanlige foringer er presset fast i bærearmen, og beveger seg ikke i det hele tatt. Denne typen må strammes til når bilen står med alle fire hjulene på bakken.
De fleste ettermarkedsforinger laget av polyuretan eller andre plast/gummi materialer har en løs hylse i senter av foringen, som man trer bolten gjennom. Disse er beregnet å kunne bevege seg fritt i plast/gummihylsen, og kan trekkes til mens bilen henger i luften.
Etter at de er trukket til, kan man også bevege armen fritt opp og ned, noe man i liten grad kan når det er faste foringer, slik de originale.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Takker for skoleringen Cartman.
Da tror jeg at mine er frittflytende.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Drar frem igjen denne tråden jeg også, siden jeg skal bestille nye foringer snart. De foringene som er "flytende" har etter det jeg kan lese på Miata.net en tendens til å låse seg og/eller knirke etter en stund og må smøres jevnlig, noe som er en svært omfattende jobb...

Har noen her tilsvarende erfaringer? Og isåfall, er det noen som har boret hull og satt inn feste for grispresse?
J_Man wrote:Exactly - and the polybushings need to be lubed often. I've talked recently to some folks with lots of setup experience who had tried the SuperPro and Powerflex bushings and the answer is if you want these to work properly you have to disassemble the suspension and relube the bushings every 3-4 months!!!
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ge=1&pp=25&
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

Husk å bestill nye just.skrue/boltene og Stian....
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/662

Synest dette hørest merkelig ut, har vel vore så lenge på markedet og utprøvd? Nei det trur ikkje det skal vere nødvendig å ha smørenippler.....

Lykke til :wink: brr
-her har du et stemningsbilde fra i sommer
Image
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Post Reply