Hvor hardt skal mutteren til kam-reimskiva sitte?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Hvor hardt skal mutteren til kam-reimskiva sitte?

Post by BaktusBror »

Hei!

Image

Jeg holder på å skifte kammer, men tør ikke bruke for mye vold før jeg har "lyttet til erfarne fjellfolk". Jeg klarer ikke å få løsnet den forb. 14mm bolten i senter av reimskiva på inntaks-kammen... har prøvd med håndmakt og pipenøkkel, mothold med skiftnøkkel rundt kamakselen. Noen gode råd?
User avatar
torehoien
500 RPM
500 RPM
Posts: 99
Joined: 22 Aug 2007, 21:44
Location: Vigrestad
Status: Offline

Post by torehoien »

49-61N-m (5.0-6.2m-kg, 36-45 ft-lb)
Blå miata :):)
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

torehoien wrote:49-61N-m (5.0-6.2m-kg, 36-45 ft-lb)
Hvor fant du ut det, Tore ?? :wink:

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
torehoien
500 RPM
500 RPM
Posts: 99
Joined: 22 Aug 2007, 21:44
Location: Vigrestad
Status: Offline

Post by torehoien »

hemmelig :twisted:
Blå miata :):)
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

55 nm ifølge Enthusiast's Worksop Manual....

Men mitt problem er at dritten sitter dønn fast, 100nm hjelper ikke. Jeg tror jeg kanskje må skru ut kammen med skiva på, og så spenne den opp i skustikka og dra løs med latmannsarm.
User avatar
torehoien
500 RPM
500 RPM
Posts: 99
Joined: 22 Aug 2007, 21:44
Location: Vigrestad
Status: Offline

Post by torehoien »

du kan jo prøve med latmannsarm slik det står nå.. og så få en til og holde med ei stor rørtang der du har skiftenøkkelen nå :roll:
Blå miata :):)
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

torehoien wrote:du kan jo prøve med latmannsarm slik det står nå.. og så få en til og holde med ei stor rørtang der du har skiftenøkkelen nå :roll:
Jeg jobber alene, og jeg er redd for at rørtanga glipper og skader aluminiumen i toppen. Tror jeg prøver skrustikke-metoden. Reima er helt slakk rundt skiva, så det bør gå greit å få løsnet uten skader..?
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

du må få hjelp til å holde skiftnøkkeln, og "sjokke" bolten ved å slå på latmannsarmen med en 1kg hammer feks
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Har alltid bare brukt en fastnøkkel eg. og slått på den. da kommer den som oftest, aldri tenkt på at det faktisk er spor til å holde igjen eg, aldri hatt noen problemer. Sitter godt disse ja, men er vel en fordel., tror det ville blitt masse arbeid om den løsnet, er noen så brukter locktite på disse også..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply