Bråstopp!
Moderator: Styremedlemmer
- Sophus
- 500 RPM
- Posts: 61
- Joined: 27 Aug 2007, 11:30
- Medlemsnummer: 662
- Location: Skullerud, Oslo
- Status: Offline
Bråstopp!
Nå på fredag hadde jeg en dårlig opplevelse. Mitt i rushet på vei fra trafikkmaskinen og opp mot Ekebergtunellen døde motoren. Etter redning av VIking står "dyret" hjemme. Jeg har forsøkt å starte den og den tenner men vil ikke gå. Så jeg mistenker noe i bensintilførselen. Er det noen her inne som har noe erfarging og kan gi meg noe tips. Er det noen filtere eller liknende som kan gå tett?
Tor
Tor
/Tor
Mx5 1993 1,8 laguna blå
V70 D5 2003
C30 D5 2007
Mx5 1993 1,8 laguna blå
V70 D5 2003
C30 D5 2007
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Hvis du prøver å starte den, drar den på starter`n, kjenn om det lukter bensin fra potta.. Krever at man drar den noen runder dog..
Kommer det bensinlukt så ville jeg skrudd ut en plugg og sjekka om det var gnist når man "kinner"..
Regner med du har sjekka at det faktisk er bensin på bilen?
Kommer det bensinlukt så ville jeg skrudd ut en plugg og sjekka om det var gnist når man "kinner"..
Regner med du har sjekka at det faktisk er bensin på bilen?

Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- Kri(ma)z(da)
- 0 RPM
- Posts: 42
- Joined: 04 Jun 2009, 11:05
- Location: Tønsberg
- Status: Offline
- Sophus
- 500 RPM
- Posts: 61
- Joined: 27 Aug 2007, 11:30
- Medlemsnummer: 662
- Location: Skullerud, Oslo
- Status: Offline
Jeg sjekket bensinpumpa og filteret som sitter på den nede i tanken. Begge i fin form. Den prøver å starte (2/10 sek) før den dør igjen. Vi prøvde å sprute bensin rett ingasspjeldet noe som fikk den til å gå noen halvhjertede runder. Så for meg virker det som om det er noe med en eller annen styring. Er det noe her på forumet som er innehaver av feilkodeavleser for Mazda?
I mellomtiden takk for gode råd!
PS. Ja, det er full tank Ds.
I mellomtiden takk for gode råd!
PS. Ja, det er full tank Ds.
/Tor
Mx5 1993 1,8 laguna blå
V70 D5 2003
C30 D5 2007
Mx5 1993 1,8 laguna blå
V70 D5 2003
C30 D5 2007
Det er nok coilen som har sagt takk for seg. Coilpakka er delt i to, og det er nok bare den ene som har gått. Ta ut ledningene fra den ene pakka og prøv.Sophus wrote:Jeg sjekket bensinpumpa og filteret som sitter på den nede i tanken. Begge i fin form. Den prøver å starte (2/10 sek) før den dør igjen. Vi prøvde å sprute bensin rett ingasspjeldet noe som fikk den til å gå noen halvhjertede runder. Så for meg virker det som om det er noe med en eller annen styring. Er det noe her på forumet som er innehaver av feilkodeavleser for Mazda?
I mellomtiden takk for gode råd!
PS. Ja, det er full tank Ds.
1990 Miata 1,6
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Feilkodeleser er veldig enkelt å lage selv, se oppskrift på det danske forumet (link)Sophus wrote:Jeg sjekket bensinpumpa og filteret som sitter på den nede i tanken. Begge i fin form. Den prøver å starte (2/10 sek) før den dør igjen. Vi prøvde å sprute bensin rett ingasspjeldet noe som fikk den til å gå noen halvhjertede runder. Så for meg virker det som om det er noe med en eller annen styring. Er det noe her på forumet som er innehaver av feilkodeavleser for Mazda?
I mellomtiden takk for gode råd!
PS. Ja, det er full tank Ds.
Sjekk om det er gnist på alle pluggene/ ledningene, hvis det er gnist kan det være feiltenning, sjekk tenningen at den er riktig, fikk et tillsvarende prob på min, da hadde reg reimen hoppet av 6 tenner på begge kammene og kon da i feilt tenningsregister, var en reg strammer som feilet.
-Pajero 3,2 DID 01
x90 miata grå
x90 miata rød
xVW passat 98 stv tdi
x93 miata blå
xToyota supra MKIV euro-spec 94. 575rhp
xCitroen saxo el. 02
xOpel rekord 19L 67.
xHonda crx delsol vti 93
xPeugeot 205 1,9GTI 90. + en 1,6 gti
x 2 stk VW polo 1,3 88.
x90 miata grå
x90 miata rød
xVW passat 98 stv tdi
x93 miata blå
xToyota supra MKIV euro-spec 94. 575rhp
xCitroen saxo el. 02
xOpel rekord 19L 67.
xHonda crx delsol vti 93
xPeugeot 205 1,9GTI 90. + en 1,6 gti
x 2 stk VW polo 1,3 88.
Veivakselsensoren? Starter bare så vidt, harker i 2-3 sekunder og dør ut. Skjedde med min i fjor
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... t=CAS+test

http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... t=CAS+test
Sort MX5 Miata NA 1,8 -94 med C-pakke
BMW 520i -2000
BMW 520i -2000
Re: Bråstopp!
Hva var problemet. Regner med at bilen går nå....Sophus wrote:Nå på fredag hadde jeg en dårlig opplevelse. Mitt i rushet på vei fra trafikkmaskinen og opp mot Ekebergtunellen døde motoren. Etter redning av VIking står "dyret" hjemme. Jeg har forsøkt å starte den og den tenner men vil ikke gå. Så jeg mistenker noe i bensintilførselen. Er det noen her inne som har noe erfarging og kan gi meg noe tips. Er det noen filtere eller liknende som kan gå tett?
Tor
1990 Miata 1,6
Vet ikke om dette gjelder for flere merker, men jeg nevner det likevel. Det skjedde med min BMW 318i E-30.
Jeg kjørte og ante fred og ingen fare, før motoren bare døde plutselig.
Den nektet å starte, og var totalt livløs.
MEN
Når bilen var kald startet den uten problem og gikk på tomgang. Så gikk den seg varm, og gikk fortsatt på tomgang.
Startet jeg å kjøre, så døde den igjen og ville ikke starte før den var kald.
Problemet var bensinpumpa. Den gikk helt til den ble varm, og med en gang den fikk belastning så døde den.
Så vær obs på at den kan funke delvis.. Jeg ville ikke gitt meg med bensinpumpa i hvert fall..
Jeg kjørte og ante fred og ingen fare, før motoren bare døde plutselig.
Den nektet å starte, og var totalt livløs.
MEN
Når bilen var kald startet den uten problem og gikk på tomgang. Så gikk den seg varm, og gikk fortsatt på tomgang.
Startet jeg å kjøre, så døde den igjen og ville ikke starte før den var kald.
Problemet var bensinpumpa. Den gikk helt til den ble varm, og med en gang den fikk belastning så døde den.
Så vær obs på at den kan funke delvis.. Jeg ville ikke gitt meg med bensinpumpa i hvert fall..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Sophus
- 500 RPM
- Posts: 61
- Joined: 27 Aug 2007, 11:30
- Medlemsnummer: 662
- Location: Skullerud, Oslo
- Status: Offline
Problemet er at motoren ikke starter ordentlig i det hele tatt. Den gir tilslag men starter ikke opp.
Det jeg har sjekket til nå er luftmengemåler, timing av motor (ingen forskyvning) bensinpumpe og filter og tilslutt sjekket at bensinen kommer hele veien gjennom til returslangen.
Blir vel å sjekkes cas før jeg gir opp og leverer dyret på verksted.
Det jeg har sjekket til nå er luftmengemåler, timing av motor (ingen forskyvning) bensinpumpe og filter og tilslutt sjekket at bensinen kommer hele veien gjennom til returslangen.
Blir vel å sjekkes cas før jeg gir opp og leverer dyret på verksted.
/Tor
Mx5 1993 1,8 laguna blå
V70 D5 2003
C30 D5 2007
Mx5 1993 1,8 laguna blå
V70 D5 2003
C30 D5 2007
Holder en knapp på styreenheten...
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg