Temp på diff og gir olje ved banekjøring.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

nope-mx5 wrote:Jeg ville sjekka med noen som faktisk har brukt den på mx5, evt. som har brukt den mye og hardt.

Er dessverre mye snakeoil ute og går :)

500,- pr.liter er jo helt tullete...
Omtrent dyrere en spesialolja fra Shell til Ferrari Enzo...

-n
Wankelgutta i Drammen sverger til denne. Samme med ymse GT-R og GT-X der borte. Da holder den nok til frisørbiler.

Tullete er det heller ikke. Det er bare dobbel pris i forhold til f.eks Redline.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Til diffen som ikke er så stor mengde ville jeg nok vurdert det om jeg kjørte på bane mye. Til motorolja så bør man heller bare bytte ofte.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Hauk wrote:
nope-mx5 wrote:Jeg ville sjekka med noen som faktisk har brukt den på mx5, evt. som har brukt den mye og hardt.

Er dessverre mye snakeoil ute og går :)

500,- pr.liter er jo helt tullete...
Omtrent dyrere en spesialolja fra Shell til Ferrari Enzo...

-n
Wankelgutta i Drammen sverger til denne. Samme med ymse GT-R og GT-X der borte. Da holder den nok til frisørbiler.

Tullete er det heller ikke. Det er bare dobbel pris i forhold til f.eks Redline.
Vesentlig mer en dobbel pris av Redline...
Man kjøper ikke Redline på Mekonomen...

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Jo, man kjøper faktisk redline hos mekonomen. Det er en av merkene deres. Alle butikkene har eller har tilgang til å bestille denne over natten.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

nope-mx5 wrote:Vesentlig mer en dobbel pris av Redline...
Man kjøper ikke Redline på Mekonomen...
Den koster 500 spenn for 1 liter. Hvorvidt det er 2 gangern eller 3 gangern av merke X, og hvor man måtte handle merke X er uvesentlig.

Hadde ikke jeg akkurat bytta olje på diff og gir én uke før jeg ble obs på denne så hadde jeg prøvd den. Jeg ble overbevist i hvert fall.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Banzaibaggen wrote:Jo, man kjøper faktisk redline hos mekonomen. Det er en av merkene deres. Alle butikkene har eller har tilgang til å bestille denne over natten.
Mitt poeng er at Mekonomen er såpass dyre at man ikke handler der...
Det gjelder forsåvidt på utrolig mye av produktene de har.
(Men klart, er jo en del her inne som til tider virker som de vil bruke mye mer en nødvendig på ting...)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

2 år og 23000km siden sist bytte av diff olje, så i helgen ble det ny olje på diffen min, endte opp med Redline sin Heavy Weight ShockProof olje, den skal vistnok bidra til 20% lavere temp i diffen i forhold til andre gir/diff oljer.

http://www.redlineoil.com/products_gear ... tegoryID=6
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Var på banen igjen i helga.
Denne gangen har jeg wrappa den delen som passeer diff samt forlenget wrappinga fra downpipe ut forbi girkassa med Biltema heat wrap uten sølvpapir.

Ca. 22-25 grader i luften
Etter 10 runder var temp
DIff: 101 C
Gir: 100 C

Varme fra eksos har med andre ord mye å si.

Temp på diff går raskt ned i løpet av en avkjølingsrunde.
Girkasse holder godt på tempen.

100 grader kan man leve med til mitt bruk.
Mitt råd er å wrappe disse områdene. Spes om man har 3" som går veldig nærme diffen og girkassa.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

arildh wrote:Ca. 22-25 grader i luften
Etter 10 runder var temp
DIff: 101 C
Gir: 100 C
Hvilke opplegg har du på målingene, instrument, eller logging? Har du noen bilder/howto fra opplegget ditt? Dette er intr. lesing!

andre
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Skrev noen ord om det i bloggen min :

http://www.mazdaspeedy.com/2009/02/temp ... -diff.html
http://www.mazdaspeedy.com/2008/06/addi ... ogger.html
http://www.mazdaspeedy.com/2007/08/wise ... ogger.html

Jeg kan logge alt det men det er egentlig bare max temp som er av interesse og det ser jeg realtime i displayet.
Om jeg skulle gjøre ting på nytt ville jeg skaffet en annen dashlogger. Denne: http://www.plxdevices.com/datalogger.html
Eller AIM sin om den var litt billigere da den logger alle data fra Hydra sprutet.

Image
Image
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Og da var det plutselig flere ting på ønskelisten :?
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

Hm ja har søkt litt rundt dei siste dagane etter slikt, vil jo verte en heil haug med målera inne i bilen vist en skal ha alle....en enkel data logger er tingen.
Denne virker jo egnet + en kiwi wifi!

-andre-
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

Dette blir litt off topic. Men tilbake til det med diff og girkasse.
Har MSM samme girkasse og diff som 10th anh bilene?
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

bortimot.. er noen små forskjeller. hva angår diffen er det i hovedsak kun endringer på utveksling..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

var det ikke forskjellig dim. på stikk-akslingene og?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Post Reply