felgstørrelse...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vidar wrote:215/45-16 gir like mye grep som 185/60-14
HF-mx5T wrote:195/50-15 er ihvertfall digg å kjøre på, men.. etter en stund føler man at man trenger mer grep
215/45-16 er likevel en litt "uheldig" dimensjon, da rulleomkretsen blir mye større enn standard, og som tidl. nevnt fører til mye dårligere aks.

215/40-16 imidlertid har så tett opp til original rulleomkrets en kan komme med 16" dekk.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

motorhead, jeg kjørte med nesten nedslitte 195/50-15 i går ja.. har under 1mm mønster igjen..
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

HF-mx5T wrote:motorhead, jeg kjørte med nesten nedslitte 195/50-15 i går ja.. har under 1mm mønster igjen..
Skulle ta noen tider på deg, men hver gang gikk du inn eller hadde en rolig siste runde.... Var visst bare meg med MX-5 som ikke kjørte :oops:
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

prøver igjen!

Post by Daniel »

Hei!

Jeg prøver å få svar igjen siden jeg ikke fikk helt svar på spørsmålet mitt på siste inlegg...

HEI!
Klarer ikke å finne tilbake dit,
Men jeg mener å ha lest her et sted at den perfekte dimensjonen er 195/50-R15 med tanke på kjøreegenskaper.
Mener det var grunnleggeren/ingeniøren bak mx5 som hadde utalt det...?
Stemmer dette med at 195/50-R15 gir de beste kjøreegenskaper??
Hilsen Daniel
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Eg kjører med 205-45-16 dette virker som en bra kombinasjon...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg har lest det samme i boka Mazda Miata Performance Handbook men det påpekes at det er pga. fjærer og dempere er satt opp til å matche standard dekk og felger.
Hvis man klasker på gule koni og stivere fjærer så er jo denne balansen føkka opp uansett.
Jeg vil også tro at lette 16-17" med ET så nærme som mulig 45 vil være over 90% optimalt med standard understell så lenge hjulvinklene er ok.
Den nye MazdaSpeed MX-5 Turbo kommer jo med 17" og det er vel ingen som har klaget over veiegenskapene på den bilen.

Hvis ikke du har tenkt å jage sekunder på banekjøring er det vel egentlig uvesentlig hva du klasker på bilen. Jeg har kjørt på bane en del ganger denne sesongen og jeg har ALDRI vært i nærheten av å presse bilen så hardt på vanlige veier. ( og det synes jeg ikke andre skal gjøre heller....)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Bruker samme dimensjon selv.
Kjørte Falken dekk før, men har gått over til Toyo Proex T1S. Og det anbefales... Mindre dekkstøy og sporer ikke..
Mazdafreaks wrote:Eg kjører med 205-45-16 dette virker som en bra kombinasjon...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply