Jeg begynner alltid med en skikkelig avfetting av lakken- til dette bruker jeg sitrus-rens på sprayboks. Den er svindyr, men effektiv (skader ikke lakken) og med litt vettug bruk holder den til 4 biler. Sprayer på VF skjerm og lar det stå i ca 2 minutter- sprayer på VFdør og vasker av skjermen med så varmt såpevann som mulig. Sprayer på VBdør og vasker VFdør osv osv. Vasker kun opp til vinduet da det er der driten sitter- asfalt etc. Resten av bilen vaskes normalt med varmt vann.
Har skal all gammel voks og ritt og lort vekk- det skal slites av noen my med lakk, uansett. Om mulig - blås med trykkluft i alle sprekker rundt lister etc og teip inn alle deler av plast som suger voks. (Disse delene kan og høyttrykkspyles og skrubbes med tannbørste feks etterpå, om man skulle søle).
Så går jeg på med polermaskin - en skikkelig en- 750- 900 rpm holder- grov pad, grovt slipemiddel- starter som regel med medium Autoglym-pad og Autoglym 3B slipemiddel. Dette skal gjøres med godt trykk på maskinen - plata skal bli så varm at det er ubehagelig å ta på den. Resultatet viser seg etterhvert. Styr maskinen slik at den tar med seg middelet etterhvert som man går. Påfyll ca 2-3 ggr pr bildel.
OBS! Bruk handa rundt alle steder der maskinen ikke kommer til med hele flaten liggende. Kanter man maskinen tar det nullkommaniks før man er igjennom lakken og det blir lakkering som og setter hele prosjektet flere skritt tilbake.
Alle profiler må og tas for hånd i gropa.
Etter første runde går jeg over til myk pad(AG) og en lett runde med samme middel- før jeg bruker Super Resin Polish og tar en runde til.
Er dette nå gjort nøyaktig hele veien er man klar for håndglansing- nå også med Super Resin Polish, men først- vask bilen skikkelig med vann og såpe.
Dette er en silikonfri voks som legger igjen noe tilsvarende et halvt vokslag. Det er viktig å bruke mye filler her. Gammalt bommullssengetøy og t-skjorter er tingen. Bruk for all del ikke
noe som helst av papirprodukt eller twist til dette- uansett hva reklamen sier.
Nå er bilen klar til voksing- bruk en voks du liker. Jeg bruker AutoGlym Radiant Wax (5-liter fra Lakkspesialisten)
Jeg holder meg til AutoGlym sine produkter fordi jeg etter mange år med proff polering har konkludert at disse er best og enklest til mitt bruk.
Legg minst fem lag med voks
Tilslutt- skru en jording under bilen- en slik gummidings som subber i bakken(skjul den godt midt under så du slipper: "Øyyyh! Da henge nåko onda bilen din!", fem ganger om dagen).
Denne gjør at bilen kan gå i opptil tre dager uten å samle støv.
Do U love Ur Car?? Vask den med kaldt vann og rein svamp to til tre ganger pr uke. Det er sommerbilen og den skal skinne. Tørk av med pusseskinn- tørk av med rein bommulsklut eter det. Med litt trening tar det en liten halvtime.
Løo Lakk & Løye- Kvinnherad.