poleringsmaskin,,

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

luckyluke
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

Oppfiksing av gammel lakk

Post by luckyluke »

Tips til falmede lakker.
Jeg begynner alltid med en skikkelig avfetting av lakken- til dette bruker jeg sitrus-rens på sprayboks. Den er svindyr, men effektiv (skader ikke lakken) og med litt vettug bruk holder den til 4 biler. Sprayer på VF skjerm og lar det stå i ca 2 minutter- sprayer på VFdør og vasker av skjermen med så varmt såpevann som mulig. Sprayer på VBdør og vasker VFdør osv osv. Vasker kun opp til vinduet da det er der driten sitter- asfalt etc. Resten av bilen vaskes normalt med varmt vann.
Har skal all gammel voks og ritt og lort vekk- det skal slites av noen my med lakk, uansett. Om mulig - blås med trykkluft i alle sprekker rundt lister etc og teip inn alle deler av plast som suger voks. (Disse delene kan og høyttrykkspyles og skrubbes med tannbørste feks etterpå, om man skulle søle).
Så går jeg på med polermaskin - en skikkelig en- 750- 900 rpm holder- grov pad, grovt slipemiddel- starter som regel med medium Autoglym-pad og Autoglym 3B slipemiddel. Dette skal gjøres med godt trykk på maskinen - plata skal bli så varm at det er ubehagelig å ta på den. Resultatet viser seg etterhvert. Styr maskinen slik at den tar med seg middelet etterhvert som man går. Påfyll ca 2-3 ggr pr bildel.
OBS! Bruk handa rundt alle steder der maskinen ikke kommer til med hele flaten liggende. Kanter man maskinen tar det nullkommaniks før man er igjennom lakken og det blir lakkering som og setter hele prosjektet flere skritt tilbake.
Alle profiler må og tas for hånd i gropa.

Etter første runde går jeg over til myk pad(AG) og en lett runde med samme middel- før jeg bruker Super Resin Polish og tar en runde til.
Er dette nå gjort nøyaktig hele veien er man klar for håndglansing- nå også med Super Resin Polish, men først- vask bilen skikkelig med vann og såpe.
Dette er en silikonfri voks som legger igjen noe tilsvarende et halvt vokslag. Det er viktig å bruke mye filler her. Gammalt bommullssengetøy og t-skjorter er tingen. Bruk for all del ikke
noe som helst av papirprodukt eller twist til dette- uansett hva reklamen sier.

Nå er bilen klar til voksing- bruk en voks du liker. Jeg bruker AutoGlym Radiant Wax (5-liter fra Lakkspesialisten)
Jeg holder meg til AutoGlym sine produkter fordi jeg etter mange år med proff polering har konkludert at disse er best og enklest til mitt bruk.
Legg minst fem lag med voks

Tilslutt- skru en jording under bilen- en slik gummidings som subber i bakken(skjul den godt midt under så du slipper: "Øyyyh! Da henge nåko onda bilen din!", fem ganger om dagen).

Denne gjør at bilen kan gå i opptil tre dager uten å samle støv.

Do U love Ur Car?? Vask den med kaldt vann og rein svamp to til tre ganger pr uke. Det er sommerbilen og den skal skinne. Tørk av med pusseskinn- tørk av med rein bommulsklut eter det. Med litt trening tar det en liten halvtime.

Løo Lakk & Løye- Kvinnherad. :D
knekten
7200 RPM
7200 RPM

Post by knekten »

Hvor mye koster en slik jobb når noen proffe skal utføre jobben ??
Hilsen Knekten
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 623

Post by siemens »

en slik behandling fikk jeg tibud på for 4500kr (han sa dette var kammerat pris) men.......
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
luckyluke
0 RPM
0 RPM

Post by luckyluke »

Ser ut som at jeg kan legge på prisene mine, ja 8) 8) 8)
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 664

Post by anton.g »

siemens wrote:en slik behandling fikk jeg tibud på for 4500kr (han sa dette var kammerat pris) men.......
Klargjører på jobben, tar innvendig vask/rens og vask utvendig rubb/polering for 1500,- svart, til oss andre ansatte.
Bruker da 4-6 timer på den jobben.

Det er kamerat-pris.
Bruker han på alle mine kjøretøy.
Gjør både jobben fortere og bedre enn meg selv.

Betaler den summen gladelig for å slippe rubb/polering selv.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
Fredster
500 RPM
500 RPM

Post by Fredster »

Ta en titt her inne du, så tenker jeg du får bakoversveis så det holder !

Så kontakter du en som kalles "Kazzzper", og hilser fra Fredrik i Peugeotklubben. Han hjelper deg helt sikkert med å få ting til en hyggelig pris. Firmaet hans heter www.godkjemi.com (I LOVE THAT NAME :wink: !!!).
01-mod 206 CC, 1.6-16V, 109 hk.

X- 95-mod 306 cab. 2.0, 125 HK (Jeg vil alltid savne deg, min kjære !).
knekten
7200 RPM
7200 RPM

Post by knekten »

Jeg fikk et tilbud på streetmeet møte i Drammen i går. Et firma som driver med Autoglym produkter ville ha bilen min på deres stand på gatebil på Våler hele helgen som kommer. De skulle ta full shining av bilen,gi meg gratis inngang for hele helgen og jeg skulle få gratis produkter for 5000 kr.. Er jo fristende... Men en hel helg på Vålerbanen blir litt lenge..Moro å få tilbudet da 8)
Hilsen Knekten
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 664

Post by anton.g »

Bare å slå til, har du fullshine på bilen til høsten, og produktene som skal
til for å overleve høst/vinter.
Autoglym er noe av det beste du får.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 670

Post by Banzaibaggen »

Hadde ikke stussa ett sekund. Ta med deg datra di så får hu være hele helge og du kan reise opp og ned :).
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
Post Reply