Hvordan enklest fjerne innhold i katalysator?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Hvordan enklest fjerne innhold i katalysator?

Post by Sevenord »

Hva er greieste måten å gjøre dette på? Har relativt begrenset tilgang på verktøy. Det er snakk om en original 1.6 katte..

Ser for meg at om jeg bare staker løs med noe så får jeg vel aldri ut alt, og er da like langt. Eller? Flott om noen har noe lurt å komme med før jeg kaster meg ut i det.
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Veit ikke helt om jeg ville gjort det? Med mindre den ikke fungerer.

Har selv mx5parts sin decat med lyddemper, boss frog straight pipe og org katalysator.

Boss frog straight pipe (Du kan prøve det og kjøpe det hvis du liker det?) blei for mye med RB catback og grenrør, mx5parts sin decat blei en bedre mellomting da. Org cat har jeg liggende til eu kontroll...
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Med tanke på catpriser ville jeg vel heller gått for en midpipe ja. Men hvis du absolutt skal gjøre det så kan du google det, har sett en del metoder men husker ikke nøyaktig, tror ikke de nødvendigvis er så nøye :P
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Sevenord »

Jeg har 2 katter, så betyr ikke så mye om det ikke skulle fungere. Skal google litt selv. Skal si fra hva jeg finner ut :)

http://www.superhonda.com/forum/f94/how ... er-159022/

Her er noen som mener det ikke er lurt, fordi luftstrømmen ikke blir optimal. De har kanskje ett poeng. Har ikke tenkt på det selv. Er vel bedre å få satt på ett vanlig rør der ja..
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

største problemet med å tømme katten e at du får en j**** stygg raspe lyd. Trust me, min gikk til helvette så jeg tømte innmaten å det ble ikke pent.

( cat er ikke dyrt btw, betalte akkurat 1100,- for en uorg hos mx5parts.)
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

mrinzane wrote:største problemet med å tømme katten e at du får en j**** stygg raspe lyd. Trust me, min gikk til helvette så jeg tømte innmaten å det ble ikke pent.

( cat er ikke dyrt btw, betalte akkurat 1100,- for en uorg hos mx5parts.)
Helt enig.
På Mx3`n min, så gikk katten åt skogen, som en midlertidig fiks, knuste og tømte vi innholdet.
Lyden på eksosen ble ikke noe fin overhodet, og effekten ble merkbart dårligere fra da kat`n faktisk var hel.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Spett funker greit, knus det som er, å pill ut biter, har selv en slik liggende her selgest rimeligt, meget sportslig lyd gitt,, :roll: kjøpte heller racing cat eg, lovlig hele året rundt,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Sevenord »

Bilens eksosanlegg skulle ha 3000 for bytte av katt, svendsen 5000. Ingen hadde lovt til å sette på ett vanlig rør.

Noen i Oslo med tilgang på kappskive og sveiseapparat?

Jeg skal ikke ha på noen gammel katalysator, men setter bare inn ett vanlig eksosrør så lenge..
Last edited by Sevenord on 14 Jul 2009, 15:12, edited 1 time in total.
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Sevenord »

Vegard wrote:Veit ikke helt om jeg ville gjort det? Med mindre den ikke fungerer.

Har selv mx5parts sin decat med lyddemper, boss frog straight pipe og org katalysator.

Boss frog straight pipe (Du kan prøve det og kjøpe det hvis du liker det?) blei for mye med RB catback og grenrør, mx5parts sin decat blei en bedre mellomting da. Org cat har jeg liggende til eu kontroll...
Mener du at du har noe liggende som jeg kan kjøpe for å erstatte katalysator?

Eventuelt har du mulighet til å hjelpe meg med overnevnte arbeid?
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Heisann

Jeg har liggende et fra boss frog til 1.6. Har ikke no ekstra pakninger da, trur jeg. Også trenger du fire bolter/mutter/skive.

http://www.bossfrog.biz/Miata_Performance.html Nederste der.

Kan sikkert hjelpe deg, med mindre det sitter som støpt :lol:
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Sevenord »

Hva skal du ha for denne da? :) Pakninger og bolter får jeg vel kjøpt på Torsov eller biltema.

Men dette er altså bare ett rett rør, ikke noe katalysator på noen måte?

Det sitter sikkert forbanna godt fast..
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Er kun et rett rør, akkurat som på bildet.

koster jo 75$ plus moms og frakt. 400kr er vel ikke no gærn pris?
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Sevenord »

Det er vel en fin pris!

Da gjenstår det bare å finne noen som kan bytte det. Disse autoriserte eksos verkstedene kan vist ikke gjøre det.. De andre vanlige verkstedene virker som har svært mye å gjøre og/eller har stengt.

Jeg frykter det sitter såpass fast at om man ikke har tilgang på noe bra verktøy så blir man nok plaget..
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Trenger vel strengt tatt kun to fastnøkler/skrallesett, en jekk og hvis alt sitter som fy trenger man i tillegg et par bolter og mutrer, vinkelsliper og drill med metallbor.. :)
De to bakre boltene satt 100% fast på min, men de to fremre løsnet forholdsvis greit så jeg plukket av katta mens den hang fast i anlegget for å så kappe av de boltene som satt, borra ut restene av boltene i katta ( brukte org. kat.) osv..
Hvis du ikke skal ha katta engang så trenger du jo ikke å borre ut boltene i den gamle.. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Sevenord »

Jeg har det elementære av verktøy, men kappskive og borr og slikt har jeg ikke. Om noen vil bistå en kveld så er jeg happy. Kan komme til hokksund å kjøpe bossfroggen så snart jeg har ordnet med noen som kan bistå med å bytte :)
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
Post Reply